انهار
انهار
مطالب خواندنی

آداب و مستحبات

بزرگ نمایی کوچک نمایی

حکم گفتن تکبیرة الاحرام به صورت اخفات 

سؤال: سلام علیکم آیا می شود تکبیرة الاحرام را به صورت اخفات گفت؟؟

جواب: اشکال ندارد.

 

فاصله زن و مرد در نماز 

سؤال: آیا زن باید در نماز عقب تر از مرد بایستد؟ حال در صورتی که زن و مرد در ردیف هم بایستند باید چند متر بین آنها فاصله باشد تا نمازشان درست و صحیح باشد؟

جواب: پنج متر اگر فاصله باشد کفایت می کند، ولی این فاصله مستحب است نه واجب. بنابراین اگر زن پهلو یا جلوتر مرد بایستد،  نماز آنها بدون فاصله صحیح است.

 

اشتباه در اذکار مستحبي 

سؤال: آيا اشتباه‌ كردن‌ در ذكرهاي‌ مستحبّي‌ نماز را باطل‌ مي‌كند يا خير؟

 جواب: نماز باطل‌ نمي‌شود.

 

نماز با موهاي زايد بلند 

سؤال: اگر انسان‌ موهاي‌ زايد بدن‌ را نزند، آيا نماز او باطل‌ است‌؟

 جواب: خوب‌ نيست‌ ولي‌ نماز باطل‌ نيست‌.

 

نماز بچه نابالغ 

سؤال: بچّه‌اي‌ كه‌ در سن‌ّ هفت‌ ساگي‌ است‌، اگر نمازي‌ بخواند:

1) ثواب‌ بر عمل‌ و عبادت‌ او مترتّب‌ مي‌شود يا نه‌؟

2) اگر ثواب‌ دارد، پس‌ شرعيّت‌ فرع‌ بر ثواب‌ و عقاب‌ است‌، يعني‌ شرعيّت‌ كه‌ آمد ثواب‌ و عقاب‌ هم‌ مي‌آيد، نظر حضرت‌ عالي‌ چيست‌؟

3) اگر اصل‌ در امر طريقي‌ است‌ پس‌ بايد اين‌ كار انجام‌ گيرد و مسئله سن‌ّ تكليف‌ ساقط‌ مي‌شود، پس‌ چرا ثواب‌ و عقاب‌ كه‌ فرع‌ بر شرعيّت‌ است‌ در اين‌ كلام‌ آمده‌ است‌؟مستدعي‌ است‌ نظر مبارك‌ را مرقوم‌ فرماييد.

جواب: 1) ثواب‌ دارد.

2) شرعيّت‌ دارد امّا قاعده «هر چه‌ شرعيّت‌ دارد ثواب‌ و عقاب‌ دارد» صحيح‌ نيست‌ و همچنين‌ است‌ عكس‌ قضيه‌.

3) ثوابي‌ كه‌ براي‌ عبادت‌ نابالغ‌ است‌ ثواب‌ تفضّلي‌ است‌ نه‌ استحقاقي‌، و عقابي‌ كه‌ دارد عقاب‌ جلوگيري‌ است‌ نه‌ استحقاقي‌ است‌، و تكليف‌ در زمان‌ تكليف‌ ربطي‌ به‌ ثواب‌ و عقاب‌ نابالغ‌ ندارد.

 

  

 

 تقدم نافله بر تعقيبات يا برعکس 

سؤال: 1) اگر امر دائر باشد بين‌ خواندن‌ نافله مغرب‌ و نماز غفيله‌، كدام‌ يك‌ ترجيح‌ دارد؟

2) اگر امر دائر شود بين‌ جواب‌ بالا (غفيله‌ يا نافله‌) و تعقيب‌ و دعا مثل‌ تعقيباتي‌ كه‌ در مفاتيح‌ وارد شده‌ است‌، كدام‌ يك‌ مقدّم‌ است‌؟

 جواب: گرچه‌ بعضي‌ از بزرگان‌ تعقيب‌ را مقدّم‌ بر نافله‌ دانسته‌اند ولي‌ معلوم‌ نيست‌، بنابر اين‌ اگر نمي‌تواند جمع‌ كند به‌ هر كدام‌ كه‌ توجّه‌ بيشتري‌ پيدا مي‌كند آن‌ را انتخاب‌ كند.

 

نماز مستحبي در حال راه رفتن 

سؤال: وقتي‌ انسان‌ در حال‌ راه‌ رفتن‌ نماز مستحبّي‌ مي‌خواند، اگر سر خود را به‌ اطراف‌ بگرداند نماز او چه‌ صورتي‌ دارد؟

جواب: جايز نيست‌.

 

نيت نماز غفيله 

سؤال: آيا خواندن‌ نماز غفيله‌ بعد از نماز مغرب‌، در وقتي‌ كه‌ در رساله عمليه‌ آمده‌، به‌ قصد ورود يا رجاء صحيح‌ است‌؟

جواب: به‌ ورود صحيح‌ است‌.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -