انهار
انهار
مطالب خواندنی

5 آذر: تشکیل بسیج به فرمان امام خمینی(ره)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
.

  تشکیل بسیج مستضعفین به فرمان امام خمینی رحمة الله علیه

بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته های رفیع آن اذان شهادت و رشادت سرداده اند. بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن نام و نشان در گمنامی و بی نشانی گرفته اند، بسیج لشگر مخلص خداست...

امام خمینی رحمة الله علیه

استعمارگران به این واقعیت اذعان دارند که اسلام مکتبی الهی، کامل و جوابگوی تمام نیاز بشر و دارای جهان بینی وسیع و پویا است و احکام آن، جهان شمول و فراگیر و مطابق با اقتضای زمان می باشد، و در میان پیروان مذاهب اسلامی، شیعیان ظلم ستیزترین مسلمانان می باشند. از طرفی ایران از نظر جغرافیایی دارای موقعیتی خاص و استراتژیک می باشدو از نظر منابع و ذخایر معدنی از غنی ترین کشورهای دنیا است و مهد شیعه به حساب می آید، و از دیرباز مورد طمع قدرتهای شیطانی دنیا به شیوه های مختلف بوده است.

به دنبال پیروزی انقلاب، دست غارتگران استعمارگر از ایران قطع و منافع آنان به خطر افتاد، ملت شجاع و از بند رسته ایران با اتکاء به خداوند متعال و با بهره گیری از استعدادهای بالقوة خود و بهره مندی از امکانات کشور به رهبری امام خمینی سازندگی کشور را آغاز کرد و ضمن حفاظت و پاسداری از انقلاب، با ایدهٔ بیداری ملتها و آزادی انسانها از بند استثمار، به ترویج اسلام ناب پرداخت، استعمارگران منافع خود را در خطر دیدند و برای حفظ منافع از هیچ دشمنی و شرارت علیه ملت فروگذار نکردند.

یکی از خطراتی که انقلاب نوپای اسلامی را تهدید می کرد، حمله نظامی بود، امام رحمة الله در پنجم آذرماه سال 1358، فرمان تشکیل بسیج را صادر و چنین فرمودند:

«باید همه قوایمان را مجتمع کنیم برای نجات دادن یک کشور، باید اگر مسائلی برای ما پیش بیاید هر چه هم سخت باشد، تحمل کنیم... قوای خودتان را مجهز بکنید و تعلیمات نظامی پیدا کنید و به دوستانتان هم تعلیم دهید... مملکت اسلامی همه اش باید نظامی باشد و تعلیمات نظامی داشته باشد...»

بسیج در دوران دفاع مقدس

هنوز یک سال از صدور فرمان امام نگذشته بود که رژیم بعث عراق در راستای اهداف پلید استکبار جهانی، علیه ایران دست به یک حمله همه جانبه زد.

انقلاب اسلامی در آن شرایط بحرانی ناشی از دگرگونیها و تغییر و تحولات، هیچگونه آمادگی لازم را برای مقابله با متجاوز نداشت، ارتش با حمایت امام در حال خودسازی و تثبیت نظم و انضباط بود سپاه پاسداران هم که نهادی نوپا و برای حفظ امنیت شهرها بوجود آمده بود؛ فاقد تجهیزات لازم و تجربه کافی برای مقابله با متجاوز خارجی بود.

دشمن در همان روزهای نخستین با مردمی مواجه گشت که با دست خالی به دفاع از کیان مقدس نظام اسلامی برخاسته، و از ایثار جان خویش دریغ نمی کردند.

جوانان سلحشوری که به فرمان امام در پایگاههای مقاومت تحت عنوان بسیجی گردآمده  و با اشاره ایشان به جبهه های نبرد هجوم می بردند و تا آخرین قطره خون خویش، ایستادگی و مقاومت می کردند.

در طول هشت سال دفاع، بسیج آن چنان درخشید که دشمنان اعتراف کردند که قدرتی که در بسیج نهفته ، توان مقابله با یکایک ارتشهای کلاسیک جهانی را دارد.

وظیفه بسیج فقط به جنگ و مسأله نظامی محدود نمی شود و امنیت داخلی کشور در سخت ترین شرایط یعنی دوران فعالیت منافقین و دیگر گروههای ضد انقلاب، به مدد نیروهای بسیج و پایگاههای مقاومت حفظ شد.

در حوادث طبیعی و بلایا، حضور گره گشای بسیجیان  مایه دلگرمی مردم و مسئولین بوده است.

در امر خطیر و حیاتی مبارزه با تهاجم فرهنگی و جلوگیری از استحاله فرهنگ انقلاب، اصلی ترین نیروی مدافع، بسیج بوده است و با اطاعت از فرمان رهبر معظم انقلاب، برای حفظ فضیلتها و ارزشهای انقلاب در وسط میدان مبارزه حضور دارد، و اصولاً تفکر بسیجی کارسازترین عامل در سخت ترین میادین مبارزه بوده است.

روزها و رویدادها،ص 415


تاریخ تهیه مطلب: 1388/9/3

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -