انهار
انهار
مطالب خواندنی

{۰} آیا انجام یک غسل؛ از غسل های دیگر کفایت میکند؟

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بسم الله الرحمن الرحیم
آیا انجام یک غسل؛ از غسل های دیگر کفایت میکند؟
    
طرح سه سؤال:
    
سؤال اول:
اگر غسل جنابت انجام شود، آیا از سایر غسل ها کفایت می کند؟
پاسخ:
آیات عظام: امام خمینی، خوئی، گلپایگانی، تبریزی، بهجت، فاضل لنکرانی، امام خامنه ای، سیستانی، وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی: اگر غسل جنابت انجام شود، از تمام غسلها کفایت میکند ولو آنها را نیّت نکرده باشد. (۱).
    
سؤال دوم:
اگر غسل غیر جنابت انجام شود، آیا از سایر غسل ها کفایت می کند؟
پاسخ:
در اینکه غسل غیر جنابت از بقیه غسلها کفایت کند تفاوت فتوا هست.
آیةالله العظمی نوری همدانی: کفایت نمی کند. (۲).
آیات عظام: امام خمینی، گلپایگانی، امام خامنه ای، صافی گلپایگانی: بنابر احتیاط واجب کفایت نمی کند. (۳).
آیات عظام: خوئی، تبریزی، بهجت، سیستانی، مکارم شیرازی، وحید خراسانی، شبیری زنجانی: کفایت می کند. (۴).
    
سؤال سوم:
اگر غسل مستحبّی قطعی انجام شود، آیا از سایر غسل ها کفایت می کند؟
پاسخ:
در اینکه غسل مستحبّی قطعی از بقیه غسلها کفایت کند تفاوت فتوا هست.
آیات عظام: خوئی، تبریزی، سیستانی، مکارم شیرازی، وحید خراسانی: کفایت می کند. (۵).
آیات عظام: امام خمینی، گلپایگانی، بهجت، فاضل لنکرانی، امام خامنه ای، صافی گلپایگانی، نوری همدانی: بنابر احتیاط واجب، کفایت نمی کند. (۶).
(۱) آیةالله العظمی امام خمینی، تحریرالوسیله، غسل، واجبات، م ۲۲؛
آیةالله العظمی امام خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س ۱۸۷؛
آیات عظام: سیستانی، نوری همدانی، مکارم شیرازی و فاضل لنکرانی، العروه الوثقی، فی الاغسال، مستحبات غسل الجنابه، م ۱۵؛
آیةالله العظمی وحید خراسانی، منهاج الصالحین، ج ۲، ص ۳۵، الوضو و منها النیه، م ۱۴۱؛
آیةالله العظمی تبریزی، منهاج الصالحین، ج ۱، ص ۴۱، الوضو و منها النیه، م ۱۴۱؛
آیةالله العظمی خویی، منهاج الصالحین، ج ۱، ص ۳۸؛ الوضو و منها النیه، م ۱۴۱،
آیات عظام: صافی و گلپایگانی، هدایه العباد، غسل، م ۲۱۲-۲۱۳؛
آیةالله العظمی بهجت، وسیله النجاه، الغسل، م ۲۲۱؛
توضیح المسائل مراجع، مسأله ۳۸۹.
(۲) العروه الوثقی، فی الاغسال، مستحبات غسل الجنابه، م ۱۵.
(۳) آیةالله العظمی امام خمینی، تحریر الوسیله، غسل، واجبات، م ۲۲؛
آیةالله العظمی امام خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س ۱۸۷؛
آیات عظام: گلپایگانی و صافی گلپایگانی، هدایه العباد، غسل، م ۲۱۲-۲۱۳.
(۴) آیات عظام: سیستانی و مکارم شیرازی، العروه الوثقی، فی الاغسال، مستحبات غسل الجنابه، م ۱۵؛
آیةالله العظمی وحید خراسانی، منهاج الصالحین، ج ۲، ص ۳۵، الوضو و منها النیه، م ۱۴۱؛
آیةالله العظمی تبریزی، منهاج الصالحین، ج ۱، ص ۴۱، الوضو و منها النیه، م ۱۴۱؛
آیةالله العظمی خویی، منهاج الصالحین، ج ۱، ص ۳۸، الوضو و منها النیه، م ۱۴۱؛
آیةالله العظمی زنجانی، المسائل الشرعیه، ص ۸۸، م ۳۹۵؛
آیةالله العظمی بهجت، وسیله النجاه، الغسل، م ۲۲۱.
(۵) آیةالله العظمی خویی، منهاج الصالحین، ج ۱، ص ۳۸، الوضو و منها النیه، م ۱۴۱.
آیةالله العظمی تبریزی، منهاج الصالحین، ج ۱، ص ۴۱، الوضو و منها النیه، م ۱۴۱؛
آیات عظام: سیستانی و مکارم شیرازی، العروه الوثقی، فی الاغسال، مستحبات غسل الجنابه، م ۱۵؛
آیةالله العظمی وحید، منهاج الصالحین، ج ۲، ص ۳۵، الوضو و منها النیه، م ۱۴۱؛
(۶) آیةالله العظمی امام خمینی، تحریرالوسیله، غسل، واجبات، م ۲۲؛
آیات عظام: فاضل لنکرانی، نوری همدانی: العروه الوثقی، فی الاغسال، مستحبات غسل الجنابه، م ۱۵؛
آیات عظام: گلپایگانی، صافی گلپایگانی: هدایه العباد، غسل، م ۲۱۲-۲۱۳؛
آیةالله العظمی خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س ۱۸۷؛
آیةالله العظمی بهجت، وسیله النجاه، الغسل، م ۲۲۱.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -