انهار
انهار
مطالب خواندنی

احادیثی در باره استغفار

بزرگ نمایی کوچک نمایی
جایگاه استغفار در معارف ارزشمند اسلام
قال رسولُ اللّه (صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم): خَیرُ الدعاءِ الاستِغفارُ.
بهترین دعا، آمرزش خواهى است .
قال رسولُ اللّه (صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم): خَیرُ العِبادَةِ الاستِغفارُ.
بهترین عبادت، استغفار کردن است .
آثار توبه
قال رسولُ اللّه (صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم): التَّوبةُ تَجُبُّ ما قَبلَها.
توبه گذشته‏ ها را مى‏پوشاند .
قال رسولُ اللّه (صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم): التّائـبُ مـِن الذَّنـبِ کَمَـنْ لا ذَنْبَ لَهُ.
توبه کننده از گناه مانند کسى است که گناهى نکرده باشد .
قال ‏علیٌّ (علیه‏ السلام): التّوبَة تطهّر القُلُوب و تغسل الذُّنوبَ.
توبه دلها را پاک‏ مى ‏کند و گناهان را مى‏ شوید .
قال ‏علیٌّ (علیه ‏السلام): مَن تابَ تابَ اللّه‏ُ علَیهِ ، واُمِرَتْ جَوارِحُهُ أنْ تَسْتُرَ علَیهِ ، وبِقاعُ الأرضِ أنْ تَکْتُمَ علَیهِ ، واُنْسِیَتِ الحَفَظَهُ ما کانتْ تَکتُبُ علَیهِ.
هر که بـاز آیـد، خدا به او بازگردد و به جوارح او و جاى جاى زمین دستور داده شود که آبروى او را حفظ کنند و عیبهایش را بپوشانند و گناهانى که فرشتگان حافظ اعمال برایش نوشته‏ اند از یاد آنان برده شود .
قال ‏الصادق (علیه ‏السلام): أوحى اللّه‏ُ عز و جل إلى داودَ النَّبیِّ على نبیّنا وآلهِ وعلَیهِ السّلامُ : یا داودُ، إنّ عَبدیَ المؤمنَ إذا أذْنَبَ ذَنبا ثُمّ رَجعَ وتابَ مِن ذلکَ الذَّنبِ واسْتَحیى مِنّی عندَ ذِکْرِهِ غَفَرْتُ لَهُ، وأنسَیْتُهُ الحَفَظَةَ وأبْدَلْتُهُ الحسَنَةَ، ولا اُبالی وأنا أرْحَمُ الرّاحِمینَ.
خداوند عز و جل به داود پیامبر - که بر پیامبر ما و خاندانش و بر او درود باد - وحى کرد : اى داود ! هرگاه بنده مؤمن من گناهى کند و سپس از آن گناه برگردد و توبه نماید و به هنگام یاد کردن از آن گناه از من شرم کند ، او را بیامرزم و آن گناه را از یاد فرشتگان نگهبان اعمال ببرم و آن را به نیکى بدل کنم . و از این کار مرا با کى نیست که من مهربانترین مهربانانم .
قال رسولُ اللّه (صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم): کُلُّ بَنی آدمَ خَطّاءٌ ، وخَیرُ الخَطّائینَ التَّوّابونَ.
همه آدمیان خطا مى‏کنند و بهترین خطاکاران توبه ‏گرانند .
خشنودی خداوند متعال از باز گشت بنده توبه کارش
قال رسولُ اللّه (صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم): لَلّهُ أفْرَحُ بتَوبةِ عبدِهِ مِن العَقیمِ الوالِدِ ، ومِن الضّـالِّ الواجِدِ ، ومِن الظّمآنِ الوارِدِ.
هرآینه خشنودى خداوند از توبه بنده خود بیشتر است تا خوشحالى نازایى که بچّه مى‏آورد و گم کرده‏ اى که گمشده خود را مى ‏یابد و تشنه ‏اى که به آب مى‏رسد .
قبول بودن هر توبه ای
قال ‏علیٌّ (علیه‏ السلام): مَن اُعْطِیَ التَّوبَةَ لَم یُحرَمِ القَبولَ ، ومَن اُعْطِیَ الاسْتِغْفارَ لَم یُحرَمِ المَغفِرَةَ.
به هر کس (توفیق) توبه داده شود، از قبول آن محروم نمى‏شود و به هر کس (توفیق) استغفار عطا گردد، از آمرزش محروم نمى‏ ماند.
زمان قبول شدن توبه
قال رسولُ اللّه (صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم): مَن تابَ قَبْلَ أنْ یُعایِنَ قَبِلَ اللّه‏ُ تَوبَتَهُ.
هر کس، پیش از مشاهده (عذاب)، توبه کند خداوند توبه‏ اش را مى‏پذیرد.
قال ‏الباقر (علیه ‏السلام): إذا بَلَغتِ النّفسُ هذهِ وأهْوى بیَدِهِ إلى حَلْقِهِ - لَم یَکُن للعالِمِ تَوبَةٌ ، وکانتْ للجاهلِ تَوبَةٌ.
با دست خود به حلقش اشاره کرد: هر گاه جان به این جا برسد عالِم (راهى براى) توبه ندارد ولى جاهل دارد .
قال ‏الرضا (علیه ‏السلام): وقد سُئلَ عن عِلّةِ إغْراقِ اللّه فِرْعَونَ وقد آمَنَ بهِ وأقَرَّ بتَوحیدِهِ: لأنَّهُ آمنَ عندَ رُؤیةِ البَأْسِ ، والإیمانُ عندَ رُؤیَةِ البَأْسِ غیرُ مَقبولٍ.
امام رضا (علیه ‏السلام) در پاسخ به این پرسش که : چرا خداوند فرعون را با آن که ایمان آورد و به یگانگى او اقرار کرد غرق ساخت؟ فرمود: زیرا او هنگامى ایمان آورد که عذاب را مشاهده کرد و ایمان آوردن به هنگام مشاهده عذاب پذیرفته نیست .
کمترین حد توبه
قال رسولُ اللّه (صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم): النَّدَمُ تَوبَةٌ.
پشیمانى، توبه است.
قال ‏علیٌّ (علیه‏ السلام): النَّدَمُ على الخَطیئةِ اسْتِغْفارٌ.
پشیمانى از گناه، آمرزش خواهى است.
قال ‏علیٌّ (علیه‏ السلام): نَدَمُ القلبِ یُکَفِّرُ الذَّنبَ.
پـشـیـمـانىِ دل، گـنـاه را مى‏ پوشاند.
خطر به تعویق انداختن توبه
قال ‏علیٌّ (علیه ‏السلام): مُسَوِّفُ نَفسِهِ بالتَّوبةِ ، مِن هُجومِ الأجَلِ على أعظَمِ الخَطَرِ.
کسى که کار توبه را به فردا حواله دهد، از هجوم مرگ در معرض بزرگترین خطر است.
آسان تر از توبه
قال ‏علیٌّ (علیه‏ السلام): تَرْکُ الذَّنبِ أهْوَنُ مِن طَلبِ التَّوبةِ.
گناه نکردن آسانتر از طلب توبه است.
توبه نصوح
قال رسولُ اللّه (صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم): التَّوبةُ النّصوحُ النَّدمُ على الذَّنبِ حینَ یَفْرُطُ مِنکَ، فتَسْتَغفِرُ اللّه‏َ ، ثُمّ لا تَعودُ إلَیهِ أبداً.
توبه نـصـوح پشیمانى از گناهى است که مرتکب شده ‏اى و آمرزش خواستن از خدا و این که هرگز بدان باز نگردى.
علت آموزش استغفار به انسان
قال رسولُ اللّه (صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم): أکثِرُوا مِن الاستِغفارِ ؛ فإنّ اللّه‏َ عز و جل لم یُعَلِّمْکُمُ الاستِغفارَ إلاّ وهُو یُریدُ أن یَغفِرَ لَکُم.
زیاد استغفار کنید؛ زیرا خداوند عز و جل استغفار را به شما یاد نداد ، مگر براى این که مى‏خواهد شما را بیامرزد.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -