انهار
انهار
مطالب خواندنی

نجاست و‌وسواس

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام انشالله که خوبین. من امریکا زندگی می‌کنم و چندین ساله دچار وسواس شدم، اونم به دلیل اینکه اینجا خوب خیلی ها الکل گوشت خوک میخورن و یا سگ دارن که همه جا همراهشونه و یا میگن که همیشه سگ بغلشونه ‌و یا همه جا همراهشون، که موهای سگ رو میشه روی لباسهاشون هم حتی دید، من جوری شدم که همیشه دستکش میپوشم و اگر کسی به من بخوره باید لباسم رو عوض کنم، چون فکر می‌کنم تمیز نیست، میدونم گفتن بهم خشک ایرادی نداره و باید بنا رو بر تمیزی بذارم ولی متاسفانه نمیتونم!
مشکل بعدی من دستشویی محل کارمه، با توجه که دستشویی فرنگی هست ‌شیر آب برای شست و شو نیست، من ساعت‌های زیادی دست شویی نمیرم بعضی وقتها به ۸-۹ ساعت هم میکشه
ولی وقتی مجبور شم برم
کاغذ میذارم و معمولا با یک شیشه آب سعی میکنن طهارت بگیرم، پیشاپیش معذرت میخوام از این‌توضیحات ولی واقعا دارم روانی میشم، میدونم شیطان گولم میزنه میدونم خدا از دستم ناراحته ولی واقعا دارم از بین میرم، مخصوصا که مادرم خیلی غصه میخوره
میشه یک چیزی بگین کن از این عذاب خلاص شم

دایم لا حول ولا میخونم و سوره ناس و‌ دعا های دیگه ولی فقط دو یا سه دقیقه است بر میگردم سر خط جای اولم
میشه لطف کنین فلسفه نجاست رو‌در دستشویی فرنگی بدون آب در خارج از کشور بگین
ممنونم ازتون خدا اجرتون بده انشالله
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی سیستانی(مدظله)

جواب:بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله

با تشکر از اعتماد شما به سایت انهار
دعا می کنم تمام ایرانیان و مؤمنانی که خارج از کشور هستند در آرامش و سلامت باشند.
بزرگوار
اولاً: دین اسلام دین سهل و ساده است و هرگز سختی و مشقّت در احکام اسلام وجود ندارد، بنابراین وقتی تمام در و دیوار و لوازم شخص نجس باشند تا خشک باشند موجب نجاست کسی و چیزی نمی شوند، لذا ولو سگ به کسی بخورد یا مویش به کسی باشد همان مو را کنار بیندازند به وظیفه عمل شده است.
ثانیاً: شما که در جایی که آب نیست و از توالت فرنگی استفاده می کنید پاک کردن مخرج غائط با دستمال کاغذی یا و هرچیزی که نجاست را رفع کند و سه مرتبه این کار انجام شود در صورتی که نجاست باقی نماند محل پاک شده است البته باقی ماندن لزج و ذرات ریز مدفوع که دیده نمی شود اشکالی ندارد.
البته پاک کردن محل ادرار فقط با آب ممکن است و پس از رفع عین نجاست، اگر دو مرتبه آب ریخته شود و ادرار برطرف شده باشد محل پاک شده است. والله عالم.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -