انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام نماز های مستحبی

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – بهترین وقت خواندن نماز جعفر طیار (علیه السلام)

سؤال:بهترین موقع خواندن نماز جعفر طیار چه موقع است ؟

جواب: ابتدای روز جمعه.

٢ – خواندن نماز مستحبی به طور نشسته

سؤال:آیا می توان نمازهای مستحبی مانند نماز غفیله را در زمان خستگی یا بیماری برای محروم نشدن از تاثیرات معنوی یه طور نشسته به جا آورد؟

جواب: اشکالی ندارد.

٣ – نحوه خواندن نمازهای مستحبی که بیش از دو رکعت است.

سؤال:سلام علیکم: نمازهای مستحبی که تعداد رکعت های آنها بیش از دو رکعت است و ذکر نشده که باید دو رکعت دو رکعت خوانده شود یا یکباره باید چگونه خوانده شود؟ اگر دستور به جا آوردن هر رکعت متفاوت باشد(مثلا در هر رکعت سوره ای خاص را بخوانیم ) چطور؟با تشکر.

جواب: تمام نمازهای مستحبی دو تا دو تا انجام می شود به استثنای نمازی است که به نام نماز اعرابی به صورت چهار رکعت ادا می شود.

٤ – وضو برای نمازهای مستحبی

سؤال:برای نماز غفیله و نماز های مستحبی و نمازهای بعد از زیارات، مثلا زیارت عاشورا وضو لازم است؟

جواب: آری، وضو لازم است.

٥ – رها کردن نماز مستحبی برای رسیدن به جماعت

سؤال:در بین نماز جماعت ظهر و عصر می خواهیم نماز قضا بخوانیم و یا موقعی وارد مسجد می شویم که نماز جماعت ظهر تمام شده است و با توجه به اینکه نمی دانیم امام جماعت چه موقع نماز عصر را می خواند آیا می توان شروع به نماز کرد و اگر نماز جماعت برپا شد و در رکعت اول یا دوم بودیم و احتمال دادیم به جماعت نمی رسیم نیت را به نماز مستحبی برگردانیم و سپس نماز را رها کرده و خود را به نماز جماعت برسانیم؟

جواب: بهتر آن است که صبر کنید جماعت شروع شود و با آنها بخوانید.

٦ – شکستن نماز مستحبی

سؤال:شکستن نماز مستحبی چه حکمی دارد ؟ چه از روی اختیار و چه از روی اضطرار ؟

جواب: در هر دو صورت حرام نیست.

٧ – اولویت دو برابر خواندن نافله های روزانه برای افراد معذور

سؤال:می فرمایید نشسته خواندن نافله در حال اختیار جایز است و بهتر است آن را دو برابر بخوانند آیا این اولویت برای شخص معذور هم که نمازهای واجبش را نشسته می خواند وجود دارد یا مخصوص افراد فاقد عذر است؟

جواب: آنها هم بهتر است دو برابر بخوانند ولی لازم نیست.

٨ – نیت نماز مسجد مقدس جمکران

سؤال:آیا نمازهای مسجد مقدس جمکران را به قصد قربت به جا آوریم یا رجاء؟

جواب: به قصد قربت مطلقه بجا آورید.

٩ – چگونگی نمازی که در شب هفتم ماه شعبان وارد شده

سؤال:در نماز شب هفتم ماه شعبان آمده: «دو رکعت نماز بگذارد و در رکعت اول بعد از حمد صد بار توحید و در رکعت دوم بعد از حمد صد بار آیة الکرسی خوانده شود» (وسائل الشیعه، ج 5، ص 234)

در «مصباح کفعمی» در رکعت دوم یک آیة الکرسی و در «زاد المعاد» در هر رکعت صد توحید آمده است.

آیا امکان دارد بفرمایید در رکعت دوم کدام یک را باید انجام دهیم؟ این مطلب در «مفاتیح نوین» نیامده است.

جواب: شما مخیّر هستید به قصد رجاء هر یک از آنها را بجا آورید.

١٠ – عادت به اعمال مستحبی

سؤال:من شنیده ام که امور مستحب مانند نماز شب اگر به صورت عادت درآید از اجر آن کاسته می شود، باید مدتی آن را ترک کرد بعد دوباره آن را انجام داد. آیا این صحت دارد یا نه؟

جواب: این مطلب صحت ندارد ولی سعی کنید با توجه به حضور قلب امور مذکور را از حالت عادت خارج کنید.

١١ – شکستن نماز مستحبی

سؤال:شکستن نماز مستحبی چه حکمی دارد ؟ چه از روی اختیار و چه از روی اضطرار ؟

جواب: در هر دو صورت حرام نیست.

١٢ – وضو برای نمازهای مستحبی

سؤال:برای نماز غفیله و نماز های مستحبی و نمازهای بعد از زیارات، مثلا زیارت عاشورا وضو لازم است؟

جواب: آری، وضو لازم است.

١٣ – بهترین وقت خواندن نماز جعفر طیار (علیه السلام)

سؤال:بهترین موقع خواندن نماز جعفر طیار چه موقع است ؟

جواب: ابتدای روز جمعه.

١٤ – اولویت دو برابر خواندن نافله های روزانه برای افراد معذور

سؤال:می فرمایید نشسته خواندن نافله در حال اختیار جایز است و بهتر است آن را دو برابر بخوانند آیا این اولویت برای شخص معذور هم که نمازهای واجبش را نشسته می خواند وجود دارد یا مخصوص افراد فاقد عذر است؟

جواب: آنها هم بهتر است دو برابر بخوانند ولی لازم نیست.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -