سؤال: کسی که لباسش نجس شده آن را تطهیر کرد و یقین به طهارت پیدا کرد و نماز خواند و بعدا فهمید که تطهیر نشده آیا نماز صحیح است؟
جواب: از باب جهل است نه نسیان و نماز صحیح است.
سؤال: اگر روی بدن یا لباس، اجزای غیر ماکول اللحم مانند موی گربه باشد و مقدار متیقّن را برطرف نماید و ازاله کند ولی شک دارد که آیا با ازاله آن اجزای غیر ماکول اللحم در بدن یا لباس باقی مانده یا نه، نسبت به مقدار مشکوک ، اصالة العدم جاری است و نماز صحیح است یا چون این لباس حامل موی گربه بوده و الان شک داریم ، استصحاب کنیم که این نماز باطل است؟
جواب: نهی شارع از مانع به وجود ساری است نه مشکوک، نه صرف الوجود، مثلا نُه فرد از افراد مانع را یقین داریم و فرد دهم مشکوک است و محمول مشکوک مثل لباس مشکوک است و در فرد مشکوک اصل برائت است و جای استصحاب نیست.
سؤال: در روستای ما مسجدی است که حدود 12 متر آن غصبی است و قسمت مغضوب جزء آبدارخانه مسجد است لکن سقف ان با سقف مسجد یکی می باشد آیا نماز خواندن در قسمت غیر مغضوب صحیح است؟
جواب: اگر استحکام و ایستادگی سقف غیر مغضوب بستگی دارد به سقف مغضوب، نماز خواندن در زیر سقف غیر مغضوب تصرف در مغضوب حساب می شود و نماز باطل است و اگر سقف مکان غیر مغضوب مستقل است مانعی ندارد.
سؤال: نماز در جایی که بیست ساعت شب و 4 ساعت روز است چگونه است؟
جواب: معامله روزهای متعارف با 4 ساعت کند و معامله شب های متعارف با 20 ساعت شب بنماید.
سؤال: شخصی که مبتلا به تقاطر بول است نماز را چگونه بخواند؟
جواب: اگر فرضی باشد که در ان مدت قطره خارج نمی شود در آن مهلت نماز بخواند با اقتصار به واجبات و ترک مستحبات و اگر فرصت نیست اگر ممکن است در اثنا نماز هنگام خروج قطره بدون فعل کثیر و حرج وضو بگیرد و نماز را تمام کمتد چنین کند و اگر نمی شود یک وضو برای هر نماز بگیرد و در هر صورت با قرار دادن آلت در کیسه ایی که پنبه در ان گذاشته از نجاست از بدن و لباس جلوگیری کند.
سؤال: مسأله چهار عروه بدین قرار است: «لا یعفی عن دم الرعاف و لا یکون من الجروح...» مستدعی است بیان فرمایید خونی که بدون علت از بینی انسان بیرون بیاید به لباس و بدن بریزد قبل از نماز یا در حال نماز مضر است یا نه؟ هر گاه کمتر از درهم باشد؟
جواب: کمتر از درهم بعید نیست معفوّ باشد و عبارت عروه عدم معفو از حیث خون جروح است که مازاد درهم هم معفو است نه از حیث عفو مادون درهم، بلکه مازاد درهم معفوّ نیست.
سؤال: در لیالی مقمره که مهتاب است مثلا از 12 تا 24 ماه ایا تاخیر نماز از اول وقت لازم می دانید ؟ نسبت به روزه چطور؟
جواب: تاخیر لازم نیست چخ در نماز و چه در روزه.
سؤال: شخصی انگشتری را با عین پول غصبی خریده و با آن نماز می خواند نماز با آن چطور است؟
جواب: در فرض سوال که معامله با عین پول غصبی واقع شده نماز باطل است و اگر به کلی واقع شده و در مقام ادا، پول غصبی داده مالک انگشتر شده و نماز صحیح است هر چند ثمن را ضامن است.