انهار
انهار
مطالب خواندنی

7 ذی الحجه: شهادت امام باقر علیه السلام

بزرگ نمایی کوچک نمایی
.

نام مبارک: محمد علیه السلام

لقب معروف: باقرالعلوم

کنیه: ابوجعفر

نام پدر: سجاد علیه السلام

نام مادر: فاطمه بنت امام حسن علیه السلام

محل ولادت: مدینه طیبه

تاریخ ولادت: 3 صفر سال 57 هجری

عمر مبارک: 57 سال

مدت امامت: 19 سال و ده ماه

تاریخ شهادت: دوشنبه 7 ذی الحجه 114 هجری

نام قاتل: هشام بن عبدالملک «لعنة الله علیهما»

علت شهادت: مسمومیت به زهر

محل دفن: قبرستان بقیع

شهادت امام باقر علیه السلام

در هفتم ذی الحجه سال 114 هجری، امام باقر علیه السلام توسط هشام بن عبدالملک لعنة الله علیه مسموم و شهید شد. در شب شهادت به امام صادق علیه السلام فرمودند: «من امشب جهان را بدرود خواهم گفت.هم اکنون پدرم علی بن الحسین علیه السلام را دیدم که که شربتی گوارا نزد من آورد و من نوشیدم و مرا به سرای جاوید و دیدار حق بشارت داد.»

در روایت دیگری فرمودند: «ای فرزند گرامی، مگر نشنیدی که حضرت علی بن الحسین علیه السلام از پس دیوار مرا ندا کرد: ای محمد بیا، زود باش که ما انتظار تو را می کشیم.»

کافی،1/260

آن حضرت چندین روز به قولی سه روز در حالت درد از اثر سم به سر می بردند تا به شهادت رسیدند. فردای آن روز بدن مطهر و پاک آن دریای بیکران دانش را در خاک بقیع کنار مزار امام مجتبی و امام سجاد علیهما السلام به خاک سپردند.

فیض العلام،ص111

آن حضرت هشتصد درهم برای تعزیه و ماتم خود وصیت فرمود. حضرت صادق علیه السلام فرمودند: پدرم فرمود: « ای جعفر، از مال من مقداری وقف کن برای ندبه کنندگان که ده سال در منی در موسم حج بر من گریه کنند، و مراسم ماتم را تجدید نمایند.»

کافی،5/117 

 گفتاری دلنشین از امام باقر علیه السلام

1) به نقل سلیمان بن خالد امام باقر علیه السلام فرمود: آیا نمی خواهی اصل و فرع و بالاترین گنگرهٔ اسلام را به تو خبر دهم؟

عرض کردم: چرا قربانت گردم

فرمود: «اصل اسلام نماز است، و فرع آن «زکات» است، و بالاترین کنگرهٔ آن، «جهاد» است، سپس فرمود: اگر بخواهی درهای سعادت را به تو خبر دهم؟»

عرض کردم آری می خواهم.

فرمود: «روزه سپری در برابر آتش است، صدقه گناه را می زداید، و شب زنده داری به ذکر خدا.»

کافی،2/23

2) خداوند دوست ندارد که مردم در تقاضا از یکدیگر، سماجت کنند، اما این صفت را در مورد خواهش از خود دوست دارد.»

تحف العقول،ص  293

 3) همه کمال انسان، در شناخت دین، و صبر در برابر حوادث تلخ، و اندازه گیری معاش است.

همان

4) همانا خداوند دنیا را به دوست و دشمن، هر دو می دهد، اما دین را به جز دوست نمی دهد.

همان،ص 300 

5) از تنبلی و کم حوصلگی بپرهیز، که این دو کلید هر شرّی است، آدم تنبل، هیچ حقّی را نمی پردازد، و آدم کم حوصله، بر هیچ حقی ثابت نمی ماند.

همان،ص296 


تاریخ تهیه مطلب: 1388/9/3

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -