سؤال 216: مادرم از ذريّه پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) است. آيا من نيز از سادات محسوب مىشوم؟ آيا مىتوانم عادت ماهيانه ام را تا شصت سالگى، حيض قرار دهم و در آن ايام نماز و روزه خود را انجام ندهم؟
جواب: تعيين سن يائسگى محل تأمل و احتياط است؛ بانوان مىتوانند در اين مسأله به مجتهد جامعالشرايط ديگر مراجعه نمايند.
سؤال 217: اگر زنى که به خاطر نذر روزه روز معيّنى روزه دار است، در حال روزه حيض شود، چه تکليفى دارد؟
جواب: روزه اش با عادت شدن، ولو در يک جزء از روز باشد، باطل مىشود و قضاى آن روز بعد از پاک شدن بر او واجب است.
سؤال 218: لکه هايى که زن بعد از يقين به پاک شدن مىبيند، با توجه به اين که آن لکه ها نه اوصاف خون را دارند و نه خون مخلوط با آب را، چه حکمى دارد؟
جواب: اگر خون نباشد حکم حيض را ندارد، و اگر خون باشد اگر چه بهصورت لکههاى زرد رنگ و از ده روز تجاوز نکند همه آن لکه ها محکوم به حيض است، و تشخيص اين موضوع به عهده زناست.
سؤال 219: جلوگيرى از عادت ماهيانه به وسيله دارو به خاطر روزه ماه رمضان چه حکمى دارد؟
جواب: اشکال ندارد.
سؤال 220: اگر زنى در ايام باردارى به خونريزى کمى مبتلا شود ولى باعث سقط حمل او نگردد، آيا غسل بر او واجب مىشود يا خير؟ وظيفه او چيست؟
جواب: خونى که زن در ايام باردارى مى بيند اگر صفات و شرايط حيض را داشته باشد، و يا در زمان عادت بوده و سه روز اگر چه در باطن استمرار داشته باشد خون حيض است و الا استحاضه خواهد بود.
سؤال 221: زنى داراى عادت ماهيانه معيّنى مثلاً هفت روز است، به علت گذاشتن دستگاه جلوگيرى از حاملگى، هر بار دوازده روز خون مىبيند. آيا خونى که از روز هفتم به بعد مىبيند خون حيض است يا استحاضه؟
جواب: اگر خون تا روز دهم قطع نشود، خونى که در ايام عادت مىبيند خون حيض است و باقى استحاضه خواهد بود.
سؤال 222: آيا جايز است زنى که در حال حيض و يا نفاس است داخل حرم امامزادگان(عليهمالسلام) شود؟
جواب: جايز است.
سؤال 223: زنى که عمل کورتاژ (سقط جنين) را انجام داده، در حال نفاس است يا خير؟
جواب: بعد از سقط جنين ولو بهصورت علقه باشد اگر خونى را مشاهده کرد، محکوم به نفاس است.
سؤال 224: خونى که زن در سن يائسگى مىبيند، چه حکمى دارد؟ و وظيفه شرعى او چيست؟
جواب: محکوم به استحاضه است.
سؤال 225: يکى از راههاى جلوگيرى از حاملگى هاى ناخواسته، استفاده از داروهاى ضد حاملگى است. زن هايى که از اين داروها استفاده مىکنند لکه هاى خونى را در ايام عادت و غير آن مشاهده مىکنند. اين لکهها چه حکمى دارد؟
جواب: اگر اين لکه ها واجد شرايط شرعى حيض نباشد، حکم حيض را ندارد، بلکه محکوم به استحاضه ا ست.
استفتائات جدید
سؤال: اينجانب در سن 51 سالگى هستم بعد از وفات حضرت امام خمينى «قدس سره» حضرتعالى را به عنوان مرجع خود انتخاب كردهام، بعد از پنجاه سالگى به وظيفه مستحاضه عمل مىكنم ولى براى من از نظر جسمى مشكل ايجاد مىكند. آيا مىتوانم فقط در همين مسأله به مرجع ديگرى رجوع كنم كه ايشان در مسائل يائسگى بعد از پنجاه سال را حيض حساب مىكند؟
جواب: سن يائسگى (در زنان سيده 60 سال قمرى است ولى سن يائسگى در زنان غير سيده50 سال قمرى)، محل تأمّل و احتياط است، ولى اگر كسى بخواهد در اين رابطه به مجتهد جايزالتقليدى كه فتوا در اين مسأله دارد مراجعه كند، اشكال ندارد.
سؤال: زنى كه داراى عادت استحاضه است و پس از پاك شدن بر اثر ندانستن مسأله در هنگام غسل به جاى گفتن «غسل استحاضه» از جمله «غسل حيض» استفاده كند و پس از چند هفته متوجه قضيه گردد بايد چه كند؟
جواب: اگر نيت او غسل استحاضه بوده ولى در لفظ غسل حيض گفته است، غسل او اشكال ندارد.