سؤال 1 : آیا إمدادگری خواهران در جبهه ها از نظر شرع اسلام ( با توجه به اینکه پیامبر(ص) نیز زنان مسلمان داوطلب را برای بستن زخم های جنگجویان به جبهه می بردند) اشکال دارد؟
جواب: با مراعات کامل حجاب واجب و اجتناب از محرمات اشکال ندارد در مداوای مجروحین کمک کنید.
سؤال 2 : همان طور که می دانید لایحۀ بازسازی در مجلس تصویب شده، و براساس این قانون هیئتهای بازسازی در ادارات و دانشگاهها تشکیل شده، و هیئتهای بدوی زیر نظر آنها با حدود خاصی که قانون تصویب کرده انجام وظیفه می نماید، این هیئتهای بدوی دارای یک سری گروههای تحقیق می باشند که وظائفشان طبق قانون به قرار زیر است:
1 _ جمع آوری مدارک و تشکیل پروندۀ نهائی. 2 _ تحقیقات محلی در مورد متهم 3 _ مصاحب با متهم 4 _ تحقیق در مورد وضعیت متهم قبل و بعد از انقلاب در رابطه با انقلاب اسلامی و اظهار نظر دربارۀ آنها. 5 _ تحقیق دربارۀ وضع مالی و معیشت متهم و افراد تحت تکفل او در صورت لزوم. 6 _ ارسال پروندۀ اتهامی به هیئت پس از تکمیل تحقیقات ( همراه با گزارش و خلاصۀ پرونده با امضاء اکثریت و مهر گروه) 7 _ تحقیق و پیگیری در مورد اینکه تصمیمات أخذ شده از سوی هیئتها به درستی توسط مقامات مسؤول اجراء شده است یا نه.
حال با توجه به اینکه کار گروههای تحقیق تهیۀ اطلاعات و دادن آنها به هیئتهای بدوی می باشد و سپس آن هیئت ها براساس این اطلاعات و بر طبق قانون در مورد یک فرد قضاوت و حکم صادر می کنند لطفاً بفرمائید:
1 _ آیا از نظر شرعی یک دختر هم می تواند تحت عنوان عضو گروه تحقیق هیئة بدوی انجام وظیفه نماید؟
2 _ اگر جواب منفی و یا مثبت می باشد آیا مربوط ب تمام وظائف ذکر شده می باشد و یا شامل بعضی از آنها است؟
3 _ برای اجراء این قانون در دانشگاه اگر فرد مذکر و حائز شرائط گروه تحقیق وجود نداشته باشد آیا یک دختر می تواند این مسؤولیت را بپذیرد؟
جواب: در انجام وظائف مزبور طبق مقررات دولت اسلامی فرقی بین زن و مرد نیست، البته مکلف است در برخوردها حجاب واجب را مراعات کند.
سؤال 3 : اگر شوهر راضی نباشد که زن برای جبهه خدمت کند (از قبیل خیاطی،بافندگی،عزیمت به جبهه و غیره) تکلیف چیست؟
جواب: در صورتی که بدون اجازۀ شوهر از منزل خارج نشود ، مانع ندارد.
سؤال 4 : شرکت زنها در مسائل اجتماعی ( مثل عضویت سپاه پاسداران، شرکت در راهپیمائی ها، نماز جمعه و انتخابات) چه حکمی دارد؟ و اگر به حد وجوب برسد با نهی شوهر چگونه می شود؟ و آیا بین این موضوعات از جهت حکم فرقی هست یا نه؟
جواب: موار مختلف است، و به حسب حال اشخاص هم ممکن است فرق کند، و اگر در موردی به موجب اقتضاء ضرورت واجب شد نهی شوهر مانع نیست.