انهار
انهار
مطالب خواندنی

قرائت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 330 :كسى كه دندانش افتاده يا كشيده و نمى تواند قرائت را درست بخواند آيا لازم است دندان مصنوعى بگذارد تا بتواند نماز را صحيح بخواند؟

جواب: بلى، در صورت قدرت واجب است.

سؤال 331 :آيا غلط خواندن يا از مخرج ادا نكردن اذكار مستحبى نماز، موجب بطلان نماز مى شود؟

جواب: اگر غلط فاحش نباشد و موجب تغيير معنى نگردد نماز باطل نيست. ولى اگر عمداً غلط بخواند احتياطاً نماز را پس از خواندن اعاده كند.

سؤال 332 :تكرار بعضى كلمات حمد و سوره و ذكرهاى نماز جايز است يا نه؟

جواب: در صورت شكّ در صحت آنها تكرار عيب ندارد. و اگر از محلّ آن نگذشته آن كلمه را تكرار كند تا يقين به اداى صحيح آن كند. ولى مشروط به اينكه منشأ شك، وسواس نباشد.

سؤال 333 :تلفّظ صحيح ضاد در نماز چگونه است و در صورت مشكل بودن تلفظ وظيفه چيست؟

جواب: تلفّظ حرف ضاد به اين كيفيت است كه زبان را به جانب دندانهاى طرف راست يا چپ مى برد و با تكيه به آنها ادا مى كند و در صورت عدم امكان يا مشكل بودن به همان صورت معمولى تلفظ مانعى ندارد.

سؤال 334 :اگر نون «ولم يكن له» و «اشهد ان لا اله الا الله» بطور ادغام تلفظ نشود، صحيح مى باشد يا نه؟

جواب: بهتر اين است كه در موارد ذكر شده ادغام كنند، ولى بدون ادغام هم صحيح است و در هرحال بايد نون يا بنحو ادغام يا بدون آن ادا شود..

سؤال 335 :اگر كسى در تسبيحات اربعه شك كند، 3 تا گفته يا 2 تا، وظيفه اش چيست؟

جواب: بنا را بر اقل بگذارد و يك مرتبه ديگر بگويد.

 

سؤال 336 :اگر در ركعت سوّم يا چهارم سهواً تسبيحات اربعه را 4 بار بگوييم، وظيفه چيست؟

جواب: مانعى ندارد.

سؤال 337 :اگر انسان بفهمد شخصى نماز خود را غلط مى خواند آيا لازم است به او تذكر دهد؟

جواب: لازم نيست.

سؤال 338 :كسى كه روز جمعه نمازش را فرادى مى خواند آيا مستحبّ است حمد و سوره را بلند بخواند؟ و همچنين امام جماعت در روز جمعه كه نماز را به جماعت مى خواند؟

جواب: بلى، مستحب است خصوص حمد و سوره نماز ظهر روز جمعه بلند خوانده شود، چه نماز فرادى باشد، چه جماعت.

سؤال 339 :آيا در نماز ظهر و عصر غير از حمد و سوره بايد ذكرهاى نماز را آهسته خواند؟

جواب: فقط واجب است حمد و سوره را آهسته بخواند.

سؤال 340 :آيا حركت دادن سر در حال قرائت و ساير ذكرهاى نماز اشكال دارد؟

جواب: اگر حركت كم باشد مانعى ندارد.

سؤال 341 :آيا قرائت سوره هاى طويل، مثل بقره، در نمازهاى واجب سبب خروج از حالت نمازگزار نمى شود؟ حتى اگر هر ركعت يك ساعت طول بكشد؟

جواب: خير، قرائت سوره هاى طولانى موجب خروج از نماز نمى شود.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -