انهار
انهار
مطالب خواندنی

وظائف اجتماعی زنان

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 1 : آیا إمدادگری خواهران در جبهه ها از نظر شرع اسلام ( با توجه به اینکه پیامبر(ص) نیز زنان مسلمان داوطلب را برای بستن زخم های جنگجویان به جبهه می بردند) اشکال دارد؟

جواب: با مراعات کامل حجاب واجب و اجتناب از محرمات اشکال ندارد در مداوای مجروحین کمک کنید.

سؤال 2 : همان طور که می دانید لایحۀ بازسازی در مجلس تصویب شده، و براساس این قانون هیئتهای بازسازی در ادارات و دانشگاهها تشکیل شده، و هیئتهای بدوی زیر نظر آنها با حدود خاصی که قانون تصویب کرده انجام وظیفه می نماید، این هیئتهای بدوی دارای یک سری گروههای تحقیق می باشند که وظائفشان طبق قانون به قرار زیر است:

1 _ جمع آوری مدارک و تشکیل پروندۀ نهائی. 2 _ تحقیقات محلی در مورد متهم 3 _ مصاحب با متهم 4 _ تحقیق در مورد وضعیت متهم قبل و بعد از انقلاب در رابطه با انقلاب اسلامی و اظهار نظر دربارۀ آنها. 5 _ تحقیق دربارۀ وضع مالی و معیشت متهم و افراد تحت تکفل او در صورت لزوم. 6 _  ارسال پروندۀ اتهامی به هیئت پس از تکمیل تحقیقات ( همراه با گزارش و خلاصۀ پرونده با امضاء اکثریت و مهر گروه) 7 _ تحقیق و پیگیری در مورد اینکه تصمیمات أخذ شده از سوی هیئتها به درستی توسط مقامات مسؤول اجراء شده است یا نه.

حال با توجه به اینکه کار گروههای تحقیق تهیۀ اطلاعات و دادن آنها به هیئتهای بدوی می باشد و سپس آن هیئت ها براساس این اطلاعات و بر طبق قانون در مورد یک فرد قضاوت و حکم صادر می کنند لطفاً بفرمائید:

1 _ آیا از نظر شرعی یک دختر هم می تواند تحت عنوان عضو گروه تحقیق هیئة بدوی انجام وظیفه نماید؟

2 _ اگر جواب منفی و یا مثبت می باشد آیا مربوط ب تمام وظائف ذکر شده می باشد و یا شامل بعضی از آنها است؟

3 _ برای اجراء این قانون در دانشگاه اگر فرد مذکر و حائز شرائط گروه تحقیق وجود نداشته باشد آیا یک دختر می تواند این مسؤولیت را بپذیرد؟

جواب: در انجام وظائف مزبور طبق مقررات دولت اسلامی فرقی بین زن و مرد نیست، البته مکلف است در برخوردها حجاب واجب را مراعات کند.

سؤال 3 : اگر شوهر راضی نباشد که زن برای جبهه خدمت کند (از قبیل خیاطی،بافندگی،عزیمت به جبهه و غیره) تکلیف چیست؟

جواب: در صورتی که بدون اجازۀ شوهر از منزل خارج نشود ، مانع ندارد.

سؤال 4 : شرکت زنها در مسائل اجتماعی ( مثل عضویت سپاه پاسداران، شرکت در راهپیمائی ها، نماز جمعه و انتخابات) چه حکمی دارد؟ و اگر به حد وجوب برسد با نهی شوهر چگونه می شود؟ و آیا بین این موضوعات از جهت حکم فرقی هست یا نه؟

جواب: موار مختلف است، و به حسب حال اشخاص هم ممکن است فرق کند، و اگر در موردی به موجب اقتضاء ضرورت واجب شد نهی شوهر مانع نیست.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -