انهار
انهار
مطالب خواندنی

تکلیف عباداتی که انجام نداده ام مرجع تقلید: آیةالله العظمی نوری همدانی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال با سلام و خسته نباشید خدمت شما بزرگواران.
اینجانب از سن بلوغ تا الان که 52 ساله هستم نماز نخوانده و روزه نگرفته ام.
خواستم ببینم اگر شروع به خواندن نماز و روزه های قضا کنم چگونه و با چه کیفیت نمازها و روزه های قضا شده را به جا اورم؟
اگر نتوانم نماز و روه ها را انجام دهم و بخواهم نماز و روزه هایم را بخرم چقدر میشود و باید چکار کنم. التماس دعا
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مدظله)
 

جواب:

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
وقت شما به خیر و برکت و سعادت
با تشکر از شما به خاطر اعتمادتان به سایت انهار جهت دریافت پاسخ به سؤال شرعی؛
بزرگوار؛ خدا را شاکر باشید که در زمان حیات دنیایی متوجه اصلاح امور معنوی خود شده اید و این امر را موکول پس از زندگانی دنیایتان نکرده اید. و البته همین که به فکر قضای عبادات انجام نشده خود افتاده اید قدم در راه رستگاری است اما متوجه باشید که شیطان در چنین لحظه ای تلاش میکند شما را از حجم عبادت های انباشته شده بترساند و مدام با بزرگ نمایی قضای نماز ها و روزه ها شما را از انجام آنها دلسرد کند بنابراین با توکل به خداوند قضای عبادات خود را آغاز کنید و بدانید که همین که شروع کنید خداوند توان انجام آنها را به شما مرحمت خواهد فرمود.
اولاً: کسی که زنده باشد باید عبادات انجام نشده اش را خودش انجام دهد و کسی که زنده است نمی تواند زنده دیگری را برای انجام عبادات خود اجیر کند و اگر انجام ندهد و بخواهد پس از مرگ عبادات ضایع شده اش قضا شود {اگر اگر اگر اجیر انجام دهد} بیشترین اجر برای انجام دهنده «یعنی اجیر» هست یعنی از ده ثواب نه ثواب به او میرسد و یک ثواب به میت می رسد.
ثانیاً: شما می توانید عبادات خود را بدون رعایت مستحبات {یعنی ترک اذان و اقامه و حتی قنوت و گفتن یک تسبیحات اربعه به جای سه تسبیحات و گفتن سلام آخر نماز} شروع کنید تا انجام آنها به راحتی و زمان کوتاه برایتان مقدور شود.
ثالثاً: برای انجام روزه ها؛ قضای آنها را بگیرید چون هر روزی که به عمداً نگرفته اید باید علاوه بر قضای روزه کفاره نیز بدهید در دادن کفاره مخیّر هستید به اینکه یا شصت روز روزه بگیرید یا به شصت فقیر طعام بدهیم و لذا اگر نمی توانید روزه بگیرید دادن طعام به فقیر را انتخاب کنید و برای هر فقیر هر روز ۲۰۰۰ تومان پول نان بدهید یعنی ماهی ۶۰ هزار تومان می‌شود و باید ۳۸ سالی که روزه به گردن شما هست را ضربدر ۶۰ هزار تومان کنید می‌شود ۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان و با دادن این پول کفاره روزه خواری عمدی ۳۸ ساله از دوش شما برداشته می شود و فقط قضای روز می ماند آن را هم انشاالله کم کم و به تدریج بگیرید و همانطور که گفته شد قطعاً خداوند متعال شما را در این راه کمک و یاری خواهد کرد و نگرانی و ترس از انجام نمازهای قضا به خودتان راه ندهید.
به این نکته توجه داشته باشید که هرگاه خواستید پول کفاره را بدهید به خود فقیر ندهید بلکه یا باید نان بگیرید و به فقیر بدهید یا به کمیته امداد یا مؤسسات خیریه بدهید و بگویید این کفاره روزه عمد هست و یا به روحانی مطمئن بدهید و بگویید پول کفاره عمد است. یاحقّ.



  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -