انهار
انهار
مطالب خواندنی

نماز عيد فطر و قربان

بزرگ نمایی کوچک نمایی

واجب بودن نماز عيدين

سؤال1054. آيا خواندن نماز عيدين واجب مى  باشد؟

جواب: در زمان غيبت مستحب است.

 

واجب كردن نماز عيد با نذر

سؤال1055. آيا شخصى مى  تواند با نذر، نماز عيد را بر خود واجب كند؟

جواب: بله، با نذر واجب مى شود.

 

وقت برپايى نماز عيد

سؤال1056. وقت اقامه  ى نماز عيد از كى شروع مى  شود و در چه زمانى وقت آن به پايان مى  رسد؟

جواب: از اوّل آفتاب روز عيد است تا ظهر.

 

ثابت شدن عيد فطر در بعد از ظهر و زمان نماز عيد

سؤال1057. اگر رسيدن عيد فطر بعد از ظهر ثابت شود، آيا همان بعد از ظهر مى توان نماز عيد را برگزار نمود يا اين كه فردا صبح برگزار شود؟

جواب: بعيد نيست كه نماز عيد فطر به جماعت در فرداى آن روز، بعد از طلوع آفتاب و قبل از ظهر، به اميد مطلوبيّت، بدون قصد قضا مستحب باشد.

 

قضا شدن نماز عيد

سؤال1058. آيا نماز عيد قضا دارد؟

جواب: خير، قضا ندارد.

 

گفتن اذان و اقامه براى عيدين

سؤال1059. آيا براى نماز عيدين مى توان اذان و اقامه گفت؟

جواب: خير، اذان و اقامه ندارد.

 

جواز اعاده نماز عيد فطر به جماعت دوم

سؤال1060. آيا اعاده نماز عيد فطر به جماعت دومى جايز است؟

جواب: اعاده ى نماز عيد فطر به جماعت دوم اماما يا مأموما، در حكم، مثل نمازهاى ديگر است.

 

اقتدا به نماز عيد در وسط قنوت ها

سؤال1061. اگر در نماز عيدين به قنوت اوّل امام نرسيم، چگونه مى  توانيم اقتدا كنيم؟

جواب: احوط ترك اقتدا است در آن ركعت، مگر بدانيد كه مى توانيد بقيه ى تكبيرات را با قنوت ها به جا آوريد و به ركوع امام ملحق شويد.

 

رسيدن به ركعت دوم نماز عيد

سؤال1062. اگر به ركعت دوم نماز عيد برسيم، چه كارى مى توانيم انجام دهيم؟

جواب: ركعت اوّل را با امام مى خوانيد و ركعت دوم را به صورت فرادا خودتان مى خوانيد.

 

خواندن ذكرهاى ديگر در قنوت نماز عيد

سؤال1063. آيا در قنوت هاى نماز عيد مى توان ذكرهاى ديگرى به غير از آن چه كه وارد شده است خواند؟

جواب: بله، مى  توان.

 

كم و زياد كردن قنوت هاى نماز عيد

سؤال1064. آيا كم و زياد كردن قنوت هاى نماز عيد، باعث بطلان آن مى شود؟

جواب: عمدا نبايد كم و زياد شود.

 

گفتن اقامه توسط امام در نماز عيد فطر

سؤال1065. اگر امام جماعت براى نماز عيد فطر، اقامه بگويد، نماز او و ساير نمازگزاران چه حكمى دارد؟

جواب: نبايد اقامه بگويد، ولى نمازش صحيح است.

 

تفاوت نماز عيد فطر و نماز عيد قربان

سؤال1066. آيا نماز عيد قربان، از حيث زمان و نحوه ى انجام، دقيقا مانند نماز عيد فطر است؟

جواب: بله.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -