حکم گفتن تکبیرة الاحرام به صورت اخفات
سؤال: سلام علیکم آیا می شود تکبیرة الاحرام را به صورت اخفات گفت؟؟
جواب: اشکال ندارد.
فاصله زن و مرد در نماز
سؤال: آیا زن باید در نماز عقب تر از مرد بایستد؟ حال در صورتی که زن و مرد در ردیف هم بایستند باید چند متر بین آنها فاصله باشد تا نمازشان درست و صحیح باشد؟
جواب: پنج متر اگر فاصله باشد کفایت می کند، ولی این فاصله مستحب است نه واجب. بنابراین اگر زن پهلو یا جلوتر مرد بایستد، نماز آنها بدون فاصله صحیح است.
اشتباه در اذکار مستحبي
سؤال: آيا اشتباه كردن در ذكرهاي مستحبّي نماز را باطل ميكند يا خير؟
جواب: نماز باطل نميشود.
نماز با موهاي زايد بلند
سؤال: اگر انسان موهاي زايد بدن را نزند، آيا نماز او باطل است؟
جواب: خوب نيست ولي نماز باطل نيست.
نماز بچه نابالغ
سؤال: بچّهاي كه در سنّ هفت ساگي است، اگر نمازي بخواند:
1) ثواب بر عمل و عبادت او مترتّب ميشود يا نه؟
2) اگر ثواب دارد، پس شرعيّت فرع بر ثواب و عقاب است، يعني شرعيّت كه آمد ثواب و عقاب هم ميآيد، نظر حضرت عالي چيست؟
3) اگر اصل در امر طريقي است پس بايد اين كار انجام گيرد و مسئله سنّ تكليف ساقط ميشود، پس چرا ثواب و عقاب كه فرع بر شرعيّت است در اين كلام آمده است؟مستدعي است نظر مبارك را مرقوم فرماييد.
جواب: 1) ثواب دارد.
2) شرعيّت دارد امّا قاعده «هر چه شرعيّت دارد ثواب و عقاب دارد» صحيح نيست و همچنين است عكس قضيه.
3) ثوابي كه براي عبادت نابالغ است ثواب تفضّلي است نه استحقاقي، و عقابي كه دارد عقاب جلوگيري است نه استحقاقي است، و تكليف در زمان تكليف ربطي به ثواب و عقاب نابالغ ندارد.
تقدم نافله بر تعقيبات يا برعکس
سؤال: 1) اگر امر دائر باشد بين خواندن نافله مغرب و نماز غفيله، كدام يك ترجيح دارد؟
2) اگر امر دائر شود بين جواب بالا (غفيله يا نافله) و تعقيب و دعا مثل تعقيباتي كه در مفاتيح وارد شده است، كدام يك مقدّم است؟
جواب: گرچه بعضي از بزرگان تعقيب را مقدّم بر نافله دانستهاند ولي معلوم نيست، بنابر اين اگر نميتواند جمع كند به هر كدام كه توجّه بيشتري پيدا ميكند آن را انتخاب كند.
نماز مستحبي در حال راه رفتن
سؤال: وقتي انسان در حال راه رفتن نماز مستحبّي ميخواند، اگر سر خود را به اطراف بگرداند نماز او چه صورتي دارد؟
جواب: جايز نيست.
نيت نماز غفيله
سؤال: آيا خواندن نماز غفيله بعد از نماز مغرب، در وقتي كه در رساله عمليه آمده، به قصد ورود يا رجاء صحيح است؟
جواب: به ورود صحيح است.