انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم کندن موی سفید صورت (مرجع تقلید آیةالله امام خمینی)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال با سلام
بنده هنگام مطالعه سایت در پاسخ به مشکلات جوانان یک مطلب را دیدم که برایم سوال پیش امده. آقا امام صادق (علیه السّلام) می‌فرماید: «سه دسته‌اند كه خداوند با ایشان سخن نمی‌گوید و به نظر رحمت به آنها نگاه نکند و پاكشان نفرماید و برایشان عذاب دردناكی است:
1.. كسی كه موی سفیدش را بكند (تا خود را جوان نمایش دهد)؛
2. كسی كه به وسیله عضو خودش شهوتش را خارج كند (استمناء کند)؛
3. كسی لواط دهد.
آیا این روایت جزء روایات کاملا معتبر هستند؟ ممنون می شوم اگر آدرس سند آن را بفرمایید جهت اطلاع خودم.
چون به لحاظ منطقی با گفته اهل بیت جور نمی آید ، یا اینکه شاید در جمله اول ( کسی که موی سپیدش را بکند) منظور خاصی نهفته باشد. گناه کبیره دو عمل دیگر کامل محرز و آسیب شان برای خود فرد و جامعه کاملا واضح است و در روایات متعدد و همچنین در قران بیان شده اما مورد موی سپید خیر.با توجه به اینکه احکامی که در دین اسلام امده با منطق انسان سازگار است و آن بخشی که قابل درک برای ما نیست یا اطلاعاتش را نداریم مثل بخش احکام که مجتهد با فرا گرفتن علمش مار را یاری می دهد یا چیزهایی است که ما بدلیل علم اندکمان آن را نمی فهمیم مثل بسیاری مسائل که با پیشرفت علم آشکار شده و یا اینکه در زمره امور غیب است و وظیفه ما به عنوان مسلم، تسلیم بودن در برابر آن است مسائل اینچنینی که اغلب تحت عنوان روایت است واقعا ایجاد سوال می کند.
-چطور کسی که موی سفید خود را حتی به قصد جوان نشان دادن خود و فریب دیگران در مورد این موضوع بکند با کسی که نعوذ با ا... استمناء کرده یا از آن بدتر مرتکب عمل قوم لوط شده یکی است؟
-اگر حرمت این مساله تا این حد است پس چطور در احکام شرعی حکمی برای ان نیامده و کفاره ای برایش مشخص نشده است؟ اصلا چطور همه مراجع تقلید معظم در مورد گناه به این بزرگی سکوت کرده و حکمش را بیان نکرده اند؟
- در حال حاضر تقریبا همه خانمها و همچنین تعداد قابل توجه ای از آقایان حتی مومن برای پنهان کردن موی سفید خود آن را رنگ میکنند. پس چرا کسی از حرمت این موضوع با خبر نیست؟
با تشکر
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(قدّس سرّه)
 
جواب: سلام علیکم؛ حدیث مورد نظر شما را مرحوم شیخ صدوق در خصال خود چنین آورده است: «عن ابي بصير قال سمعت ابا عبد اللَّه (عليه السّلام) يقول: ثلاثة لا يكلّمهم اللَّه يوم القيامة و لا ينظر إليهم و لا يزكّيهم و لهم عذاب أليم النّاتف شيبه، و النّاكح نفسه، و المنكوح في دبره.»
ابو بصير مى‏گويد: از امام صادق (عليه السّلام) شنيدم كه مى‏فرمود: روز قيامت خداوند با سه كس سخن نمى‏گويد و به آنان نگاه نمى‏كند و آنان را پاك نمى‏گرداند و عذاب دردناكى خواهد داشت: كسى كه موى سفيد خود را بكند، و كسى كه با خود نكاح كند، و كسى كه با پشت او آميزش شود.
مرحوم آیةالله العظمی تبریزی، در کتاب صراط النجاة، ج 5، ص 374 و 375؛ در باره علّت نهی از کندن موی سفید فرموده:
موی سفید را بکند تا جوان دیده شود و در نتیجه غفلت بر او مستولی گشته و مرگ را فراموش کند چون موی سفید علامت رفتن است.
البته از نظر شرعی کندن موی سفید حرام نیست و فقها این روایت را بر کراهت حمل کرده اند. یاحقّ.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -