انهار
انهار
مطالب خواندنی

ركوع و سجده

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 342 :آيا سجده بر سيمان و موزاييك صحيح است؟

جواب: در صورتى كه سيمان به واسطه پخته شدن از حال سنگ بودن خارج نشده باشد سجده بر آن صحيح است و همچنين است موزاييك.

سؤال 343 :يكى از دو طرف مهرهاى نماز ناصاف است و مقدارى برجستگى دارد آيا سجده روى سطح ناصاف آن صحيح است؟

جواب: لازم نيست سجده بر سطح صاف باشد و همين كه پيشانى به قدر يك دو ريالى روى مهر قرار گيرد و صدق سجده كند نماز صحيح است.

سؤال 344 :آيا گذاشتن كف دست بر زمين به هنگام سجده، انگشتان را هم شامل مى شود؟

جواب: كف دست شامل انگشتان نيز مى شود ولى در سجده استيعاب عرفى كافى است. يعنى عرفاً بگويند تمام دست (انگشتان و كف دست) را روى زمين گذاشته است.

سؤال 345 :اگر كف دست در حال سجده روى زمين باشد، ولى انگشتان دست حركت كند، آيا اشكال دارد؟

جواب: حركت جزيى كه منافى با وضع باطن كف نباشد، مانع ندارد.

سؤال 346 :بيمارى كه ركوع و سجده را با اشاره انجام مى دهد، در صورتى كه شك كند در حال ركوع است يا سجده، تكليف چيست؟

جواب: در فرض سؤال بنا را بر اين مى گذارد كه در حال ركوع است و ذكر ركوع را مى گويد و بقيه اعمال نماز را ادامه مى دهد.

سؤال 347 :اگر در موقع گذاردن پيشانى روى مهر در حال سجده، قسمتى از موى سر انسان پيشانى را فرا گيرد و مانع چسبيدن پيشانى روى مهر گردد چه بايد كرد؟ آيا بايد سر را از روى مهر جدا ساخت و مجدّداً سر را بگذارد يا در همان حالت ذكر سجده را بگويد؟

جواب: لازم است در حال سجده خود پيشانى روى مهر قرار گيرد و چنانچه موى سر مانع از اين امر باشد بايد به كيفيتى مانع را برطرف كند كه تعدّد سجده لازم نيايد يا بكشيدن پيشانى و يا بكشيدن موهاى مانع.

سؤال 348 :آيا ناخن مى تواند بعنوان محلّ سجده و سجده گاه قرار گيرد؟

جواب: عنوان ناخن محلّ سجده نيست، بلكه محل سجده پشت دست است آن هم در صورت نبودن زمين و گياهان و پنبه و كتان و ساير لباسها.

سؤال 349 :گاهى در پيشانى انسان جوشهايى پيدا مى شود كه هنگام سجده درد مى گيرد، آيا مى توان براى سجده صورت را كج روى مهر گذاشت و اگر بعد از سر برداشتن از سجده، مهر آلوده به خون جوشها شود، نماز چه حكمى دارد؟

جواب: در فرض سؤال يكى از دو طرف پيشانى را روى مهر بگذاريد و اگر بعد از سر برداشتن متوجه شديد روى مهر از جوش پيشانى كمى خونى شده نماز صحيح است. ولى براى سجده هاى بعدى به قسمت خون آلود مهر سجده نشود.

سؤال 350 :روى بعضى از سجاده ها و مهرهاى نماز، عكس بارگاه ائمه (عليهم السلام) كشيده شده است، آيا نماز روى آنها جايز است؟

جواب: نماز اشكال ندارد، ولى با توجه به اينكه بعضى از مغرضين و مخالفين در مقام تهمت زدن به شيعه هستند و اين قبيل چيزها را شاهد تهمت هاى خود قرار مى دهند و مى گويند شيعه «العياذ بالله» بر گنبد و بارگاه سجده مى كند، لذا بهتر است سجاده و مهر، ساده و بدون نقش باشد. گذشته از اينكه اين چيزها سبب به هم خوردن حواس و عدم حضور قلب مى شود.

سؤال 351 :بعضى اوقات انسان در سجده اوّل پيشانيش دوبار به مهر مى خورد، آيا دو سجده حساب مى شود؟

جواب: اگر مرتبه دوم قابل كنترل و جلوگيرى نباشد مجموعاً يك سجده حساب مى شود و در غير اين صورت دو سجده.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -