انهار
انهار
مطالب خواندنی

فروش وام ودیعه مسکن

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال یکی از اعضای تحت پوشش کمیته امداد که در حال حاضر مستاجرهست، طرح وام ودیعه مسکن (که از طرف دولت برای افراد مستاجرفراهم شده) را پیگیری کرده و قرار است 15 میلیون وام دریافت کند. از آنجایی که این وام برای آنها بدون سود هست بازپرداخت آن بصورت 30 تا قسط 500 تومانی هست. فرد مورد نظر بسیار محتاج بوده و از طرفی توان بازپرداخت اقساط این وام را ندارد و میخواهد این وام را به من یا هر شخص دیگری واگذار نماید و در ازای آن دو میلیون دریافت کند
آیا گرفتن این وام برای شخص بنده و دادن 2 میلیون تومان با نیت کمک یا هدیه به فرد مذکور به لحاظ شرعی مورد تایید هست؟
البته باز پرداخت کل وام نیز بر عهده اینجانب خواهد بود.
در غیر این صورت آیا راه حل شرعی دیگری برای گرفتن این وام از فرد مذکور با نیت کمک و گره گشایی از کار اون فرد وجود دارد؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب:بسم الله الرحمن الرحیم
و السلام علی عبادالله الصالحین و علیکم و رحمةالله
وقت بخیر و تشکر از اعتمادتان به «سایت انهار».
بزرگوار؛
اولاً: اگر بانک مبلغی را در اختیار مستاجری مستضعف، آنهم مستاجری که خانه ندارد و کمیته امداد به او در تامین زندگی کمک می کند و به او وام «ودیعه مسکن» می دهد و هدف از واگذاری این مبلغ به عنوان «ودیعه مسکن» به مستأجر این هست که مستأجر بتواند با دریافت وام مذکور گشایشی در تهیه مسکن پیدا کند مضافاً بر این که این وام از نوع قرض الحسنه نیست که گیرنده وام در هر نوع مصرف آن مجاز باشد و بتواند به دیگری واگزار کند {هر چند أخیراً فتوای مراجع عظام و رهبر معظم این است که گیرنده وام قرض الحسنه ازدواج نیز حقّ واگذاری وام قرض الحسنه ازدواج را به دیگری ندارند و باید خود مصرف کنند} بنابراین چون وام «ودیعه مسکن» طبق یک عقد صحیح شرعی برای کمک به اجاره مسکن پرداخت شده یا می شود در صورتی تصرّف در آن وام برای او مجاز است که شرایط شرعی آن عقد رعایت شود یعنی خودش استفاده کند، در غیر این صورت {که بخواهد وام را در اختیار دیگری قرار دهد} چنین تصرّفی اشکال دارد.
ثانیاً: در چنین مواردی باید مؤمنین به افراد مستحق و مستضعف کمک کنند و او را در تهیه مسکن برای سکنی یاری دهند نه اینکه او را خلع توان کنند.
وقت کسی می‌بیند که کسی توانایی پرداخت قسط هشدار ندارد به جای اینکه وجه وام را از دست او بگیرد لطف کند و به او بگوید که وامش را بگیرد و به مصرف واقعیش برساند و به او در پرداخت اقساطش کمک می کند.
در این صورت خداوند کریم و رحمان به او هم ترحم می‌کند و مورد عنایت ویژه قرار می‌دهد زیرا هر دست که بدهد از همان دست می گیرد. یاحقّ.
شماره دفتر مرجع تقلید بزرگوارتان جهت سؤال و کسب تکلیف.
دفتر حضرت آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدّظلّه) درقم: ۶۶۶ ۴۶ ۳۷۷ - ۰۲۵

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -