انهار
انهار
مطالب خواندنی

قنوت نماز

بزرگ نمایی کوچک نمایی

چگونگي گرفتن دست در قنوت 

سؤال: آیا هنگام قنوت واجب است دست‌ها را پهلوی هم و مقابل صورت بگیریم‌؟ اگر کسی دستش را بالا نیاورد یا دست‌ها را با فاصله بگیرد، حکم قنوت و نمازش چه می‌شود؟

جواب:  اشکال ندارد، گرچه بهتر است دو دست را پهلوی یکدیگر و در مقابل صورت بگیرد.

 

 حکم نماز به هنگام غلط خواندن اذکار در قنوت 

سؤال: با توجه به اینکه قنوت مستحب است، آیا غلط خواندن بخشی یا همۀ اذکار آن، به صحّت نماز صدمه می‌زند؟

 جواب:  نمي‌زند.

 برگرداندن انگشتر در قنوت 

سؤال: بعضی افراد در قنوت نگین انگشتر خود را به طرف صورت بر مي‌گردانند‌؟ آیا این عمل مستحب است یا اصلاً جايز است یا خیر‌؟

جواب:  اشکال ندارد.

حکم جفر و اخفات در قنوت 

سؤال: بلند و آهسته خواندن قنوت هر نماز باید تابع جهر و اخفات قرائت همان نماز باشد؟ یا تفاوت ندارد؟

جواب:  تفاوت ندارد.

خواندن قنوت نماز به زبان غير عربي 

سؤال: آیا می‌شود در قنوت نماز واجب، مستحب و نوافل، به فارسی یا هر زبان دیگری غیر عربی، دعا کرد؟

 جواب:  جایز است، ولی خوب نیست.

مطرح کردن حاجات دنيوي در قنوت نماز 

سؤال: آیا در قنوت نماز، مي‌توان واجبات دنیوی خود را مطرح کرد، یا حاجات باید صرفاً معنوی باشد؟

 جواب:  هر حاجت مشروعي از خداوند بخواهد، خوب است.

 حکم خواندن دعاي «الهي عظم البلاء» در قنوت نماز 

سؤال: خواندن دعاي «الهي عظم البلاء» در قنوت نماز، چه حکمی دارد؟

جواب:  اشکال ندارد.

بهترين اذکار در قنوت نماز چيست؟ 

سؤال: به نظر مبارک حضرت‌عالی، بهترین ذکر یا دعایی که مي‌شود در قنوت خواند، چیست؟

جواب:  غير از آنچه در رساله آمده است، کلمات دعاي فرج و بعد از آن «رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ».

به جا آوردن قنوت در غير از رکعت دوم نماز 

سؤال: اگر کسی اشتباهاً در یکی از رکعات غیر از رکعت دوّم، قنوت به‌ جا آورد، اشکال دارد؟

 جواب:  اشکال ندارد.

 حکم نماز در صورت غلط خواندن قنوت 

سؤال: شخص بی‌‌سوادی قنوت نماز خود را غلط می‌خواند اوّلاً: نماز او چه حکمی دارد؟ثانیاً: آیا وظیفه داریم به او تذکّر دهیم یا خیر؟

جواب:  الف: باطل نیست.

ب:لازم نیست.

حکم قنوت در رکعت اوّل نماز 

سؤال: اگر در رکعت دوّم نماز جماعت اقتدا کنیم، هنگامی که امام و مأمومین قنوت مي‌خوانند با توجّه به اینکه ما در رکعت اوّل هستیم، چه وظیفه‌ای داریم‌؟ حال اگر قنوت خواندیم در رکعت بعدی که رکعت دوّم ما و رکعت سوّم نماز جماعت است، در خصوص قنوت چه وظيفه‌اي داريم؟

جواب:  در همه صورت قنوت بخوانید، جایز، بلکه مستحب است.

افضليت تکميل رکعات در نماز شب 

سؤال: در نماز شب و هنگام تنگی وقت، خواندن قنوت کامل نماز وتر افضل است، یا تکمیل رکعات نماز؟

جواب:  تکمیل رکعات.

ويژگي‌ چهل مؤمن قنوت نماز وتر 

سؤال: چهل مؤمنی که در قنوت نماز وتر دعا مي‌کنیم، باید چه ویژگی‌هايي داشته باشند و با چه ملاک و معیاری آن چهل نفر را انتخاب کنیم؟

جواب:  باید شیعه باشند.

حکم اشتباه خواندن دعا در قنوت 

سؤال: مدتی در قنوت نماز به جای دعای «عاملنا بفضلک و لا تعاملنا بعدلک» به اشتباه می‌گفتم: «تعاملنا بفضلک و لا تعاملنا بعدلک». آیا نمازهای گذشته من محکوم به صحت است؟

جواب:  نمازهاي گذشته را لازم نيست قضا کنيد و از اين به بعد صحيح بخوانيد.

  حکم چرخاندن انگشتر در نماز 

سؤال: آیا در موقع قنوت نماز چرخاندن انگشتر و رو به صورت کردن انگشتر مستحب است یا واجب؟

جواب:  لازم نیست.

قنوت فارسي در نماز 

سؤال: خواندن قنوت به فارسی در نماز مستحب یا واجب، مثل ترجمه ربناهای قرآنی یا دعای دلخواه، جایز است یا خیر؟

جواب:  جایز است ولي بهتر است به عربي باشد

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -