انهار
انهار
مطالب خواندنی

چـــــــرا پدر و مادرم مرا دوست ندارند؟!!

بزرگ نمایی کوچک نمایی
 
چرا پدر و مادرم مرا دوست ندارند!!!
سؤال: میگن بهشت زیر پای مادران است و نگاه کردن به صورت پدر و مادر عبادت است و اگه پدر و مادر از دست انسان راضی نباشن یا براش دعا نکنن یا دل خوشی ازش نداشته باشن اون فرد به جایی نمیرسه و خیلی موارد دیگه که خودتون بهتر میدونین. هر کس توی زندگیش موفق بوده حتما پدر ومادرش از دستش راضی بودن و براش دعا کردن و اگه کسی باشه که پدر و مادرش از دستشناراضی باشند هر چی هم تلاش کنه به هیچ جا نمیرسه. من خودم شخصا با این جور موارد زیاد برخورد کردم. اما حاج آقا مشکل من اینه که نمیدونم به چه دلیلی پدر و مادرم ازمن دل خوشی ندارن. باور کنید تمام تلاشم را کردم که اونها را از دست خودم راضی نگهدارم و کاری نکنم که اونها را برنجونه یا باعث ناراحتیشون بشه اما گویا من یک فرزندناخواسته هستم براشون و به یاد ندارم که یکبار هم مورد مهرو محبتشون قرار گرفته باشم. یکبار نشده که مشکلاتم را براشون مطرح کنم که موجب ناراحتیشون بشه و هرچی داشتم تو خودم ریختم. البته پدر و مادر من ادمای سنگدلی نیستند چون نسبت به بچه های دیگرشون اینجور نیستند. یعنی با دوتاشون خیلی خوبن و با دوتاشون یعنی من و یکی دیگه خیلی سرد برخورد میکنن. حرف ها و کنایه هایی که مرتب ازشون میشنوم شده سوهان روحم. نمیدونم چیکار کنم. شما بگید من چیکار کنم. توی زندگی شخصی هر کاری میکنم به نتیجه دلخواه نمیرسم. ناشکر نیستم ولی میدونم چون دعای پدر و مادرم را ندارم اینجور میشه. خیلی موارد پیش اومده که یه کاری را شروع کردم و حسابی روش وقت گذاشتم ولی جوابدرستی نگرفتم و بعضی از دوستان با شرایط مشابه و با وقت کمتر نتیجه بهتری گرفتند. البته این رو هم بگم فکر نکنم مورد نفرین یا عاق اونهاقرار گرفته باشم. یه نمونه ازحرف ها و کنایه هاشون را هم بگم. چند وقت پیش توی خونه یه صحبتی بود. بین صحبت هاپدرم خطاب به من توی جمع گفت فکر نکنم تو از زندگیت خیری ببینی! وقتی این حرف راشنیدم میخواستم گریه کنم. هرچی فکر کردم ببینم پدرم از من چی دیده که این حرف رازده به نتیجه ای نرسیم. من که نمیدونم چیکار کنم شما یه راهی پیش پای من بزارید. ازاینکه سرتون را درد آوردم معذرت میخوام و ممنون که حوصله کردید و همه راخوندید.
پاسخ:وظايف معنوي متقابل پدرو مادر و فرزندان در برابر يكديگر در كتب معارف ديني به طور مفصل آمده است؛ به شما دوست عزيز چند تذكر ارائه مي شود:
1) كتب اخلاقي مفيد خصوصاً كتبي كه وظيفه فرزندان را در مقابل پدر و مادر تعيين مي كنند تهيه و به دقت مطالعه نماييد. و بر اساس فرامين ديني مطابق قرآن و روايات وظايف خود را پيدا كنيد و به آنها عمل كنيد؛ به شما پيشنهاد مي شود كتاب معراج السعاده و كتاب گناهان كبيره مرحوم دستغيب و3جلد كتاب سيري در رساله حقوق امام سجاد عليه السلام و... را تهيه و مطالعه فرماييد.
2) سعي كنيد رفتار آن دو نفر را كه مي فرماييد بررسي كنيد و به دست آوريد چه رفتار ارزشي در آنها وجود دارد كه موجب خشنودي پدر و مادر شده است و اگرآن رفتار مطابق معارف دين است شما هم به همان رفتار عمل كنيد و هم چنين بررسي كنيد و از رفتار و عكس العمل پدر و مادر بفهميد كدام قسمت از رفتار شما موجبات ناخشنودي آنها را فراهم نموده است.و در صورتي كه آن رفتار واجب نباشد ترك كنيد حتي اگر مستحب و پسنديده باشد.
3) در صورتي كه با خلق و خوي پدر و مادر آشنا هستيد تحقيق كنيد خشنودي و ذوق آنها در چه چيزي قرار دارد همان كار را انجام دهيد و از آنها دلجويي كنيد.
4) در صورتي كه مقدورتان باشد هرگاه پدرو مادر را در حالت خوشحالي و خشنودي احساس كرديد خود را به آنها نزديك كنيد و با انجام يك عمل نيك سر صحبت را با ايشان باز كرده و بخواهيد تا شما را نصيحت كنند و از آنچه آنها را شاد مي كند شما را خبر دهند و از آنچه آنها را ناراحت مي كند شما را برحذر بدارند.
5) در صحيفه سجاديه دعاي 24 دعاي فرزند براي پدر و مادر است بخوانيد انشاءالله مؤثر و مفيد خواهد شد.
تذكر اين نكته لازم است كه خدمت شما عرض كنم نفرموده ايد چند ساله ايد؟ تحصيلات شما چه مقدار است؟ اكنون به چه چيزي (تحصيل يا كار) مشغول هستيد؟ در صورتي كه ممكن است بفرماييد شغل و ميزان تحصيلات پدر و مادر و نيز ساير اعضا خانواده چه مقدار است؟ و چند ساله و چه جنسيتي دارند؟ 

تاریخ تهیه مطلب: 1388/7/5

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -