انهار
انهار
مطالب خواندنی

نماز جمعه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 433 :نماز جمعه در زمان غيبت امام زمان (عليه السلام) چه حكمى دارد؟

جواب: واجب تخييرى است و از نماز ظهر مجزى است.

سؤال 434 :اقامه نماز جمعه به امامت فرد مسافر جايز است يا خير؟

جواب: خلاف احتياط است.

سؤال 435 :شركت مسافرين در نماز جمعه، و اقتداى به امام جمعه، صحيح است يا بايد نماز ظهر خود را جداگانه بخوانند؟

جواب: شركت جايز، بلكه مستحب است، و خواندن نماز ظهر لازم نيست.

سؤال 436 :هنگامى كه نماز جمعه منعقد است، عدّه اى در مساجد و غيره، نماز ظهرشان را فرادى مى خوانند و يا به جماعت مى خوانند، آيا اشكال دارد؟

جواب: مانعى ندارد. اگرچه در صورت عدم عُذر بهتر است در نماز جمعه شركت كنند.

سؤال 437 :در موقع خواندن خطبه نماز جمعه بايد مأمومين به حال نماز بنشينند يا اينكه نگاه كردن به اطراف جايز است؟

جواب: نگاه به اطراف، اشكال ندارد.

سؤال 438 :اعاده نماز ظهر بدنبال نماز جمعه، بعد از تمام شدن نماز جمعه چگونه است؟ و اقتداى به امام جمعه در نماز عصر براى كسى كه نماز ظهر را احتياطاً خوانده چگونه است؟

جواب: اعاده مانعى ندارد و اقتداى نماز عصر به امام جمعه در هرحال صحيح است.

سؤال 439 :آيا در كشورهاى خارجى خواندن نماز جمعه را اجازه مى فرماييد؟

جواب: با وجود شرايط آن مانعى ندارد.

 سؤال440 :اگر مأموم در ركعت دوّمِ نماز جمعه پس از قنوت اشتباهاً به ركوع رفت و متوجّه شد كه اشتباه كرده و بايد همراه جماعت به سجده مى رفت، لذا سر از ركوع برداشته و به سجده رفت، آيا اين زيادى ركوع مبطل نماز است؟

جواب: بلى، در فرض سؤال نماز جمعه او به واسطه زياد كردن رُكن باطل شده، چون در اين فرض تبعيّت نيست و اين شخص بايد نماز ظهرش را بخواند.

سؤال 441 :اگر در ركعت اوّل نماز جمعه، مأموم اشتباهاً به ركوع رفت و در ركوع متوجّه شد كه امام مشغول قنوت شده، سر از ركوع برداشت و قنوت را با امام خواند و دو مرتبه به ركوع رفت، آيا اين زيادى ركوع مبطل نماز است؟

جواب: در فرض سؤال كه به قصد تبعيّت از ركوع برگشته، زيادى ركوع مبطل نيست.

سؤال 442 :گوش دادن خطبه ها، بر مأمومين واجب است يا نه؟ آيا در اثناى خطبه، خواندن نماز مستحب يا واجب صحيح است؟

جواب: واجب است كه خطبه ها را گوش بدهند و از نماز خواندن خوددارى كنند.

سؤال 443 :اگر كسى به خطبه هاى نماز جمعه نرسيد و فقط به نماز جمعه رسيد و اقتدا كرد، آيا از نماز ظهرش كفايت مى كند؟

جواب: بلى، كفايت مى كند.

سؤال 444 :اگر نمازگزار تنها يك ركعت از نماز جمعه را درك كرد و وظيفه اش چيست، آيا بايد ركعت دوم را فرادى بخواند و يا باطل است و بايد نماز ظهر را هم بخواند؟

جواب: باقى نماز را خودش بجا آورد و مستحب است احتياطاً نماز ظهر را هم بخواند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -