انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام حدود

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 1 : اگر كسي گناهي كرده كه حد شرعي دارد، آيا لازم است خود را به دادگاه  معرفي كند تا بر او حد جاري شود ؟ يا اين كه مخفي باشد؟

جواب : لازم نيست، بلكه در بعضي موارد جائز نيست.

سؤال 2 : كسي كه هم به عنوان «دزد» بر او صادق است و هم «محارب» حدش چيست؟

جواب : اگر سارق بوده اولاً حد سرقت و بعد از آن حد محارب بر او جاري مي شود ؛ ولي در لص (يعني راهزن) اگر محارب بوده فقط حد محارب دارد.

سؤال 3 : پول و سرگين گاو ، گوسفند و شتر موطوءة نجس مي شود، و آشاميدن شير آنها حرام است، و بايد بدون آنكه تاخير بيفتد آن حيوان را بكشند و بسوزانند ، و كسي كه باحيوان و طي كرده پول آن را به صاحبش بدهند. لطفاً بفرمائيد: اگر كسي با گاو و گوسفند و شتر نزديكي نمايد ولي مني از او بيرون نيايد آيا باز هم حكم مسألهٔ فوق را دارد؟

جواب : فرقي در بين نيست.

سؤال 4 : زنا كار و غير او قبل از قيام بينه و اقرار گر توبه كرده باشد حد بر او جاري نمي شو. آيا توبهٔ او به چه چيز ثابت مي شود؟

جواب : اگر بعد از گرفتاري مدعي توبه است تا توبهٔ خود را ثابت نكند رها نمي شود.

سؤال 5 : يك ديوانه اي ادواري در حال عقل زنا كرده، ولي اگر حد بخورد خوف آن است كه هميشه ديوانه بشود . آيا مي شود حد را بر او جاري كرد؟

جواب : به نحوي كه در تحرير مذكور است  حد زده مي شود.

سؤال 6 : چنانچه زني به اتهام زنا محكوم به اعدام گردد و او حامله بوده و حمل نيز نامشروع باشد، آيا اجراء حكم بلافاصله صحيح است يا پس از وضع حمل و پايان ايم رضاع بايستي حكم اجراء گردد؟

جواب : اجراء حكم اعدام بايد تاخير بيفتد تا بعد از وضع حمل و خروج از نفاس ؛ و در صورتي كه مرضعه اي براي بچه پيدا نشود تا بعد از تمام شدن ايام رضاع.

سؤال 7 : پسري دختر باكره اي را اجباراً إزالهٔ بكارت نموده ، حد شرعي پسر متجاوز چيست؟

جواب : اگر به وجه شرعي نزد حاكم شرع ثابت شو كه ب دختر به عنف و اكراه زنا كرده كيفر زاني علاوه بر ضمان أرش بكارت، قتل است.

سؤال 8 : در مواردي كه حد يا تعزير به خاطر توبه ساقط است، اگر شك در توبه يا ظن به احدالطرفين باشد، آيا جاي استصحاب عدم توبه است؟ يا از مصاديق شبهه بوده و حد ساقط خواهد بود؟ و در صورتي كه شخص متهم، ادعاء توبه نمايد چه صورتي دارد؟

جواب : مجرد احتمال كه در هر مورد هست موجب سقوط حد مي شود، ولي چنانچه خصوصيتي در بين باشد كه موجب شبهه شده ثبوت حد محل اشكال است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -