انهار
انهار
مطالب خواندنی

کيفيت نماز

بزرگ نمایی کوچک نمایی

نيت نماز در هنگام تنگي وقت 

سؤال: آیا در هنگام تنگی وقت نماز مثلا ده دقیقه آخر وقت، نیت نماز عوض می شود؟آیا باید حتما این نیت ذکر شود؟

جواب: بسمه تعالی

لازم نیست و نیت هم عوض نمی شودمگر وقت تمام شده باشد که باید نیت قضا کند.

اضافه کردن به اذکار نماز 

سؤال: بعد التحيّة و السّلام‌، استدعا دارم‌ حكم‌ عملكردهاي‌ زير را بفرمائيد چه‌ صورتي‌ دارد؟

1) در اقامه‌ بعد از گفتن‌ «اشهد ان‌ّ محمّداً رسول‌ الله» اضافه‌ شود «و ان‌ّ عليّاً و فاطمة و اولادهما سيّما حجّة بن‌ الحسن‌ العسكري‌ اولياء و حجج‌ الله صلوات‌ الله عليهم‌ اجمعين‌».

2) تشهّد نيز اين‌ گونه‌ خوانده‌ شود «الحمد لله اشهد ان‌ لا اله‌ الاّ الله وحده‌ لا شريك‌ له‌ و اشهد ان‌ّ محمّداً عبده‌ و رسوله‌ اللّهم‌ّ صل‌ّ علي‌ محمّد و آل‌ محمّد و ان‌ّ عليّاً امير المؤمنين‌».

3) بر اساس‌ احايث‌ نبوي‌ كه‌ حضرت‌ علي‌ را عين‌ و نظير و نفس‌ خود دانسته‌اند و همچنين‌ آيه مباهله‌، آيا مي‌توان‌ گفت‌ بعد از شنيدن‌ نام‌ علي‌ صلوات‌ واجب‌ است‌؟

جواب: بايد نماز را طبق‌ رساله‌هاي‌ عمليه مراجع‌ تقليد خواند و جلو افتادن‌ و عقب‌ افتادن‌ از مراجع‌ تقليد خيلي‌ خطر دارد.

نماز چشم بسته 

سؤال: خواندن‌ نماز با چشم‌ بسته‌ چه‌ حكمي‌ دارد؟

جواب: اشكال‌ ندارد.

تذکر به نمازگذار به جهت اشتباه در خواندن نماز 

سؤال: اگر شخصي‌ در اعمال‌ عبادي‌ مثل‌ نماز مرتكب‌ اشتباه‌ مي‌شود، مثلاً در ركعت‌ سوّم‌ جماعت‌ قبل‌ از اينكه‌ امام‌ به‌ ركوع‌ برود اقتدا مي‌كند و حمد را هم‌ نمي‌خواند، يا تسبيحات‌ اربعه‌ را بلند مي‌خواند، آيا بر شخصي‌ كه‌ اين‌ اشتباه‌ را مي‌بيند لازم‌ است‌ به‌ او بگويد؟

جواب: اگر مانعي‌ ندارد بايد او را متذكّر كند.

نماز بدون وضو 

سؤال: اگر وقت‌ نماز به‌ قدري‌ تنگ‌ باشد كه‌ وقت‌ براي‌ وضو و تيمّم‌ نباشد، تكليف‌ چيست‌؟

جواب: اگر مي‌تواند يك‌ ركعت‌ نماز را در وقت‌ درك‌ كند بايد تيمّم‌ كند و نماز بخواند و اگر نمي‌تواند بدون‌ وضو و تيمّم‌ نماز كند و آن‌ نماز را هم‌ بعداً قضا كند.

اتمام وقت نماز در بين قرائت نماز 

سؤال: اگر در بين‌ نماز وقت‌ نماز تمام‌ شد، مثلاً در نماز صبح‌ آفتاب‌ طلوع‌ كرد، نماز چه‌ حكمي‌ دارد؟

جواب: اشكال‌ ندارد.

 

  

نماز عصر در وقت کم 

سؤال: اگر انسان‌ خيال‌ مي‌كرده‌ يا احتمال‌ مي‌داده‌ يا گمان‌ مي‌كرده‌ كه‌ فقط‌ براي‌ نماز عصر وقت‌ دارد ولي‌ بعد از خواندن‌ نماز عصر بفهمد كه‌ براي‌ نماز ظهر نيز وقت‌ داشته‌، نماز عصرش‌ صحيح‌ است‌؟

جواب: نماز عصر او صحيح‌ است‌ و اگر وقت‌ دارد فوراً نماز ظهر را بخواند و گر نه‌ قضاء آن‌ را بخواند.

فاصله دادن بين نماز ظهر و عصر 

سؤال: چرا با اين‌ كه‌ حضرت‌ علي‌ در نهج‌ البلاغه‌ اوقات‌ نماز را مشخّص‌ كرده‌ است‌ و آنها را در پنج‌ وقت‌ تعيين‌ كرده‌ است‌ و گفته‌ است‌ كه‌ هر كدام‌ را در وقت‌ خودش‌ به‌ جاي‌ آوريد و فتنه‌گر نباشيد، ما شيعيان‌ بين‌ نماز ظهر و عصر و همچنين‌ مغرب‌ و عشا را جمع‌ كرده‌ و با هم‌ خواندن‌ آنها را اشكال‌ نمي‌دانيم‌ ولي‌ اهل‌ تسنّن‌ هر كدام‌ را در وقت‌ خود خوانده‌ و مي‌گويند پيامبر هم‌ اين‌ گونه‌ مي‌خوانده‌ و ما را مسخره‌ مي‌كنند و مي‌گويند شما با اين‌ كه‌ اسم‌ نماز، نماز عصر مي‌باشد ولي‌ در ظهر مي‌خوانيد با اين‌ كه‌ خودتان‌ نيّت‌ نماز عصر مي‌كنيد، دليل‌ اين‌ حكم‌ شيعه‌ چيست‌؟

جواب: از روايات‌ سنّي‌ و شيعه‌ فهميده‌ مي‌شود كه‌ نمازها را پشت‌ سر هم‌ مي‌شود خواند و پيامبر گرامي‌ و اميرالمؤمنين‌ هم‌ گاهي‌ مي‌خواندند و فتاواي‌ سنّي‌ و شيعه‌ هم‌ اين‌ است‌ كه‌ بدون‌ فاصله‌ خواندن‌ جايز است‌.

خواندن نماز ظهر و عصر قبل از اتمام نماز جمعه 

سؤال: در روز جمعه‌، آيا مي‌توان‌ نماز ظهر و عصر را قبل‌ از تمام‌ شدن‌ نماز جمعه‌ خواند؟

جواب: اشكال‌ ندارد.

نيت نماز صبح در صورت ندانستن طلوع آفتاب 

سؤال: اگر در صبح‌ نمي‌دانيم‌ آيا آفتاب‌ زده‌ يا نه‌، بايد نماز را به‌ نيّت‌ ادا بخوانيم‌ يا به‌ نيّت‌ قضا؟

جواب: نماز را به‌ نيّت‌ ادا بجا آوريد، و اگر نه‌ نيّت‌ ادا و نه‌ نيّت‌ قضا بلكه‌ به‌ نيّت‌ مافي‌الذمّه‌ بجا آوريد بهتر است‌.

تقدم نماز بر عزاداري عاشورا 

سؤال: در وقت‌ نماز روز عاشورا، نماز مقدّم‌ است‌ يا عزاداري‌؟

جواب: معلوم‌ است‌ اگر در وقت‌ نماز براي‌ عزاداران‌ مقدور باشد، نماز بخوانند بهتر است‌.

اشتباه بودن قبله مسجد 

سؤال: اگر در مسجدي‌ بعد از حدود بيست‌ سال‌ متوجّه‌ شوند و نماز گزاران‌ به‌ يقين‌ برسند كه‌ قبله مسجد در حدود 35 الي‌ 40 درجه‌ با خط‌ّ قبله حقيقي‌ اختلاف‌ دارد، تكليف‌ نمازگزاران‌ قبلي‌ و حال‌ چيست‌؟

جواب: نمازهاي‌ قبلي‌ صحيح‌ بوده‌ است‌ و فعلاً بايد رو به‌ قبله‌ نماز بخوانند.

 دقيق شدن در درجه قبله مساجد 

سؤال: نظر به‌ قبله بعضي‌ از مساجد دقيق‌ نيست‌ و گاه‌ تا 45 درجه‌ با واقعيّت‌ اختلاف‌ دارد:

1) حكم‌ اين‌ قبله‌ها چيست‌؟

2) آيا اصلاح‌ وضع‌ موجود ضروري‌ است‌؟

3) تا چه‌ اندازه‌ بايد مسامحه‌ كردو به‌ حال‌ اوّل‌ باقي‌ گذاشت‌؟

 

جواب: 1) اگر محرز باشد بايد نماز را رو به‌ قبله‌ بخوانند.

2) ضروري‌ نيست‌ كه‌ تفحّص‌ شود بلكه‌ بعضي‌ اوقات‌ مفاسد دارد.

3) 25 درجه‌ اختلاف‌ مانعي‌ ندارد چون‌ سمت‌ كفايت‌ مي‌كند.

چيزي‌ كه‌ بايد توجّه‌ داشته‌ باشيم‌ اين‌ است‌ كه‌ معمولاً ميان‌ قبله‌هاي‌ مساجد همه‌ جا، بلكه‌ ميان‌ قبله‌ نماها هم‌ في‌ الجمله‌ اختلاف‌ هست‌ و چون‌ سمت‌ كفايت‌ مي‌كند ، اين‌ اختلاف‌ در مساجد و در قبله‌ نماها اشكال‌ ندارد.

نماز در هواپيما 

سؤال: اگر كسي‌ مجبور باشد در وسائلي‌ مثل‌ قطار يا اتومبيل‌ و يا هواپيما نماز بخواند، با توجه‌ به‌ لزوم‌ رو به‌ قبله‌ بودن‌ تكليف‌ چيست‌؟

جواب: قبله‌ ساقط‌ است‌.

 لباس نمازگزار 

سؤال: در مسأله 663 مرقوم‌ فرموده‌ايد: «اگر با پولي‌ كه‌ خمس‌ يا زكات‌ آن‌ را نداده‌، لباس‌ بخرد احتياط‌ آن‌ است‌ با لباس‌ نماز نخواند». و از مسأله 1364 استفاده‌ مي‌شود كه‌ تصرّف‌ در مال‌ متعلّق‌ خمس‌ جايز نيست‌. با توجّه‌ به‌ «احتياط‌» مذكور در مسأله 663 كه‌ ظاهراً احتياط‌ وجوبي‌ است‌، كسي‌ كه‌ اصلاً خمس‌ نداده‌ و بعد از چند سال‌ با حاكم‌ شرع‌ مصالحه‌ مي‌كند، نماز و حج‌ّ و ديگر اعمالش‌ كه‌ با عين‌ متعلّق‌ خمس‌ انجام‌ داده‌ و باطل‌ بوده‌ است‌، چه‌ وضعيّتي‌ پيدا مي‌كند؟

جواب: گذشته‌هاي‌ او اعاده‌ و قضا ندارد.

 نجس بودن اجزاء مصنوعي بدن 

سؤال: آيا نجس‌ بودن‌ پاي‌ مصنوعي‌ در نماز مشكلي‌ دارد؟

جواب: اشكال‌ ندارد.

توأمان بودن چادر و مقنعه با هم 

سؤال: آيا زنان‌ در موقع‌ نماز خواندن‌ بايد حتماً روسري‌ و چادر را توأمان‌ داشته‌ باشند يا چادر به‌ تنهائي‌ كفايت‌ مي‌كند؟

جواب: چادر فقط‌ كفايت‌ مي‌كند.

 نماز با بودن شي ء در دهان به دستور دندانپزشک 

سؤال: اگر دندانپزشك‌ پس‌ از كشيدن‌ دندان‌، يك‌ شي‌ء خارجي‌ مانند باند يا پارچه‌ براي‌ جلوگيري‌ از خونريزي‌ در دهان‌ قرار دهد، آيا براي‌ نماز بايد اين‌ شي‌ء را از دهان‌ خارج‌ كرد؟ در صورتي‌ كه‌ جواب‌ مثبت‌ است‌، اگر بيمار در هنگام‌ نماز بدون‌ توجّه‌ و قبل‌ از اخراج‌ اين‌ شي‌ء نماز بخواند آيا بايد آن‌ را قضا نمايد؟

جواب: لازم‌ نيست‌ آن‌ را در آورد.

 نماز مستحبي بدون وضو 

سؤال: خواندن‌ نمازهاي‌ مستحبّي‌ بدون‌ وضو به‌ قصد رجاء، جايز و صحيح‌ است‌؟

جواب: صحيح‌ نيست‌ و حرام‌ هم‌ مي‌باشد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -