انهار
انهار
مطالب خواندنی

نماز شب

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – فاصله انداختن بین نماز شفع و وتر

سؤال:با عرض سلام و تحیت؛

به نظر حضرت عالی نمار شفع بدون قنوت است، اگر چنین است آیا این بدین معنی است که باید نماز شفع و وتر را پشت سر هم خواند، یعنی وقفه بین این ۲ نماز جایز است یا خیر؟

جواب: احتیاط آن است که این دو نماز را بلافاصله بخواند.

٢ – علت ترک قنوت نماز شفع

سؤال:چرا قنوت نماز شفع بنابر احتیاط ترک می شود؟

جواب: نماز شفع و وتر به مثابه یک نماز هستند بنابر این احتیاط در ترک قنوت نماز شفع است.

٣ – کیفیت نماز شب

سؤال:1- من جوانی هستم که خیلی دوست دارم نماز شب بخوانم. در مورد کیفیت نماز شب مطالعه کرده ام ولی کافی نبوده است. از شما خواهش می کنم چون من تا بحال نماز شب نخوانده ام به من یک نماز شب مختصر یاد بدهید که مثلا قنوت طولانی نداشته باشد چون بعضی وقتها وقتی بیدار می شوم فاصله کمی تا اذان صبح باقی است و من نمی دانم چگونه عمل کنم؟

2- آیا در قنوت نماز وتر حتما باید به چهل مومن دعا کرد؟ اسم آنها را به فارسی میتوان گفت؟ اگر اللهم الغفر للمومنین والمومنات کافی است باید چهل بار بگویم یا یک بار؟ (چون برای جمع است )

جواب: 1- شما می توانید یازده رکعت نماز شب را مثل نماز های روزانه به جا آورید و انجام قنوت های طولانی لازم نیست.

جواب: 2- دعا به چهل مؤمن واجب نیست بلکه مستحب است. شما می توانید برای هر تعداد از مؤمنین که مایلید دعا کنید ولی دعا باید به زبان عربی باشد.

٤ – وظیفه کسی که در اثناء نماز اذان را بشنود

سؤال:هرگاه پس از خواندن چهار رکعت از نماز شب، اذان از مسجد یا رادیو به گوش برسد، آیا بقیّه نافله شب را باید به نیّت ادا بخوانیم یا قضاء؟

جواب: اگر چهار رکعت یا بیشتر از نماز شب را بجا آورده باشید، بقیّه را به نیّت اداء تکمیل کنید، سپس به نافله صبح یا نماز صبح مشغول شوید.

٥ – رعایت ترتیب در قضای نماز شب

سؤال:آیا جایز است در قضای نافله شب ابتدا نماز وتر را قضا کرد سپس شفع بعد بقیه نمازها؟ منظورم این است آیا رعایت ترتیب در قضای نافله یک شب در بین نمازها لازم است؟

جواب: در بین شفع و وتر ترتیب رارعایت کنید. در بقیه لازم نیست.

٦ – ادای نماز به صورت نشسته

سؤال:این که گفته شده نماز شب اگر نشسته به جا آورده شود احتیاطاً به جاى یک رکعت، دو رکعت خوانده شود این احتیاط لازم است یا مستحب؟

جواب: این احتیاط مستحب است.

٧ – وقت نماز شب برای مسافر

سؤال:آیا نماز شب در سفر ساقط می شود یا نه ؟

جواب: ساقط نمی شود ولی مسافر در صورت مشقت می تواند قبل از خواب به نیت ادا بخواند.

٨ – کوتاه خواندن قنوت

سؤال:اگر نمازگزار دعاهاى وارده قنوت نماز وِتر را نخواند و تنها به قنوت ساده اى قناعت کند و همچنین براى 40 نفر مؤمن دعا نکند، بلکه بصورت کلّى «اَللّهُمَ اغْفِرْ لِلْمُؤمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ» بگوید، آیا نماز او صحیح است؟

جواب: نماز وتر او به این صورت صحیح است؛ ولى ثواب کمترى دارد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -