انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام وضو

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات وضو (آیت الله العظمی فاضل قدس سره)
احکام وضو
سؤال 106:با توجه به اینکه وقت نماز داخل شده، آیا جایز و صحیح است، وضو را قربةً الى الله (نه به قصد نماز) بگیرند؟
پاسخ: بلى، مانعى ندارد و با آن وضو نماز هم مى توانند بخوانند و صحیح است.
سؤال107: شخصى مدتى، قبل از وقتِ نماز،براى نماز وضو مى گرفته و جاهل به مسأله بوده است، آیا نمازهایى که با آن وضوخوانده صحیح است؟
پاسخ:  در فرض سؤال که قصد قربت داشته است،نمازها صحیح است و قضا ندارد.
سؤال108: در وضوى ارتماسى اگر دست راست را در آب فرو برد و دست چپ را نیز در آب فرو برد و ارتماساًوضو گرفت و اصلاً دست راست رابه دست چپ نکشید، آیا براى مسح سر و پاى راست اشکالى پیش مى آید؟
پاسخ: اشکال پیش نمى آید و مسح سر و پاى راست رابا ترى کف دست راست و مسح پاى چپ را با دست چپ انجام مى دهد و وضو صحیح است.
سؤال 109: در توضیح المسائل فرموده اید: «شستن صورت و دستها مرتبه اول واجب و مرتبه دوم جایز و مرتبه سوم حرام است»، آیااین مطلب اختصاص وضوى ترتیبى دارد یا شامل وضوى ارتماسى هم مى شود؟
پاسخ:  درجواز شستن مرتبه دوم، و عدم جواز مرتبه سوم، فرقى بین وضوى ترتیبى و ارتماسى نیست.
سؤال110: هنگام وضو گرفتن سهواً دستم رااز پایین به بالا کشیدم، آیا وضو اشکال پیدا کرده است؟
پاسخ: چنانچه عرفاً مى گویند از بالا به پایین شسته اید، اشکال ندارد.
سؤال111: در وقت وضو، اتفاقاً دستم رابالا بردم و آب وضو به طرف آرنج رفت، آیا وضو باطل شده است؟
پاسخ:  وضو باطل نیست.
سؤال112: آیا واجب است صورت را با دست راست شست؟
پاسخ:  در وضو، شستن صورت بادست راست واجب نیست.
سؤال113: اگر هنگام مسح سر،آب کف دست زیاد باشد، به طورى که موجب جریان آب شود، آیا لازم است آب کف دست را کم کنند؟
پاسخ:  احتیاط این است که آب را کم کنند.
سؤال114: شخصى روى سر خود مو کاشته است،براى مسح سر چه وظیفه اى دارد؟
پاسخ:  در فرض سؤال که ظاهراًمو جزء سر شده است، در صورت امکان به پوست سر مسح کند و اگر عادتاً مشکل است به بیخ موها مسح کند و اگر موها را به وسیله اى روى سر چسبانده اند، به طورى که بشره زیرچسب قرار گرفته است و برداشتن آن مشکل است، روى همان چسب یا به بیخ موها مسح کند واحتیاطاً تیمم هم بکند.
سؤال115: دست راست شخصى از مچ قطع شده، آیا مسح سر و پاى راست را بادست چپ بکشد؟
پاسخ: بهتر است با ذراع همان دستِ قطع شده مسح بکشد ولى اگر با دستِ چپ هم مسح بکشد کفایت مى کند
سؤال 116 ـشخصى روى پا رادومرتبه مسح کشید، آیا وضویش باطل است؟
پاسخ:  وضو باطل نیست و مسح دوم لغو بوده است.
سؤال117: شخصى براى اینکه بیخ موهاى سر را مسح کند، موها را کنار مى زند و در نتیجه موها تر مى شود،آیا این ترى براى مسح ضرر دارد؟
پاسخ:  چنانچه ترى کف دست هنگام مسح به بیخ موها که خشک مانده، برسد، مسح صحیح است و نیز اگر ترى کف دست برترى اوّل غلبه کند، به طورى که بگویند ترى مربوط به مسح کشیدن است، در این فرض هم وضو صحیح است
سؤال118: اگر در جایى که تقیه واجب است، شخصى تقیه نکرد و وضو برخلاف تقیه گرفت، آیا وضوى او صحیح است؟
پاسخ:  بنابر اقوى وضوى او صحیح است ولى خلاف شرع مرتکب شده است.
سؤال119: خانمى در حال طواف و در اثرفشار جمعیت و غیره احساس مى کند که باد از قبلش خارج شده، آیا وضو و طواف او باطل مى شود؟
پاسخ:  بطور کلّى خروج باد از قبل، موجب بطلان وضو وطواف و حتّى نماز نمى شود
سؤال120: کسى که جهت ضیق وقت باید تیمم کند، چنانچه برخلاف وظیفه خود عمل کرد و وضوگرفت، آیا وضوى او صحیح است؟
پاسخ: بلى در فرض سؤال که قصدقربت داشته است، وضوى او صحیح است.
سؤال121: درعروة الوثقى، مساله 45 افعال وضو، فرموده است: «الإسراف فى ماء الوضوء مکروه» بااینکه  اسراف حرام است، مقصود از این عبارت چیست؟
پاسخ:  مستحب است آب وضو یک مدّ باشد و همانگونه که در روایات آمده است، مصرف بیش از آن مقدار،ولو کمى بیشتر باشد، اسراف محسوب مى شود و مکروه است، از امام صادق(علیه السلام)6نقل شده که فرمود: براى خداوند متعال فرشته اى است که اسرافِ وضو را مى نویسد،همانطور که نقصان و کم گذاشتن آن را مى نویسد)و از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل شده که فرمود: مقدار آب وضو یک مدّاست و مقدار آب غسل یک صاع است و بعد از من مردمى مى آیند که این مقدار آب را کممى شمارند، این مردم برخلاف سنّت من هستند و کسى که بر سنّت من ثابت باشد، (وضو رابا یک مد و غسل را با یک صاع آب انجام دهد) در بهشت قدس با من است و ظاهراً نظر صاحب عروة الوثقى(ره) که فرموده است: اسراف درآب وضو مکروه است، در جایى و در وقتى است که براى آب ارزش و قیمتى نباشد و امّا اگرمصرف بیش از آن مقدار، در جایى باشد که براى آب ارزش و قیمت باشد، یا کم آبى باشد،اسراف و حرام است، مانند اسراف در چیزهاى دیگر
سؤال122: قرآن را براى نابینایان، نقطه چین مى کنند و آنها با دست کشیدن روى نقطه ها آن را مى خوانند، آیا این نوع نقطه چین، حکم خط قرآن را دارد و مسّ آن بدون وضو جایز نیست؟
پاسخ:  در فرض سؤال، نقطه چین که صدق قرآن بر آن مى کند و به قصد آیات قرآن تنظیم و تهیه شده است، حکم خط قرآن را دارد و مسّ آن بدون وضو جایز نیست
سؤال1234: روى صفحه و آیه قرآن، ورق نازک و پلاستیک کشیده شده و بخوبى، خطّ معلوم است،دست گذاشتن شخص جنب و بى وضو، روى آن چه حکمى دارد؟
پاسخ: اشکال ندارد.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -