انهار
انهار
مطالب خواندنی

نماز استيجارى

بزرگ نمایی کوچک نمایی

واگذار نمودن قضاى نماز توسّط اجير

سؤال929. آيا كسى كه براى نماز و روزه ميّت اجير مى شود، مى تواند آن را خودش انجام ندهد و به ديگرى واگذار كند؟ و در فرض جواز، آيا مى تواند به قيمت كمتر از آن چه خودش گرفته، به ديگرى بدهد؟

جواب: اگر در اجاره شرط نشده باشد كه خودش انجام دهد، مى شود؛ ولى بايد به قيمت كمتر از اجرت قرار داده شده نباشد؛ مگر اين كه خودش بعض عمل را به جا آورده باشد.

 

حكم اجيرى كه فوت كند

سؤال930. پدر اينجانب مقدارى نماز و روزه استيجارى گرفته و قبل از انجام آن ها فوت شده است. آيا بر من، كه پسر بزرگ تر هستم واجب است آن ها را به جا آورم؟

جواب: واجب نيست، ولى بر وصى يا وارث است كه بر طبق مسأله ى 1262 رساله عمل نمايند.

 

وظيفه اجير در تقليد

سؤال931. آيا بر اجير لازم است سؤال كند كه اجير كننده مقلّد چه كسى بوده است؟

جواب: اجير بايد به وظيفه ى خودش عمل كند و سؤال لازم نيست.

 

سؤال932. فردى نماز استيجارى را طبق فتواى مرجع تقليدى كه ترتيب را لازم نمى داند، بدون رعايت ترتيب خوانده است. پس از فوت آن مرجع، تعدادى نماز عشا باقى مانده است. آيا فقط همان مقدار باقى مانده از عشا را تنها بخواند كافى است؟

جواب: كفايت مى كند.

 

شخص اجيرى كه عذر پيدا كرده

سؤال933. شخصى در حال سلامت اجير شده تا نماز قضا به جا بياورد. اما پس از مدتى معذور گرديد، به طورى كه بايد با تيمم نماز بخواند. وظيفه  ى او چيست؟

جواب: بايد صبر كند و بعد از زوال عذر با وضو بخواند بنابر احوط، اگرچه اصل استيجار صاحب جبيره و كسى كه تكليف او تيمم است، بعيد نيست.

 

اجيرى كه نمازها را به جا نياورده

سؤال934. شخصى اجير شده تا در مدت معيّنى نماز قضا بخواند. اما اين كار را انجام نداده است، اكنون وظيفه ى او چيست؟

جواب: ديگر بدون اذن اجاره كننده نمى تواند بخواند و اگر خواند، استحقاق اجرت ندارد.

 

شرط خواندن نماز در مسجد

سؤال935. اگر كسى شرط كند كه نماز استيجاريش در مسجد خوانده شود، آيا واجب است به آن عمل شود؟

جواب: بله، واجب است.

 

گرفتن پول براى نماز استيجارى

سؤال936. آيا مى توان در برابر نماز استيجارى پول دريافت كرد؟

جواب: بله، مى توان.

 

شرط عدالت در اجير

سؤال937. آيا شرط است كه اجير عادل باشد؟

جواب: خير، شرط نيست.

 

شرايط اجير

سؤال938. كسى كه مى خواهد براى نماز اجير شود، بايد چه شرايطى داشته باشد؟

جواب: اجير بايد يا مجتهد باشد يا مسايل نماز را از روى تقليد صحيح، بداند.

 

نيّت نماز استيجارى

سؤال939. كسى كه نماز استيجارى مى خواند، بايد چه نيتى كند؟

جواب: بايد هنگام نماز، در نيّت خود ميّت را معيّن نمايد؛ ولى لازم نيست اسم او را بداند، پس اگر نيّت كند كه از طرف كسى نماز مى خوانم كه براى او اجير شده ام، كافى است.

 

نماز استيجارى در سفر

سؤال940. آيا جايز است در سفر، نماز يا روزه ى استيجارى بگيريم؟

جواب: نماز جايز است و روزه جايز نيست.

 

قضاى نماز آيات

سؤال941. كسى كه اجير شده تا نماز قضا به جا آورد، بايد چند نماز آيات براى ميّت بخواند؟

جواب: اگر ذكرى از نماز آيات نشده، لازم نيست نماز آيات بخواند.

 

قضاى نماز زن توسط زن

سؤال942. آيا قضاى نماز زن را حتما زن بايد به جا آورد؟

جواب: خير، مرد نيز مى تواند به جا آورد و در بلندخواندن و آهسته خواندن نماز، هر يك بايد به وظيفه خود عمل كنند.

 

قضاى نمازهاى زن توسط مرد

سؤال943. آيا مردى كه براى قضاى نمازهاى زن اجير شده، بايد نمازها را بلند بخواند يا آهسته؟

جواب: نمازهاى جهريه را بايد بلند بخواند (به مسأله ى 1256 رساله رجوع شود.)

 

اجير گرفتن كسى كه نمى تواند نماز بخواند

سؤال944. كسى كه نمى تواند نماز بخواند، آيا مى تواند براى خواندن نمازهايش اجير بگيرد؟

جواب: خير، خودش ـ به هر طور ممكن ـ بايد نماز خودش را بخواند.

 

انجام مستحبات توسط اجير

سؤال945. آيا كسى كه اجير شده، بايد همه ى مستحبات را به جا آورد؟

جواب: اگر با اجير شرط نكنند كه نماز را با چه مقدار مستحبات به جا آورد، مى تواند بدون مستحبات، نماز را بخواند.

 

انجام نماز استيجارى توسط كسى كه نماز قضا دارد

سؤال946. آيا كسى كه نماز قضا دارد، مى تواند نماز استيجارى قبول كند؟

جواب: بله، مى تواند.

 

تعيين وقت براى نماز استيجارى

سؤال947. اگر براى نماز استيجارى وقت تعيين كنند، آيا مى تواند در غير آن وقت نماز را به جا آورد؟

جواب: خير، نمى تواند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -