سؤال 987- معنى وقف را بيان فرمائيد.
جواب: وقف، حبس نمودن عين و قرار دادن منفعت آن است براى صرف در موارد خيرى كه شرعا ممنوع نباشد
سؤال 988- آيا در وقف صيغه لازم است يا وقف معاطاتى هم كفايت مىكند
جواب: ظاهر اينها است كه معاطاة در مثل مساجد و قبرستان و راه و پل و درختهائى كه به منظور استفاده عابرين از سايه و ميوه آنها كاشته شده بلكه مانند حصير و فرش براى مسجد و چراغ براى زيارتگاه ها و به نحو كلى آنچه كه براى مصلحت عمومى وقف شده كافى است و در اين جهت تفاوت نمىكند كه از اول محلى را مثلا بعنوان مسجديت بسازد و اجازه نماز خواندن در آن براى عموم بدهد و بعض مردم در آن نماز بخوانند با اين كه خانه ساخته شده خود را به قصد مسجد شدن در اختيار مسلمين بگذارد و همين طور اگر كسى محلى را به قصد منزل نمودن غرباء يا فقراء در آن بسازد و به قصد وقف نمودن در اختيار آنان يا كسى كه مىخواهد او را متولى كند قرار دهد يا اين كه منزل ساخته شده خود را به قصد وقف نمودن تسليم فقراء يا غرباء يا متولى نمايد در تحقق وقفيت كافى است.
سؤال 989 - كتابخانهاى با هديه كتابهاى مردم خير در يكى از مساجد دهات تشكيل داده ايم در اين صورت آيا مىشود مقدارى از كتابهائى كه براى كتابخانه خريدارى شده به كتابخانه ديگرى در ده ديگرى كه لازم تر است ببريم البته صيغه وقف هم خوانده نشده و هديه كنند گان هم نوعا بعنوان محيط لازم اهداء كردهاند
جواب: در وقف صيغه لازم نيست فقط به نيت وقف به قبض موقوف عليهم داده شود در تحقق وقف كافى است، بنابر اين تا موقعى كه در كتابخانه مزبور مىشود از آنها استفاده نمود نقل كتابها به محل ديگر جائز نيست.
سؤال 990 - مسجد كوچكى است و گنجايش جمعيت محل را ندارد و در پشت مسجد حمام مخروبه اى است و مصالح آن از سنگ و آجر و غيره از يك قلعه مخروبه بدست آمده در اين صورت مىشود آن حمام مخروبه را منضم به مسجد كرد و از مصالح حمام مسجد را دو مرتبه بنا كرد يا نه و نيز واگذار كننده زمين در حال حيات است و صيغه وقف براى حمام خوانده نشده و رضايت خود را جهت واگذارى به مسجد اعلام كرده.
جواب: در فرض سؤال واگذارى زمين براى ساختن حمام عمومى كه به قبض موقوف عليهم داده شده كافى در وقفيت آن است و محتاج به خواندن صيغه لفظى نيست و چون اطلاع از قلعه مخروبه ندارم از بيان حكم آن معذورم