سؤال: آيا مىشود وسط غسل آن را رها كرد و بعد از مدتى (مثلاً 4 ساعت) ادامه داد؟
جواب: اشکال ندارد و تفاوتى ميان مقدار فاصله نيست.
سؤال: اگر كسى براى غسل واجب پارچهاى را به آب بزند و با آن تمام بدنش را (به ترتيب غسل) بشويد كافى است يا خير؟ ضمناً اگر قبل از اتمام شستن عضوى در غسل عضو قبلى خشك شود اشكال دارد يا خير؟
جواب: اگر صدق شستن کند، کافى است و خشک شدن عضو قبلى اشکال ندارد.
سؤال: آيا در اثناء غسل مىتوان دوباره نيّت همان غسل را كرد و از نو شروع كنيم؟
جواب: اگر غسل باطل نبوده است، مشروع نيست مگر بخواهد احتياط کند که در اين صورت مىتواند در ميان غسل دوباره اعضاى شسته شده را به نيّت غسل احتياطاً بشويد به شرط آن که منجر به وسواس نشود.
سؤال: آيا در غسل مانند وضو بايد آب را از بالا به پايين ريخت؟
جواب: لازم نيست.
سؤال: در غسل کردن آيا بايد آب روى بدن جارى شود يا اين که میتوان دست را خيس کرده و با دست خيس غسل کرد؟ اگر جواب سؤال بالا مثبت است آيا بايد ترى دست بيش از اعضاى غسل باشد؟
جواب: ملاک، صدق شستن بدن به قصد غسل است و جريان آب بر بدن شرط نيست و بايد طورى باشد که معلوم شود بدن بسبب آبِ غسل شسته شده است.
سؤال: اگر شخصى در هنگام شستن طرف چپش در غسل ترتيبى شک کند که آيا مقدارى از طرف راستش را خوب شسته يا نه آيا بايد دوباره غسل کند؟
جواب: در فرض سؤال، به شک اعتنا ننموده و غسل صحيح است.
سؤال: در اثر کهولت سن يا بعضى عوارض جسمى، قسمتى از ظاهر بدن بوسيله قسمتى از پوست بدن پوشيده شده، آيا بايد براى غسل قسمتى که پوشيده شده را نيز بشويند يا جزء باطن محسوب مىشود و نيازى به شستن ندارد؟
جواب: اگر جزو ظاهر بدن محسوب مىشود بايد شسته شود و تشخيص آن موكول به نظر عرفى مكلّف است.
سؤال: كسى كه از اول قصد غسل كردن داشته باشد ولى هنگام شستن نيت غسل را فراموش كند بعد از شستن خودش، نيت به خاطرش بيايد چه حكمى دارد؟ يعنى غسلش صحيح است؟
جواب: اگر از نيّت غسل برنگشته باشد به نحوى كه هنگام شستن بدن اگر كسى از او مىپرسيد چه مىكنيد جواب مىداد دارم غسل مىكنم، غسلش صحيح است.
سؤال: آيا مىتوان يك غسل را به چند نيّت انجام داد؟ مثلاً غسل روز جمعه و شهادت و جنابت را با هم انجام داد و يك غسل كنيم؟
جواب: اشكال ندارد.