انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم نماز خواندن با عرق جُنُب از حرام مرجع تقلید آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدّظلّه)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام و عرض ادب، امیدوارم همیشه سلامت باشین و ان‌شاءالله بیماری دور باشه از شما بزرگواران.
سوال من این بود که چند سالی بدون اینکه متوجه باشم مرتکب عمل استمنا بودم، الان که خدا را شکر این گناه را ترک کردم و گذاشتم کنار، ولی به این مطلب پی بردم که عرق جُنُب از حرام نباید روی لباس باشه، و الان دچار وسواس شده ام و هر لباسی، مخصوصا لباس هایی که زمستانه هستند رو میخوام استفاده کنم ساعت ها باخودم فکر میکنم که نکنه نجس شوند و بپوشم و نجاستش سرایت کنه، آیا باید این لباس ها رو برای استفاده آب بکشم و تطهیر کنم؟ و آیا اگر دست خیسم بهشون بخوره و به وسیله ها دیگرم بزنم اون ها هم نجس میشوند؟ و آیا نماز با این لباس ها درست خواهد بود؟.
مرجع تقلید: حضرت آیةالله العظمی خامنه ای (مدظله)
جواب: بسم الله الرحمن الرحیم.
و السلام علی عبادالله الصالحین و رحمةالله و برکاته.
با تشکر از اعتمادتان به «سایت انهار».

بزرگوار. هیچ مرجع تقلیدی عرق جُنُب از حرام را نجس ندانسته است یعنی اصلاً عرق جنب از حرام نجس نیست.
اما این که گفته اند: عرق جُنُب از حرام نباید در لباس باشد منظور لباس نماز گزار هست آنهم نه بخاطر اینکه عرق جُنُب از حرام نجس باشد بلکه بخاطر این است که فقط نماز خواندن با آن جایز نیست.
بنابراین شرعاً عرق جُنُب از حرام پاک است و فقط اگر کسی جُنُب شود تنها آن بخشی از بدن او که به نجاست «منی» آلوده شده است نجس است، که اگر فقط همان قسمت را آب بکشد، کافی‌ است اماولی اگر کسی از راه حرام (مانند: نعوذبالله؛ استمناء، زنا، لواط و یا جماع با زن حایض) جُنُب شده و حین عمل و یا بعد از آن عرق کند، هرچند مراجع عظام معاصر، چنین عرقی را نجس نمی دانند اما نسبت به این مسئله که آیا می‌شود با بدن یا لباسی که به آن آلوده شده، نماز خواند؟ اکثراً فرموده اند: به احتیاط واجب با بدن یا لباسی که به آن عرق آلوده شده تا از بین نرفته و خشک نشده است نماز نخوانند.
برخی از فقهاء عظام نماز خواندن با عرق جُنُب از حرام جایز میدانند مانند:
(۱و۲) آیات عظام خوئی و تبریزی  (قدّس سرّهما).
(۳) آیةالله العظمی سیستانی (مدّظلّه).
(۴) آیةالله العظمی شبیری زنجانی (مدّظلّه).
بنابراین شما که مقلّد حضرت آیةالله العظمی امام خامنه ای هستید:
{۱} یا در آن لباس نماز نخوانید.
{۲} یا به فتوای حضرت آیةالله العظمی سیستانی (مدّظلّه) یا حضرت آیةالله العظمی شبیری زنجانی (مدّظلّه) رجوع کنید و نماز بخوانید. یاحقّ.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -