انهار
انهار
مطالب خواندنی

حق الناس

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام سوالاتی از خدمت شما داشتم اگر در روابط عاطفی بین دختر و پسری که هر دو مکلف شدن ( یعنی نماز میخوانند و روزه میگیرند و ...) و پسر دختر را اغفال کند و با یکدیگر وارد رابطه در فضای مجازی شوند و پسر رفتار هایی انجام دهد و یا کار هایی کند و دختر بابت این رفتارا و کارا آسیب ببیند و بابت درمان اون آسیب ها خرج کند آیا حق الناس بر عهده پسر هست؟ آیا پسر ضامن و مسؤول است؟
در صورتی که دختر نداند اینجور روابط حرام و گناه هست و با نیت خوب وارد رابطه عاطفی شده ، آیا در اینصورت هم حق الناس بر عهده پسر هست؟
آیا سن و رشیده بودن یا نبودن دختر هم در جواب تغییری ایجاد می کند؟ و اگر دختر نیت ازدواج داشته باشد و بدون نیت بد و نیت در حرام افتادن وارد رابطه شود ، در پاسخ تاثیری سوالات بالا تغییری ایجاد می کند؟

مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب:بسم الله الرحمن الرحیم
والسلام علی عبادالله الصالحین و رحمةالله و برکاته
با تشکر از اعتماد شما به «سایت انهار»
اولاً: از اینکه دشمن صهیونیستی و استکبار؛ با شبیخون فرهنگی به وسیله ابزارهای شوم الکترونیکی در فضاهای مجازی؛ موفق به بازگشائی سفارت خانه های مجازی خود در هر خانه ای شوند و توانستند جامعه دینی و حتی محبّین قرآن و اهل البیت (علیهم السلام) را آلوده کنند و مسلمانان به ویژه جوانان را از آگاهی های اولیه معقول دینی فاصله دهند باید متاسف بود.
بزرگوار تمام اعمال و رفتار هایی را که فرمودید هیچکدام در معارف اسلام قابل توجیه و دفاع نیست و{{ بــی شــک }} کسانی که آگاهانه یا جاهلانه و عامدانه یا از سر غفلت در این وادی های کثیف و خطرناک به اسم تأمین روابط عاطفی دیگری؛ به دین و ایمان و اعتقادات و عواطف سالم و روحیات معنوی خوب خود و دیگری صدمه می‌زنند و موجب آلودگی خود و دیگری می‌گردند مسئول و ضامن هستند
بزرگوار؛ در رساله های عملیه تمام مراجع عظام آمده است: زن و مرد تا يقين نكنند كه وكيل آنها صيغه را خوانده است، نمي توانند به يكديگر نگاه محرمانه نمايند و گمان به اين كه وكيل صيغه را خوانده است كفايت نمي كند.
توضیح المسائل مراجع مسئله ۲۳۶۵.
بزرگوار وقتی نظر اسلام و فقه و احکام شرعی این چنداست! چگونه این دو پسر و دختر به خود اجازه داده اند که با یکدیگر در گپ و گفت باشند و ارتباط داشته باشند؟
هم پسری که به سمت آن دختر رفته و موفق شده به او آزار برساند مسئول و مقصر است و هم دختری که اجازه داده است آن پسر با او در رابطه باشد مسئول و مقصر است!
ممکن است گناه این ها به یک اندازه نباشد و البته گناه پسر بیشتر باشد اما دختر هم بی گناه نیست زیرا آنگونه که شما در ابتدای نامه خود نوشته اید هردو قادر و مکلف هستند بنابراین همان گونه که {{خداوند عزّ و جلّ و علی اعلی}} از پسر یا دختر بالغ می خواهد که نماز بخوانند و روزه بگیرند نیز از آنها می خواهد که مواظب چشم و دل و فکر و قلب و ذهن و روح و روان خود باشند.
