سؤال 167: آيا شخص جنب مىتواند در صورت تنگى وقت با تيمم و نجاست بدن و لباس نماز بخواند يا اين که بايد بعد از تطهير و غسل، نماز را قضا نمايد؟
جواب: اگر وقت به مقدارى نيست که بدن و لباسش را تطهير کند و يا لباس خود را عوض نمايد و به علت سردى هوا و مانند آن نمىتواند نماز خود را برهنه هم بخواند، بايد نماز را با تيمم بدل از غسل جنابت با همان لباس نجس بخواند. اين نماز مجزى است و قضاى آن بر او واجب نيست.
سؤال 168: آيا رسيدن منى به داخل رحم بدون دخول، سبب جنابت زن مىشود؟
جواب: در اين صورت جنابت محقق نمى شود.
سؤال 169: آيا بر زنان پس از انجام معاينات داخلى با وسائل طبى غسل واجب مىگردد؟
جواب: تا زمانى که منى خارج نشود، غسل واجب نيست.
سؤال 170: اگر دخول به مقدار حشفه صورت بگيرد، ولى منى خارج نشود و زن نيز به مرحله اوج لذت نرسد، آيا غسل فقط بر زن واجب است يا فقط بر مرد يا بر هر دو؟
جواب: با تحقق دخول، ولو به مقدار حشفه، غسل بر هر دو واجب است.
سؤال 171: در مورد احتلام زنان، در چه صورتى غسل جنابت بر آنان واجب مىشود؟ و آيا رطوبتى که هنگام ملاعبه و شوخى با همسر از آنان خارج مىشود، حکم منى را دارد؟ و آيا بدون سست شدن بدن و رسيدن به اوج لذت، غسل بر آنها واجب مىشود؟ بهطور کلى در زنان بدون نزديکى، جنابت چگونه تحقق مىيابد؟
جواب: اگر زن به اوج لذت جنسى برسد و در آن حال مايعى از او خارج شود جنابت محقق شده و غسل بر او واجب مىشود و اگر شک کند که به اين مرحله رسيده يا نه و يا شک در خروج مايع داشته باشد، غسل واجب نيست.
سؤال 172: آيا خواندن کتاب و يا ديدن فيلمهايى که موجب تحريک شهوت مىشود، جايز است؟
جواب: جايز نيست.
سؤال 173: اگر زن بعد از نزديکى همسرش با وى، در حالى که منى در رحم او باقى مانده است، بلافاصله غسل نمايد و بعد از غسل، منى از رحم خارج شود، آيا غسل او صحيح است؟ آيا منى خارج شده بعد از غسل، پاک است يا نجس و موجب جنابت مجدد مىشود يا خير؟
جواب: غسل او صحيح است و رطوبتى که بعد از غسل از او خارج مىشود، اگر منى باشد نجس است، ولى اگر منى مرد باشد، باعث جنابت مجدد نمىشود.
سؤال 174: مدتى است که مبتلا به شک در غسل جنابت شدهام، بهطورى که با همسرم نزديکى نمىکنم. با اين حال حالتى غيرارادى به من دست مىدهد که گمان مىکنم غسل جنابت بر من واجب شده است و حتى هر روز دو يا سه بار غسل مىکنم، و اين شک مرا آزار مىدهد، تکليف من چيست؟
جواب: با شک در جنابت حکم جنابت مترتب نمىشود، مگر اين که رطوبتى از شما خارج شود که همراه با علامتهاى شرعى خروج منى باشد يا يقين به خروج منى داشته باشيد.
سؤال 175: آيا غسل جنابت در حال حيض صحيح است، بهطورى که مسقط تکليف زن جنب باشد؟
جواب: صحّت غسل در فرض مذکور محل اشکال است.
سؤال 176: اگر زن در حال حيض، جنب يا در حال جنابت حايض شود، آيا بعد از پاک شدن از حيض هر دو غسل بر او واجب است؟ يا اين که با حدوث جنابت در حال حيض، غسل جنابت بر او واجب نيست زيرا در موقع جنابت پاک نبوده است؟
جواب: در هر دو صورت، علاوه بر غسل حيض، غسل جنابت هم واجب است، ولى جايز است که در مقام عمل، به غسل جنابت اکتفا کند، ليکن احوط اين است که نيت هر دو غسل را بنمايد.
سؤال 177: در چه صورتى حکم مىشود که رطوبت خارج شده از مرد منى است؟
جواب: اگر همراه با شهوت، جستن و سست شدن بدن باشد، حکم منى را دارد.
سؤال 178: گاهى اثر گچ يا صابون بعد از غسل کردن در اطراف ناخنهاى دست و پا مشاهده مىشود که در حمام هنگام غسل ديده نمىشد، ولى بعد از خروج از حمام و دقت، سفيدى صابون يا گچ آشکار مىشود. در اين حال تکليف چيست؟ در حالى که بعضى از افراد هنگام غسل و وضو به اين مسأله جاهل هستند و يا توجهى به آن ندارند و با فرض وجود اثر گچ يا صابون يقين به رسيدن آب به زير آن حاصل نمىشود.
جواب: مجرد وجود اثر گچ يا صابون که بعد از خشک شدن اعضاء ظاهر مىشود، ضررى به وضو يا غسل نمىرساند، مگر اين که داراى جرمى باشد که مانع از رسيدن آب به بشره شود.
سؤال 179: يکى از برادران مىگويد صحّت غسل مشروط به تطهير بدن از نجاست، قبل از غسل است و اگر تطهير آن از منى يا غير آن در اثناى غسل باشد موجب بطلان غسل مىشود. بر فرض صحّت گفته او و با توجه به اين که من جاهل به اين مسأله بودهام، آيا نمازهاى گذشته من باطل بوده و قضاى آنها واجب است؟
جواب: پاک بودن تمامى بدن قبل از غسل واجب نيست، بلکه پاک بودن هر عضوى هنگام غسل آن کافى است. بنا بر اين اگر عضو، قبل از غسلآن، تطهير شده باشد، غسل و نمازى که با آن خوانده شده، صحيح است. ولى اگر عضو نجس قبل از غسلآن تطهير نشود، و با يک شستن بخواهد هم آن را پاک کند و هم غسل نمايد، غسل باطل است و نمازى که با چنين غسلى خوانده، باطل و قضاى آن واجب است.
سؤال 180: آيا رطوبتى که از انسان در حال خواب خارج مىشود، حکم منى را دارد؟ با آنکه مىدانيم هيچيک از علامتهاى سهگانه (جستن، شهوت و سستى بدن) را ندارد و شخص هم متوجه آن نمىشود مگر وقتى که بعد از بيدارى لباسهاى زير خود را مرطوب ببيند.
جواب: اگر علائم سهگانه يا يکى از آنها وجود نداشته باشد و يا شک در آن باشد، حکم منى را ندارد مگر اينکه از راه ديگرى يقين کند که منى است.
سؤال 181: جوانى هستم که در خانواده فقيرى زندگى مىکنم و منى به دفعات زياد از من خارج مىشود و خجالت مىکشم از پدرم تقاضاى پول حمام بکنم، در خانه هم حمام نداريم. تقاضا مىکنم مرا راهنمايى فرماييد.
جواب: در انجام تکليف شرعى، حيا معنى ندارد. حيا، عذر شرعى براى ترک واجب نيست. به هر حال اگر غسل جنابت براى شما امکان ندارد، وظيفه شما براى نماز و روزه، تيمم بدل از غسل است.
سؤال 182: اينجانب با مشکلى مواجه هستم، مشکل من اين است که شستن بدنم، هرچند با يک قطره آب، براى بدنم ضرر دارد، حتى مسح هم همين طور است. هنگام شسستن بدنم ولو به مقدار کم، علاوه بر عوارض ديگر، تپش قلبم زياد مىشود، آيا با اين وضعيت براى من جايز است با همسرم مقاربت نموده و براى چندين ماه تيمم بدل از غسل نمايم و با آن نماز خوانده و داخل مسجد شوم؟
جواب: ترک مقاربت بر شما واجب نيست، و در صورت جنابت و معذور بودن از انجام غسل، وظيفه شرعى شما براى اعمال مشروط به طهارت، تيمم بدل از غسل جنابت است، و با آن تيمم داخل مسجد شدن و خواندن نماز و مسّ نوشته قرآن کريم و بقيه اعمالى که انجام آنها مشروط به طهارت از جنابت است، اشکال ندارد.
سؤال 183: استقبال قبله هنگام غسلِ واجب يا مستحب، واجب است يا خير؟
جواب: استقبال قبله در وقت غسل واجب نيست.
سؤال 184: آيا غسل کردن با غُساله حدث اکبر با توجه به قليل بودن آب و طهارت بدن قبل از غسل، صحيح است؟
جواب: در فرض مرقوم، غسل کردن با آن مانعى ندارد.
سؤال 185: اگر از کسى که مشغول غسل جنابت است، حدث اصغر سر بزند، آيا بايد دوباره غسل نمايد يا آنکه غسل را تمام کند و وضو بگيرد؟
جواب: حدث اصغر در اثناى غسل به صحّت غسل ضرر نمىرساند و لازم نيست که غسل را از نو شروع کند، ولى چنين غسلى کفايت از وضو براى نماز و ساير اعمال مشروط به طهارت از حدث اصغر نمىکند.
سؤال 186: اگر رطوبت غليظى که شبيه منى است و انسان آن را بعد از بول مشاهده مىکند، بدون شهوت و اراده از انسان خارج شود، آيا حکم منى را دارد؟
جواب: حکم منى بر آن مترتب نيست، مگر اين که يقين به منى بودن آن حاصل شود يا اين که هنگام خروج، علامتهاى شرعى منى را داشته باشد.
سؤال 187: کسى که غسلهاى متعددى اعم از واجب يا مستحب بر ذمّه او باشد، آيا يک غسل، کفايت از غسلهاى ديگر مىکند؟
جواب: اگر به نيت همه آنها يک غسل بجا آورد، کفايت مىکند و اگر در بين آنها غسل جنابت باشد و به نيت آن غسل کند، از بقيه غسلها هم کفايت مىکند. اگر چه احتياط اين است که همه آنها را نيّت نمايد.
سؤال 188: غير از غسل جنابت، آيا بقيه غسلها هم کفايت از وضو مىکنند؟
جواب: کفايت نمىکنند.
سؤال 189: به نظر شريف جنابعالى آيا در غسل جنابت جريان آب بر بدن شرط است؟
جواب: ملاک، صدق شستن بدن به قصد غسل است و جريان آب بر بدن شرط نيست.
سؤال 190: کسى که مىداند اگر با نزديکى با همسرش خود را جنب کند، آبى براى غسل کردن نمىيابد و يا وقت براى غسل و نماز ندارد، آيا مىتواند با همسرش نزديکى نمايد؟
جواب: در صورت عجز از غسل، اگر قدرت بر تيمم داشته باشد، مىتواند با همسرش نزديکى کند.
سؤال 191: آيا در غسل جنابت مراعات ترتيب بين سر و ساير اعضاى بدن کافى است يا اين که بايد بين طرف راست و چپ بدن هم ترتيب رعايت شود؟
جواب: ترتيب بين دو طرف بدن با مقدم داشتن طرف راست بر چپ بنابر احتياط واجب بايد مراعات شود.
سؤال 192: آيا هنگام غسل ترتيبى مانعى دارد ابتدا پشت خود را شسته و بعد نيت غسل ترتيبى نموده و آن را بجا آورم؟
جواب: شستن پشت و يا هر عضوى از اعضاى بدن قبل از نيت غسل و شروع آن، اشکال ندارد. کيفيت غسل ترتيبى به اين صورت است که بعد از تطهير بدن بايد نيت غسل نمود و اول سر و گردن را شست، و سپس بنابر احتياط واجب طرف راست بدن و در مرحله سوم طرف چپ بدن بايد شسته شود.
سؤال 193: آيا بر زن واجب است هنگام غسل، اطراف موهايش را هم بشويد؟ و آيا با توجه به اين که آب به تمام پوست سر رسيده است، نرسيدن آب هنگام غسل به تمام مو، باعث بطلان غسل مىشود؟
جواب: بنا بر احتياط واجب، بايد تمام مو شسته شود.
استفتائات جدید
سؤال: اگر انسان علم به جنب بودن خود نداشته باشد و چند روزى را با حالت جنب بگذراند و بعد از چند روز متوجه جنب بودن خود شود صحّت اعمال او نظير نماز و... چه حکمى دارد؟
جواب: در فرض مذکور تمام اعمالى که مشروط به طهارت بوده (از جمله نماز) باطل است و بايد آنها را پس از انجام غسل جنابت اعاده يا قضا نمايد.
سؤال: هرگاه شخصى از راه حرام جنب شود، و بدن خود را با آبگرم تطهير نمايد، و به خاطر گرماى حمام مجدداً در حين تطهير يا بعد از آن عرق كند آيا اين عرق وى حكم عرق جنابت از حرام را دارد و اگر در اين حال و بدون تطهير مجدد، غسل كند غسل او چه حكمى دارد؟
جواب: عرق بدن او در فرض سؤال تا غسل نكرده عرق جنب از حرام محسوب است كه نجس نيست ولى نماز خواندن با آن بنابر احتياط صحيح نيست، بنابراين اگر بعداً بدون تطهير مجدد غسل كند، غسل او صحيح است.