انهار
انهار
مطالب خواندنی

صید و ذبیحۀ بلاد کفر

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 15 : آی ماهیائی که از خارج وارد می شود از نظر شرعی چه حکمی دارد و آیا در تذکیۀ ماهی لازم است، صید کننده مسلمان باشد؟

جواب: اگر معلوم نیست که ماهی از کجا وارد شده و همچنین اگر معلوم باشد که از بلاد اسلامی وارد شده است حلال است، ولی اگر معلوم است که از بلاد کفر آورده اند در صورتی حلال است که احتمال بدهند وارد کنندۀ مسلمان تذکیه آن را احراز کرده، و در دسترس مسلمین قرار داده است و صید کننده ماهی لازم نیست مسلمان باشد و کافی است که ماهی زنده از آب اخراج و در خارج آب بمیرد.

سؤال 16 : همانطوری که اطلاع دارید، برادران اهل سنّت، مرغ هایی را که ذبیحه کشور های غیر مسلمان است، مصرف می کنند به دلیل آنکه چنانچه ذابح اهل کتاب باشد کافی می دانن و روی پاکت این مرغ ها جمله «بح علی حسب شریعة الاسلامیّه» نیز وشته شده، آیا استفده کرد یک فرد شیعه از این مرغ ها جایز است یا خیر؟

جواب: تا احراز نشود تذکیه ولو به این که احتمال داده شود ه وارد کنندۀ مسلمان رعایت تذکیه شرعی را نموده و در اختیار مردم مسلمان برای استفاده گذاشته حرام است.

سؤال 17 : در جامعه ای که اکثریّت غیر مسلمان هستند، خوردن ماهی که از ست غیر مسلمان یا کسی که نمی دانید مسلمان است یا نه خریداری شود، اشکال دارد یا خیر؟

جواب: اگر یقین به تذکیه نداشته باشید محکوم ب حرمت است.

سؤال 18 : هل یجواز کل المعلبات المسوردة من بلا الکفر؟

جواب: اللّحوم المستوردة منها محکومة بعدم التّذکیة، الّا اذا احتمل انّ المستورد المسلم، قد احرز التّذکیة و جعلها فی مورد ابتلاء المسلمین، و سایر المعبات محکوم بالطّهارة و الحلّیّة الّا اذا علم بنجاسهّا و حرمتها.

سؤال 19 : مرغ های کشته و منجمدیی که در عربستان سعودی مصررف می شود خوردنشان جایز است یا خیر؟ و آیا باید به ذبح شرعی اطمینان حاصل شود یا خیر؟

جواب: اگر از بلاد کفر می آورند باید تذکیه احراز شود.

سؤال 20 : در یکی از شهر های آمریکا برادران ایرانی از عربهای مسلمان گوشت به اصطلاح ذبح اسلای می خریدند  ولی بعداً معلوم شده که خود عربها از گوشت ذبح شده یودیها استفاده می کنند و با استفاده به آیه ای از قرآن ( سورۀ مائده، آیه 4) می گویند که ما می توانیم از ذبح اهل کتاب استفاده کنیم لطفاً:

1 – در مورد این آیه توضیح بفرمایید و در این صورت رابطۀ ما با کسانی که از این گوشت ها استفاده می کنند از ظر پاکی و نجسی چگونه است؟

2 – آیا از کنسروهای ماهی در آمریکا در صورتی که نمی دانیم که آیا ماهی فلس دار است یا نه و همچنین صد درصد نمی دانیم که ماهی را زنده از آب گرفته اند یا نه اگر چه به احتمال بسیار زیادی می وان ف که ماهی زنده از آب گرفته شده است می توان استفاده نمو یا خیر؟

3 – بعضی از دانشجویان مثلاً پول شهریه ی پول تلفن یا بیمارستان و یا پول هایی از این قبیل را به خارجیها  پرداخت نمی کنند و حتی گاهی مثلاً پول اتوبوس را هم نمی دهند و می گویند که اینها از کشور ما خورده اند این پول متعلق به خود ماها است، آیا از جهت شرعی باید کلیه بدهی ها را به خارجیها (مسیحیان، یهودیان و غیره ) پرداخت؟

4 – هنگام وضو در منازل و دستشوئی هایی که قبلاً خارجیها از آن ها استفاده نموده اند معمولاً ترشحاتی به بدن و یا مثلاً از زمین به پاهای انسان می رسد با توجه به اینکه معمولاً هر روز سطح زمین ها و دستشوئی ها را با مواد مایعی فقط یک بار تمیز می کنند آیا این ترشحات نجس است؟

جواب: 1 – ذابح باید مسلمان باشد و منظو از اطعام در آیه شریفه حبوب به خصوص گندم است و گوشتی که ذابح آن غیر مسلمن است در حکم میّته است و نجس و نجس کننده است.

2 – اگر یقین ندارید که از آب، زنده اخراج شده یا در خارج آب زنده اخذ شده باید از آن اجتناب کنید.

3 – بدهی را باید اداء کرد.

4 – اگر یقین به نجاست محلی که از آنجا ترشح می شود داشته باشید باید از آن اجتناب شود مگر آنکه ترشح از آب لوله باشد.

سؤال 21 : ماهی هایی که طبخ شده و بنام کنسرو از کشورهای غیر مسلمان وارد می کنند محکو به حلیت است ی حرمت؟

جواب: در صورت شک در این که از قسم ماهی حلال گوشت است یا از قسم حرام محکوم به حلیت است به شرط آنکه با فرض وارد کردن از بلاد کفر محرز باشد که آن را زنده از آب بیرون آورد و در خارج آب مرده است. و اگر در این باره شک داشته باشند محکوم به حرمت است.

سؤال 22 : طیور منجمد که در بلاد مسلمین از دست مسلمان خریده می شود ولی از بلاد کفر وارد شده است و در روی کارتن نوشته شده: « مذبوحُ بذبح اسلامی » آیا می توان خورد یا نه؟

جواب: اگر احتمال داده شود که وارد کننده مسلمان احراز تذکیه حیوان را کرده و آن را در دسترس مسلمین قرارداده محکوم به حلیّت است.

سؤال 23 : استدعا دارد نظر مبارک را درباره خرید و فروش و خوردن گوشت هایی که از بلاد کفر و کشور های خارجی وارد می شود مشروحاً بیان فرمایید؟

جواب: گوشت هایی که از بلاد کفر می آورند اگر شخص احتمال بدهد که وارد کننده مسلمان احراز ذبح شرعی آن را کرده و در سترس مسلمانان قرارداده محکوم به حلیّت است و تشخیص موضوع با خود مقلّد است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -