انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم روزه هائی که در زمان تحصیل و دانشجوئی نگرفتم مرجع تقلید آیةالله العظمی نوری همدانی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال با سلام لطفا پاسخ سوال منو بدید راهی برای اطلاع ندارم همین طور راه برای برقرای ارتباط با مرجع تقلید حتی سایت جواب نمیدن نا امید شدم
دختری 26سالی در زمان کودکی که به سن تکلیف رسیدم به طور دقیق در خاطرم نیست که روز سال اولم نصفه یا کامل گرفتم تنها چیزی که یادمه اینه کله گنجشکی میگرفتم و خانواده بهم میگفت باید کامل بگیرم محصل بودم و یادم برام کمی سخت بود البته این دلیل نمیشه اما خاطرم نیست که دقیقا چطور بود خانواده هم مطلع نیست و کفاره هم ندادن و و نه کسی بهم گفته قضاو کفاره داره نه رساله داشتم خودم مطالعه کنم خانوادمم نگفتن حالا باید چیکار کنم (سال82)
سوال دوم همین این هستش که در زمان دانشجوی چدن سال پیش متاسفانه بخاطر امتحانات زمان برگزاری از ترس بد شدن حالم روزه نگرفتک و روزه هایم در حال درس خوندن بودم و ضعف شدید داشتم یا درس متوجه نمیشدم بخاطر همینم یه سری روزهاش روز که دقیق این دو موردم نمیدونم که بوده نگرفتم میدونستم باید کفاره بدم واما فکر میکردم برای یک ماه روز نگرفتن دوماه روز میگیرن(که اینم میدونم خودم با میدونستم اشتباه کردم) نه هر یک روز من میزان روز ها شک دارم اما مقداری که مطمئن هستم (ده) روز .خیلی پشمونم که چرا اطلاع نداشتم و بخاطر کوتای در مطالعه یا همون پیگیر نبود رساله.. این سله پیش اومد اما واقعا از روی نیت تنبلی.. نبود چون در حالت عادی روز ضعف و ایستادن طولانی در ماشین.. حالم خیلی بد میکرده قند خونم میفتاده میترسیدم و ترس از امتحان خیلی پشیمونم ناراحتم خانوادم بعد از گفتن این مسائل حاظر نشدن کفاره ام بدن
خودمم شاغل نیستم خیلی ناراحتم چون بخاطر این مسئله هم اینکه نمتونم برای 20ماه پشت هم روز بگیرم خیلی زیاد واینه حتی دوماه پشت هم دیدم که گفته شده ببخشید
مورد یک؛31روز پشت سر هم باشه و بقیه خرد خرد میشه گرفت اما نمیدونم چطور خرد خرد یا برای یک روز روزه قضا که معادل دوماه هست فقط صدق میکنه یانه
اگر 31روز بگیرم و 19ماه دیگه روز البته اگر عمرم برسه خرد خرد بگیرم میشه یانه
2-کفاره رو اگر خرد خرد با مخارج که میدن بهم جمع کنم بدم چطور .وکفاره تاخیر در جاها دیگه گفتن اما من متوجه نشدم چطوره باید ایا یعنی باید با وجود اینکه مطمئن نیستم شاید سال 96-97بوده باشه و اینکه باید به ازای هز 365روز تاخیر کفاره تاخیر بدم
خیلی پشیمونم چون نمیتونم روزه مستحبی بگیرم
دلم میخواست برای سلامتی حضرت روزه بگیرم اما نمیتونم دیگه روز مستحبی بگیرم و ناراحتم نماز میشه اما چرا نه
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مدظله)
 

جواب: بسم الله الرحمن الرحیم.
و السلام علی عبادالله الصالحین و علیکم و رحمةالله.
وقت بخیر و تشکر از اعتمادتان به «سایت انهار».
شماره دفتر مرجع تقلید بزرگوارتان جهت سؤال و کسب تکلیف.
حضرت آیةالله العظمی نوری همدانی (مدّظلّه) درقم:۸۵۰ ۴۱ ۳۷۷- ۰۲۵
بزرگوار.
اولاً: شناختی که شما از دین دارید بسیار سخت و مشکل است بنده هم با این شناختی که شما تعریف کردید و توضیح دادید خیلی وحشت کردم و ترسیدم.
نمی‌دانم چرا شما خدای ارحم الراحمین و خدای رئوف و خدای مهربان و خدای دلسوز را اینگونه خشن و سخت گیر تصور کرده اید.
نمی‌دانم کی چنین خدایی را به شما معرفی کرده.
ثانیاً: برای عباداتی باید کفاره داد که کسی از روی عمد و جرأت و جسارت و گردن کلفتی انجام نداده یا عبادت را ناقص انجام داده باشد، اما اگر کسی عباداتش را به دلیل ضعف و ناتوانی و بیماری و ترس از بیمار شدن ترک کرده باشد کفاره ندارد بلکه فقط خود عبادت باید قضا شود و نه بیشتر از آن.
ثالثاً: عباداتی را باید با کفاره انجام داد که کسی با داشتن سلامت جسم و نبود خوف ضرر و ترس از بیماری و مسافر نبودن ترک کرده باشد و عمداً انجام نداده باشد، اما اگر عبادتی به دلیل مسافر بودن یا به دلیل بیمار بودن یا به دلیل ضعف شدید یا به دلیل ترس از ضعف ترک شده باشد کفاره ندارد و فقط خود عبادت باید قضا شود.
رابعاً: بر فرض اینکه عبادتی باید با کفاره انجام شود اما اگر انسان توان روزه گرفتن دو ماه پشت سر هم برای یک روز ندارد می تواند روزه را به کفاره مالی تبدیل کند یعنی برای هر روز به ۶۰ فقیر طعام بدهد.
و اگر کسی توانایی مالی هم برای برای کفاره مالی روزه ندارد شرعاً معاف می‌شود و فقط به درگاه الهی باید توبه و استغفار کند.
برای توبه کردن هم لازم نیست که انسان ساعات زیادی به گریه و زاری سپری کند بلکه فقط گفتن یک استغفار و توبه از سر شرم و خجالت از گناه با اخلاص برای ترک روزه کفایت میکند.
یعنی فقط کافی است که یک مرتبه بگویید: «استغفرالله ربی و اتوب الیه». یاحقّ.

پاسخ از دفتر حضرت آیةالله العظمی نوری همدانی (مدّظلّه)



  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -