انهار
انهار
مطالب خواندنی

چگونگی تطهیر زمین نجس مرجع تقلید: آیةالله العظمی مکارم شیرازی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام اگر زمین نجس که سرامیک هست را با آب پاش یا ظرف آبی خیس کنیم و اجازه دهیم خشک شود و مجدداً آن را به همان صورت خیس کنیم تا خشک شود آیا پاک می شود؟
مرجع تقلید: حضرت آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)

جواب: بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمةالله
زمین به دو صورت پاک می شود:
۱ با آفتاب. ۲ با آب.
پاک شدن با آفتاب: اگر عین نجاست از زمین برطرف شود و زمین نجس اگر خشک هست خیس شود و با آفتاب خشک کند پاک می شود.
پاک شدن با آب: اگر زمین در معرض تابش آفتاب نیست باید با آب پاک شود.

پاک شدن با آب جاری: اگر عین نجاست از زمین برطرف شود و سپس آب شلنگ بر آن جاری شود زمین پاک می شود.
پاک شدن با آب قلیل: اگر عین نجاست از زمین برطرف شود و بخواهند با آب قلیل آب کشند مطابق با فتوای حضرت آیةالله العظمی مکارم شیرازی در مسائل ۱۶۰ و ۱۷۹؛ «هرگاه زمینی را با آب قلیل بکشید اگر زمین از شن یا ریک باشد و غُساله یعنی باقی مانده آب در آن فرو رود البته روی زمین پاک می شود اما ریگهای زیر آن نجس باقی می مانند...» اما چون زمین شما سرامیک است در صورتی که پس از آب کشیدن زمین، آب در جایی مثل هرزآب فرو رود پاک می شود اما اگر غُساله به هرزآبی فرو نرود و روی زمین باقی بماند غُساله نجس است باید به وسیله چیزی غُساله ها جمع شود و مجدداً آب ریخته شود تا زمین پاک شود. یاحقّ.

{مشاهده فتاوای مراجع عظام تقلید پیرامون کیفیت تطهیر زمین نجس با آب}:

{مشاهده فتوای حضرت آیةالله العظمی امام خامنه ای «مدّظلّه» پیرامون کیفیت تطهیر زمین نجس با آب}:

پاک کردن زمین نجس با آب کُر یا جاری: اگر زمین را با آب کر یا جاری آب بکشند به مجرّد اتّصال و رسیدن آب به همه جای آن پاک می‌شود و جریان هم لازم نیست و غُساله آن هم اگر عین نجاست در آن نباشد پاک است.

پاک کردن زمین نجس با آب قلیل: اگر زمین را با آب قلیل آب بکشند باید به قدری آب روی آن بریزند که جاری شود و چنانچه آبی که روی آن ریخته اند از سوراخی بیرون رود همه زمین پاک می شود اگر آب قلیلی که روی نجاست ریخته‌اند از سوراخ بیرون نرود یا نتوانند آن را به گودالی هدایت کنند و روی آن را با خاک پر کنند می توانند آن را در جایی جمع کنند و سپس با پارچه، دستمال، وسیله مکنده یا ظرفی آن آب را برداشته و بنابر احتیاط، دوباره آب قلیل روی آن بریزند و به صورت سابق جمع کنند تا پاک شود.

منبع: آموزش مصوّر احکام، ص ۷۴



  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -