سؤال 323 :آيا اذان راديو و تلويزيون جمهورى اسلامى ايران حجّت است و مى شود با آن نماز خواند و روزه را افطار كرد؟
جواب: بلى، براى اهالى شهرِ محل پخش و اهالى اطراف كه با آن شهر نزديك و هم افق هستند حجّت است و نماز و افطار مطابق آن مانعى ندارد.
سؤال 324 :آيا گفتن اقامه مشروط به گفتن اذان است، يا مى توان آن را بدون اذان گفت؟
جواب: استحباب اقامه مشروط به گفتن اذان نيست.
سؤال 325 :كسى نماز ظهر را به نماز عصر امام جماعت اقتدا كرد، آيا پس از آن براى نماز عصر اقامه بگويد يا همين كه صفوف جماعت متفرق نشده اقامه از او ساقط است؟
جواب: در فرض سؤال اقامه ساقط نيست.
سؤال 326 :بلندگوى مسجد اذان را با نوار ضبط صوت پخش مى كند، آيا صحيح است كه با همان اذان نماز خوانده شود و ثواب دارد يا اذان ديگر گفته شود؟
جواب: اذان نوار ضبط صوت مجزى از اذان نماز نيست.
سؤال 327 :آيا جمله أشهد أنّ عليّاً ولىّ الله جزء اذان و اقامه است؟ و آيا گفتن «اشرف الانبياء والمرسلين» در اذان و اقامه صحيح است؟
جواب: جملات مذكور جزء اذان و اقامه نيست ولى گفتن آنها بدون قصد ورود و جزئيت مانعى ندارد بلكه رجحان هم دارد.
سؤال 328 :بلند كردن صداى اذان و غير آن در صورتى كه موجب آزار همسايگان مى شود چگونه است؟
جواب: صداى اذان در موقع نماز جماعت مانعى ندارد و غير آن جايز نيست.
سؤال 329 :در نمازهاى يوميه كه بايد اذان و اقامه گفته شود اگر اذان را از راديو بشنود و خود اقامه بگويد نماز چگونه است؟
جواب: اذان براى نماز واجب نيست، ولى براى درك استحباب بعيد نيست اذان راديو كفايت كند اگر پخش مستقيم باشد والا كفايت نمى كند