انهار
انهار
مطالب خواندنی

نماز خواندن روی صندلی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
.

 

کسی که نمازش روی صندلی باطل است

1) اگر  بتواند (ولو با تکیه کردن به دیوار یا عصا، یا خم شدن یا پاها را  بیش ازحد بازگذاردن یا به شکل رکوع) بایستد؛ اگر روی صندلی  نماز بخواند باطل است. زیرا: واجبی را ترک کرده که می تواند انجام دهد،( مثل قیام).

2) اگر بتواند  برای تشهد بنشیند و سجده ها را  درست انجام دهد؛ اگر روی صندلی نماز بخواند باطل است. زیرا: درسجده  هفت موضع بدن روی زمین قرار ندارد.

3) اگر بتواندحتی یک رکعت از نمازرا ایستاده بخوانداگر تمام نماز راروی صندلی بنشیندنمازش باطل است.زیراواجبی راترک کرده که می تواندانجام دهد،(مثل قیام).

 4) اگر بتواند حتی یک رکعت از سجده ها را  درست انجام دهد؛  اگر روی صندلی نمازبخواند باطل است. زیرا: در سجده  هفت موضع بدن روی زمین قرار ندارد.

5) اگر نتواند به هیچ قسم قیام کند ولی بتواند  برای تشهد و سجده بنشیند و درست سجده کند، اگر تشهد  و سجده ها را هم روی صندلی انجام دهد نمازش باطل است. زیرا: در سجده  هفت موضع بدن روی زمین قرار ندارد.

کسی که نمازش روی صندلی صحیح است

 

1) اگر به هیچ قسم نتواند  بایستد. 

2) اگر به هیچ قسم نتواند بنشیند و سجده کند.

3) اگر به تشخیص پزشک حاذق یا به تشخیص  خودش یقین یا اطمینان دارد  که اگر ایستاده نماز بخواند یا نشسته تشهد بخواند یا در سجده رفتن،  بیماری عضلات بدن  پیدا می کند یا بیماری اش تشدید می شود.

 

تذکرات

1- اگر «فقط» بتواند قبل از تکبیرة الاحرام قیام کند، واجب است قیام کند و پس از  گفتن تکبیرة الاحرام  بنشیند، (چون قیام موقع گفتن تکبیرة الاحرام واجب رکنی است)

2- اگر «فقط» بتواند قبل از رکوع قیام کند، واجب است قیام کند و پس از  قیام متصل به رکوع و رکوع، بقیه نمازش رابنشیند.(چون قیام متصل به رکوع،واجب رکنی است).

3-اگر«فقط» بتواند سجده های یک رکعت را درست انجام دهد  واجب است چنین کند و بقیه نمازش را بنشیند زیرا :در سجده  هفت موضع بدن روی زمین قرار ندارد.

4-نمازگزار در سجده، باید دو کف دست را روی میز و دو سر انگشت بزرگ پا را اگر می تواند روی زمین قرار دهد .

 


تاریخ تهیه مطلب: 1390/10/16
  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز

امیدواری به رحمت خدا

عن ابى ذرالغفارى (رضى اللّه عنه) قال: قال النبى (صلى اللّه عليه و آله‏ و سلّم): قال اللّه تبارك و تعالى:

يابن آدم ما دعوتنى و رجوتنى اغفرلك على ما كان فيك و ان اتيتنى بقرار الارض خطيئة اتيتك بقرارها مغفرة ما لم تشرك بى و ان اخطات حتى بلغ خطاياك عنان السماء ثم استغفرتنى غفرت لك.

اى فرزند آدم هر زمان كه مرا بخوانى و به من اميد داشته باشى تمام آنچه كه بر گردن توست مى‏بخشم و اگر به وسعت زمين همراه با گناه به پيش من آئى، من به وسعت زمين همراه با مغفرت به نزد تو مى‏آيم، مادامى كه شرك نورزى. و اگر مرتكب گناه شوى بنحوى كه گناهت به مرز آسمان برسد سپس استغفار كنى، ترا خواهم بخشيد.



کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -