انهار
انهار
مطالب خواندنی

ذبح حیوانات

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 3 : بعد از ذبح حیوان، اگر معلوم شود که «اوداج اربعه» بریده نشده و حیوان هم حیات داشته باشد اگر وراً از محل ذبح ببرند آیا پاک و حلال می شود یا نه؟

جواب: حلال می شود.

سؤال 4 : سر حیوانی را برید اند و حیوان هم مرده است، سپس معلوم می شود که مقداری از اوداج اربعه، مثلاً ربع یا ثلث یا نصف یا کمتر ی بیشتر در بدن باقی مانده است آیا پاک است و خوردن آن جایز است یا نه؟

جواب: جایز نیست  حکم میته دارد.

سؤال 5 : مرغی را ذبح نموده اد، به علت تیزی کارد سرش جدا می شود، در حالی که مرغ زده است و رگ همه به طرف بدن مرغ رفته باشد، آیا تا مرغ زنده است می توان مقدار رگ را به طف سر مرغ برید یا خیر؟

واب : اگر تا زنده است اوداج اربعه بریده شود، حلال می شود ولی سر که قبل از ذبح شرعی جدا شده حرام است.

سؤال 6 : برادارن اهل تسنن در هنگام سر بریدن، پیشان گوسفند را رو به قبله قرار می دهند و محل کارد و دست و پا را رو به قبله قرار نمی دهند، خوردنش برای ما اشکال دارد یا نه؟ خودشان سر می برند و همۀ علمایشان حلال می دانند نمی دانم فتوایشان همین است یا طور دیگری است؟

جواب: فرض مذکور، حکم جهل به حکم را دارد، که ذبیحه حلال است.

سؤال 7 : آیا می توان گاو را قبل از ذبح کردن به وسیله چوب یا سنگ یا چکش با زدن به سرش بی حس کرد و سپس آن را ذبح کرد؟

جواب: حیوان اگر در موقع ذبح کردن جان داشته باشد، گر چه با ذبح کردن حلال می شود، ولی زدن حیوان برای بی حس کردن آن، جایز نیست.

سؤال 8 : با توجه به اینکه کلّیّۀ مرغ استان هران که دارای بیش از هشت میلیون جمعیت می باشد، در بیست و دو کشتارگاه مرغ ذبح می شود، و لذا کارگران کشتارگاه نا چارند که سرعت عمل داشته باشند تا جائی که یک کشتارکننده، در دو سه ساعت، چندین هزار مرغ ذبح می کند و چون جاری شدن اسم مبارک خدا در ذبح هر مرغ مشکل است تا به حال در موقع شروع کشتار یک بار بسم اللّه می گفتند. لذا این مرکز ( مرکز تأمین و توزیع گوش مرغ ) به کشتارگاه ها ابلاغ نموده که برای هر مرغ یک بار بگوید و کشتارکنان هم مشکلاتی را که بطو اختصار عرض شد مطح نموده اند. لذا اسدعا می شود رانمائی لازم را مرحمت فرمائید.

جواب: تنها کلمۀ «بسم اللّه» کافی است و برای هر مرغ جداگانه باید «بسم اللّه» بگوید. مگر آنکه چند مرغ ا یکجا بخواباند برای ذبح کردن، که یک بسم اللّه برای آن چند مرغ کافی است به شرط صدق واقع شدن نام خدا بر آن.

سؤال 9 : آیا یک بسم اللّه در موقع ذبح چندین مرغ در یک زمان کفایت می کند یا خیر؟

جواب ک مانع ندارد مگر آنکه طوری باشد که صدق وقوع تسمیه بر ذبیحه نکند، و در هر صورت احتیاط مطلوب است.

سؤال 10 : ذبح حیوانات با چاقو یا کارد استیل و همچنی با کاردهای فولادی صحیح است یا خیر؟ چون اکثر کاردهایی که باید با آنها ذبح می کنند (چنانچه گفته شده) استیل یا فولاد است.

جواب: ذبح باید با آهن باشد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -