بسم الله الرحمن الرحیم
تعریف روزه
روزه یعنی خودداری (امساک) از مفطرات در روز به قصد تقرب به خدا.
در تعریف لغت یا فقهی آن در برخی از کُتُب فقهی؛ قید إمساک آمده است مانند:
{۱} و هو الإمساک عمّا یأتی من المفطرات بقصد القربة...
العروةالوثقی ابتدای کتاب الصوم
{۲} و یعزم علی الأمساک عن المُفطرات المعهودة بقصد القربة...
العروةالوثقی ابتدای کتاب الصوم
تحریر الوسیلة ابتدای کتاب الصوم
{۳} الصوم لغةً الإمساک...
جواهرالکلام، ج ۱۷، ص ۱۳.
عنوان صوم در فقه بابی مستقل است که در آن به تفصیل از احکام روزه سخن رفته است.
روزه در لغت
روزه در لغت به معنای خودداری کردن از چیزی و ترک آن آمده است. برخی لغویان به هر امساک کننده از خوردنی و نوشیدنی یا سخنی یا حرکتی «صائم» اطلاق کردهاند.
لسان العرب، ابن منظور، واژه «صوم»، ج۱۲ ص۳۵۰.
روزه در اصطلاح شرع
تعریف اول
لیکن روزه در اصطلاح شرع مقدس همان است که در شناسه آمده است.
الوسیلة، ابن حمزه، ص۱۳۹.
مختلف الشیعة، علامه حلی،ج۳، ص۳۵۹-۳۶۰.
التنقیح الرائع لمختصر الشرایع، فاضل مقداد،ج۱، ص۳۴۷.
تعریف دوم
برخی، آن را به آماده ساختن نفس بر اجتناب از چیزهایی خاص.
جمل العلم و العمل، سید مرتضی، ص۸۹.
تعریف سوم
و برخی دیگر به مهیّا کردن مکلّف یا ممیّزِ مسلمانی که مانعی- همچون سفر- برای روزه گرفتن ندارد خود را برای خدا بر ترک مفطرات از طلوع فجر صادق تا غروب خورشید، تعریف کردهاند.
الدروس الشرعیة، شهید اول، ج۱، ص۲۶۶.
تعریف به امر عدمی یا وجودی
تعریف روزه به امساک (خودداری) تعریف به امر عدمی است؛ از اینرو، برخی به آن اشکال کرده و گفتهاند: امر عدمی متعلّق تکلیف قرار نمیگیرد؛ برخلاف تعریف مهیّا کردن که امر وجودی و قابل تعلّق تکلیف به آن است.
مسالک الأفهام، شهید ثانی،ج۲، ص۶-۷.
اصطلاح صائم و مفطر
به روزه دار «صائم» و به آنچه که روزه دار باید آن را ترک کند و در صورت ارتکاب آن روزهاش باطل میشود «مُفْطِر» گویند.
دلیل وجوب روزه
یَا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ.
سوره بقره، آیه ۱۸۳.
و روایات متواتر(*) بر وجوب روزه دلالت دارد. و در بعضی از روایات در ردیف نماز و زکات و حج و ولایت، از «ارکان دین» شمرده شده است. (**)
(*) وسائل الشیعة، ج۱۰، ص۷، کتاب الصوم، ابواب وجوب الصوم و نیته، الباب۱ و ۲۳۹، ابواب احکام شهر رمضان، الباب۱.
(**) وسائل الشیعة، ج۱۰، ص۳۹۵، کتاب الصوم، ابواب الصوم المندوب، الباب۱، الحدیث ۱.
روشنایی روز ظرف زمانی روزه
از حیث زمان، ملاک و معیار در برخی از موضوعات احکام، استمرار است و در برخی روشنایی روز.
در موضوعاتی که میزان استمرار است نه روشنایی روز، روزها تلفیق میشود مثل «میزان در عده به طور مطلق، و قصد اقامه و ماندن سی روز در محلی به طور مردد، و اکثر حمل و اقل آن، و همچنین حیض و نفاس، و سه روز خیار حیوان، و خیار تاخیر ثمن، و یک روز و شب در مقدار رضاع، و... در همه این موارد چنین است»(*) و ملاک استمرار طبق افقهای عادی است، لذا در قطب و دیگر سیارات اگر بشر امکان سفر به آن پیدا کند، زمان آنها به نسبت سنجیده و قیاس میگردد. ولی در «مثل روزه که امساک از طلوع فجر تا غروب در آن معتبر است و تلفیق در آن نمیآید، پس مقدار معتبر نمیباشد.» (**) و به همین لحاظ «روزه در قسمتی از روز یا شب صحیح نیست اگرچه به مقدار روز ما باشد.» (***)
(*) تحریرالوسیلة، ج۲، ص۶۸۰، البحث حول المسائل المستحدثة، ومنها:مسائل الصلاة و الصوم وغیرهما، مسالة ۱۴.
(**) تحریرالوسیلة، ج۲، ص۶۸۰، البحث حول المسائل المستحدثة، ومنها:مسائل الصلاة و الصوم وغیرهما، مسالة ۱۶.
(***) تحریرالوسیلة، ج۲، ص۶۸۰، البحث حول المسائل المستحدثة، ومنها:مسائل الصلاة و الصوم وغیرهما، مسالة ۱۶.
روزه در روزهای خیلی بلند
بنابراین «اگر فرض شود که حرکت زمین کند شود و یک روز، دوبرابر روز ما شود در صورت امکان، امساک یک روز کامل در صحت روزه حتمی است. و درصورتیکه ممکن نباشد، وجوب آن ساقط میشود.» (*) و «همچنین است حال اگر فرض شود که حرکت آن سریعتر شود بهطوری که یک روز و یک شب نصف این زمان باشد، پس در روزه امساک یک روز لازم است.» (**)
(*) تحریرالوسیلة، ج۲، ص۶۸۰، البحث حول المسائل المستحدثة، ومنها:مسائل الصلاة و الصوم وغیرهما، مسالة ۱۷.
(**) تحریرالوسیلة، ج۲، ص۶۸۱، البحث حول المسائل المستحدثة، ومنها:مسائل الصلاة و الصوم وغیرهما، مسالة ۱۷.
اقسام روزه.
ارکان روزه.
شرائط روزه.
مکروهات روزه دار.
موارد رخصت افطار.
راههای ثبوت هلال ماه.
قضای روزه ماه رمضان.