انهار
انهار
مطالب خواندنی

متعلقات زکات

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سؤال: چون امروز سکه طلا (بهار آزادى) در معاملات استفاده نمى شود غیر از خمس زکات هم به آن تعلق مى گیرد یا نه؟
پاسخ: زکات ندارد.
سؤال: آیا دامدار مى تواند بدون اجازه شریکش زکات حیوان را بدهد؟
پاسخ: اگر سهم او به حد نصاب مىرسد باید زکات سهم خود را بدهد.
سؤال: حقوق من در ماه 114000 تومان است . مى خواهم بدانم وضع زکالت و خمس من چگونه است . من از نظر روحى منعى براى پرداخت هر میزان مبلغ که تعیین شود ندارم منتها مى خواهم بدانم من در حالیکه خودم جهیزیه براى ازدواج در آینده نامعلوم ندارم و جز خودم کسى عهده دار این مسئله نیست . بر من خمس واجب است ? چقدر ? و زکات من در ماه چقدر است ?
پاسخ: بر اموال شما زکات واجب نیست ولى باید هر چه را که در اثناء سال خمسى صرف در مخارج خود از جمله تهیه جهیزیه و مانند آن نکردید و تا سرسال خمسى باقى مانده تخمیس نمائید و سال خمسى شما از روز شروع به کار حساب مى شود .
سؤال: اگر جنسى را بخرد که به آن خمس یا زکات تعلق گرفته باشد در این صورت باید به مقدارى بخرد که بمقدار آن حقوق نزد بایع بماند یا اگر تمام را خرید با احتمال اینکه او حقوق را مى دهد کفایت مى کند یا اگر تمام را خرید و احتمال دادن آن بعد از بیع بدهد کافى است و یا اگر تمام را خرید و علم داشت اورا پرداخته نکرده و نمى کند ، حکم او در این صورت چیست ؟
پاسخ: در همه صور بیع صحیح است و بر مالک است که خمس و زکات آن را از مال دیگر خود بپردازد . ولى در مورد زکات اگر مشترى یقین داشته باشد که بایع زکات را نمى پردازد باید خود زکات سال را بپردازد ، و اگر از طرف بایع فریب خورده باشد مى تواند از او مطالبه کند .
سؤال: طلا چه ساخته شده و چه ساخته نشده ارزش مالى دارد. در چه حالت به آن زکات تعلق مى گیرد؟ آیا طلاى زینتى زکات دارد؟
پاسخ: در هر دو حالت به آن زکات تعلق نمى گیرد و زکات به طلائى تعلق مى گیرد که سکه و پول رایج باشد.
سؤال: نصاب غلات برای زکات چقدر است و چه مقدار آن را باید به عنوان زکات بدهد ؟
پاسخ: غلات اگر از 847 کیلوگرم کمتر باشد زکات ندارد و در این مقدار و بیشتر اگر آبیاری آن با باران یا آب رودخانه بدون استفاده از پمپ و امثال آن بوده یک دهم است و اگر با استفاده از وسایل بوده یک بیستم است .
سؤال: ۱ ـ آیا به طلایی که برای زینت زن استفاده می شود زکات تعلق می گیرد ؟ ۲ ـ آیا به طا یا سکه هایی که مهریه زن است زکات تعلق می گیرد ؟
پاسخ: ۱- زکات ندارد .
۲- زکات ندارد .
سؤال: 1ـ آیا به آرد گندم زکات تعلق می گیرد؟
2ـ آیا به کشمشی که هنوز شبیه انگور است زکات تعلق می گیرد؟
3ـ آیا برای شهر نشینان اتومبیل مصداق مواشی را از جهت زکات دارد؟
4ـ درصورت نپرداختن زکات از طرف قیم من آیا من مکلف به پرداخت آن هستم؟
5ـ وجوب زکات در مورد طلافروشان چیست آیا سکه بهارآزادی زکات دارد؟
6ـ مقدار دینار در زما ن فعلی چیست؟
7ـ اگر به فردی ارث رسیده به نصاب زکات بدهند پس از فوت وصیت کننده و عدم قبول ارثی مانند طلا باوجودی که ارث قانونی مال اوست باید زکا ت بدهد؟
پاسخ: 1ـ زکات به گندم تعلق می گیرد و اگر بعد از تعلق آرد شود آنهم متعلق زکات است.
2ـ اگر بر آن انگور صدق کند زکات به آن تعلق می گیرد.
3ـ با ماشین زکات تعلق نمی گیرد.
4ـ اگر زکات در اموال شخصی شما است باید آنرا بپردازد.
5ـ زیور و آلات و سکه های فعلی زکات ندارد.
6ـ دینار (یا مثقال شرعی) معادل 51/3 گرم است.
7ـ زکاتی بر او نیست.
سؤال: حکم دادن زکات به شخصی که گناه کبیره را آشکارا به جا می آورد بفرمائید آیا انسان میتواند طلبی را که از کسی دارد به عنوان زکات حساب کند چند نفر در مالی که زکات به ان تعلق میگیرد با هم شریک هستند ولی سهم یکی از آنها به حد نصاب رسیده و سهم بقیه کمتر از نصاب اول است زکات این مال چگونه محاسبه میشود آیا زکات تعلق میگیرد اگر صاحب طلا و نقره در تمام سال دیوانه باشد ایا زکات براو واجب است اگردرمقداری از سال دیوانه باشد چطور؟
پاسخ: 1-به احتیاط واجب نباید به او داد 2- اگر مستحق زکات باشد اشکال ندارد 3- آن که سهمش به حد نصاب رسیده باید زکات قسمت خود را بپردازد 4- تعلق نمیگیرد 5- واجب نیست .
سؤال: اگر بدانیم که شخصی خمس و زکات خود را نمیدهد استفاده از اموال چنین شخصی چه حکمی دارد ؟
پاسخ: جایز است .
سؤال: زرگری که تعداد قابل ملاحظه ای طلای مسکوک دارد به لحاظ زکات وظیفه اش چیست؟
پاسخ: زکات ندارد ولی تخمیس ان واجب است.
سؤال: نصاب غلات برای زکات چقدر است وچه مقدار آن را باید به عنوان زکات بدهد ؟
پاسخ: غلات اگر از 847 کیلوگرم کمتر باشد زکات ندارد ودر این مقدار وبیشتر اگر آبیاری آن با باران یا آب رودخانه بدون استفاده از پمپ وامثال آن بوده یک دهم است واگر با استفاده از وسایل بوده یک بیستم است .
سؤال: درصورت نپرداختن زکات از طرف قیم من آیا من مکلف به پرداخت آن هستم؟
پاسخ: اگر زکات در اموال شخصی شما است باید آنرا بپردازد.
سؤال: اگر به فردی ارث رسیده به نصاب زکات بدهند پس از فوت وصیت کننده وعدم قبول ارثی مانند طلا باوجودی که ارث قانونی مال اوست باید زکا ت بدهد؟
پاسخ: زکاتی بر اونیست.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -