سؤال 1 - مسافر نماز خود را قصر خوانده به اطمينان اين كه مبلغ مذهبى كه مسأله را از او پرسيده جوابش صحيح است، ولى بعدا معلوم مىشود كه جواب مسأله اشتباه بوده و نتيجة نمازهاى قصر، خلاف وظيفه بوده، آيا معذور است يا قضا كند؟.
جواب: اگر وظيفهاش اتمام بوده و نماز را قصر خوانده بايد در وقت اعاده و در خارج وقت تماما قضا نمايد.
سؤال 2 - زيد در ماه شعبان سه مرتبه به چهار فرسخى سفر كرده و در ماه مبارك رمضان چند روزى سيار است، آيا مىتواند نمازش را تمام بخواند و روزهاش را بگيرد يا خير؟.
جواب: در فرض سؤال، نماز او شكسته است و روزه هم نمىتواند بگيرد.
سؤال 3 - در رابطه با اين مسأله كه اگر براى لهو و خوشگذرانى به شكار رود، نمازش تمام و اگر براى تهيه معاش باشد نمازش شكسته است، آيا اين حكم شامل كسانى كه براى صيد ماهى مىروند نيز هست يا خير؟.
جواب: حكم سفر صيد فرقى ندارد كه به دريا باشد يا غير دريا.
سؤال 4 - زن مسافر در مقصد، با اين كه ايام عادت او است، مىتواند قصد ده روز كند و يا بايد صبر نمايد تا پاك شود و در ابتداى ورودش به مقصد اگر مثلا پنج روز عادت او است اين پنج روز جزء عشره، محسوب است يا نه؟.
جواب: مجرد قصد ده روز، كافى است اگر چه در تمام آن، حائض باشد كه بعدا اگر يك روز هم بماند بايد نماز را تمام بخواند به شرط آن كه قبل از خواندن نماز، از قصد اقامه ده روز، برنگشته باشد.
سؤال 5 - آيا نماز جمعه بجاى يك نماز ظهر چهار ركعتى در موردى كه قصد عشره كرده و آن را خوانده و بعد از قصد خود برگشته كفايت مىكند يا نه؟.
جواب: اقوى عدم كفايت نماز جمعه است، جهت اتمام نماز بعد از عدول از قصد اقامت.
سؤال 6 - شخصى ساكن تهران است، باغى در كرج خريده و دو اطاق و لوازم زندگى هم دارد، روزهاى جمعه در دوره سال، به آن باغ مىرود و بعضى از جمعهها شب هم در آنجا مىماند، نماز و روزه او چه صورت دارد؟.
جواب: اگر در آنجا شغل و پيشهاى ندارد و فقط براى تفريح يا تغيير آب و هوا به آنجا مىرود بايد نمازش را شكسته بخواند و روزهاش را افطار كند.