بزرگوار در پاسخ به نامه مفصل و تقسیم بندی و توضیحات شما تنها میشود عرض کرد که، اصلاً و اساساً، شرعاً هر نوع رابطه چه در فضای مجازی و چه در فضای غیر مجازی و معمولی بسیار سخت خط و مشکل زا خواهد بود به طوری که خوف وقوع در حرام پیش خواهد آمد و کسی نمی تواند ادعا کند و بگوید من از خودم مطمئن هستم زیرا قدرت شیطان و هوای نفس قوی است و لذا گفتگوی دو نامحرم در صورتی که ضرورتی بر گفتگو نباشد در مظان مفسده و معصیت مقدمه سازی خواهد شد، خصوصاً اگر هر دو جوان و هر دو مجرد و کم سن و سال باشند.
بزرگوار حتماً شنیده اید که:
پس از آنكه قوم حضرت نوح (عليه السلام) غرق شدند شيطان خدمت حضرت نوح (عليه السلام) رسيد و گفت: تو خدمت بزرگي به من كردى من نيز مى خواهم به تو خدمتى كنم! حضرت نوح (عليه السلام) با تعجّب پرسيد: چه خدمتى به تو كرده ام؟ گفت: اين جمعيّتى كه نفرين كردى و نابود شدند و نسل آنها را، شب و روز مى بايست وسوسه مى كردم و تلاش و زحمت مى كشيدم تا هدايت نشوند، اكنون كه هلاك شده اند تا مدّتى آسوده ام؛ زيرا كسانى كه من بر آنها سلطه داشتم نابود شده اند و آنها كه مانده اند سلطه اى بر آنان ندارم! حضرت نوح (عليه السلام) با شنيدن اين سخن ناراحت شد و گريست. سپس خطاب آمد كه نصايح شيطان را بشنو. از اين روايت معلوم مى شود كه شيطان هم در گوشه وجدانش نقطه اميدى هست هر چند بيدار نمى شود. به هر حال خطاب به حضرت گفت: در سه جا مراقب من باش كه حضور جدّى دارم و به وسوسه مى پردازم:
۱- «اُذْكُرْنِى اِذَا غَضِبْتَ»؛ (به هنگام خشم و غضب به ياد من باش [كه بسيار به تو نزديكم]). بسيارى از قهرها، نزاعها، طلاقها، گناهان و مانند آن به هنگام خشم و غضب رخ مى دهد و لذا توصيه شده به هنگام عصبانيّت تصميمى نگيريد و از آن محل خارج شويد.
۲- «وَ اذْكُرْنِى اِذَا حَكَمْتَ بَيْنَ اِثْنَيْنِ»؛ (به هنگام قضاوت بين دو نفر [نيز] به ياد من باش)، كه در چنين حالتى به تو نزديكم و سعى مى كنم تو را از مرز عدالت خارج كنم.
۳- «و اذْكُرْنِى اِذَا كُنْتَ مَعَ إِمْرَأَةٍ خَالِياً لَيْسَ مَعَكُمَا اَحَدٌ»؛ (و به هنگامى كه با زن بى مانعى خلوت كرده اى و هيچ كس غير از شما دو نفر در آنجا نيست [نيز مراقب وسوسه هاى من باش]). در چنين مكانى نفر سوم شيطان است و لذا خلوت با اجنبيّه را حرام شمرده اند.
بنابراین این پیشنهاد پدرانه و دلسوزانه حقیر این است که اگر این دو نفر شرایط معقول و مشروع ازدواج را دارند همانگونه که در عرف متشرعه برای خواستگاری و ازدواج اقدام می‌شود اقدام کنند تا ازدواج این سنت حسنه و ارزشمند دینی اتفاق بیفتد و موجبات خوشحالی خداوند سبحان و اولیای دین (علیهم السلام) فراهم گردد و به برکت ازدواج سالم خداوند متعال عاقبت هر دو را ختم به خیر کند و زندگی خوب و شیرین برایشان مقدّر فرماید. یاحقّ .

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -