انهار
انهار
مطالب خواندنی

نماز مسافر

بزرگ نمایی کوچک نمایی
احکام مسافر- آیت الله العظمی مکارم مدظله
نماز مسافر
1- علت شکسته بودن نماز مسافر
سؤال:چرا نماز و روزه شخص مسافر شکسته است؟
پاسخ:شکسته بودن نماز و روزه شخص مسافر در واقع یک لطف الهى در برابر مشکلات سفر است. و معیار، مشکلات سفرِ نوعِ مردم مى باشد، نه فرد فرد آنها.
2- ساقط نشدن برخی نوافل در سفر
سؤال:آیا همه نمازهای نافله، حتی نافله شب در سفر ساقط می شود؟
پاسخ: نافله مغرب و نافله شب و نافله صبح ساقط نمی شود.
3- نماز و روزه سرباز در دوره آموزشی و خدمت
سؤال:نماز و روزه سرباز در محل خدمت و مسیر رفت و آمد در دوره آموزشی و خدمت چگونه است؟
پاسخ:هرگاه قصد اقامت ده روز در آن محل کرده نماز و روزه او تمام است و هرگاه لااقل هفته ای سه روز رفت و آمد می کند باز نماز و روزه او تمام است و اگر در محلی یک سال یا بیشتر بماند در آن محل نیز نماز و روزه تمام است.
4- نماز افراد نظامی که به مناطق مرزی اعزام می شوند
سؤال:اینجانب فردی هستم نظامی که هر دو هفته یک بار به مناطق مرزی اعزام و در آنجا مستقر می شوم و با وجود اینکه می دانم چهارده روز در آنجا هستم اما نمی دانم که در طول این چهارده روز آیا به نقاط دیگری اعزام خواهم شد یا خیر. در واقع اختیاری از خودم ندارم. در اینصورت آیا نماز من کامل است یا شکسته؟
پاسخ:در فرض مسئله نمازتان کامل است.
5- نماز قضا شده در سفر
سؤال:اگر نماز در سفر قضا شود و وقت بجا آوردن قضای آن در سفر نباشد پس از سفر نماز قضا باید شکسته خوانده شود یا کامل؟
پاسخ:به صورت شکسته بجا بیاورید.
6- شکسته خواندن نماز حتی در سفرهای امروزی
سؤال:آیا در سفرهای امروز هم که بسیار با سفرهای قدیم متفاوت است و مردم مشکلی ندارند، نمازها باید شکسته خوانده شود؟
پاسخ:پاسخ این سؤال که از سوی بسیاری مطرح است این است که: قانون اسلام ناظر به عموم جامعه است و الان هم اکثریت مردم در مسافرت نسبت به وطن خود مشقت¬های بیشتری را متحمّل می¬شوند. و این ارفاق، در حقّ آنها شده است.
7- پیمودن هشت فرسخ ولو در مدت یک ساعت
سؤال:بر طبق روایت «اذا ذهب بریداً و رجع بریداً فقد شغل یومه» ( وسائل، باب 2 من ابواب صلاة المسافر، ح9)، در قدیم مسافرت 8 فرسخی، یک روز طول می کشید در حالی که در حال حاضر این چنین نیست آیا باز هم با طیّ 8 فرسخ، حکم مسافر را دارد؟
پاسخ:در روایات، در مورد نماز مسافر از پیامبر نقل شده که ایشان فرمودند: «جبرئیل بر من نازل شد و گفت فاصله میان دو کوهی که در دو طرف مدینه است، حدّ سفر خواهد بود» (من لا یحضر، ج2، باب الصلاة فی السفر، ص129) و بعد از اندازه گیری 4 فرسخ بوده است؛ بنابراین معیار، یک روز مسافرت نیست بلکه طیّ مسافت شرعی است که نسبت به امروز هم تغییر نکرده است.  

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -