انهار
انهار
مطالب خواندنی

لباس نمازگزار

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال  118 - عينكى كه دسته آن مخلوط به طلا است يا آن كه داخل آن، طلا و روى آن برنج است نماز خواندن با آن چه صورت دارد؟.

جواب: اگر دسته آن مخلوط به طلا است به نحوى كه ظاهر باشد، نماز در آن براى مرد جائز نيست ولى اگر طلا در داخل آن باشد و ظاهر نباشد عيبى ندارد.

سؤال  119 - يكى از مبطلات نماز بطورى كه مىدانيم بودن اجزاء حيوان حرام گوشت در لباس نمازگزار است. فعلا بعضى از زنان، كلاه گيس دارند و چون از اجزاء انسانى است و انسان هم حيوان حرام گوشت است، نماز خواندن با آن چه صورت دارد؟.

جواب: اجزاء انسان از اجزاء حيوان حرام گوشت، استثناء شده است و نماز با كلاه مزبور مانعى ندارد.

سؤال  120 - اگر مرد انگشتر طلا يا ساعت طلا براى عيالش خريده و جهت امتحان و يا براى نگهدارى و حفظ آنها، بدست خود كرده در موقع نماز يا غير نماز چه صورت دارد؟.

جواب: براى مرد حرام و نماز با آن باطل است.

سؤال  121 - شخصى دو جامه دارد يكى نجس و ديگرى پاك. مىرود حمام وقتى بيرون مىآيد جامه نجس را مىپوشد به اعتقاد اين كه جامه پاك را پوشيده و چند نماز مىخواند. بعد معلوم مىشود اشتباه كرده نماز او، چه صورت دارد؟.

جواب: ظاهرا در فرض مذكور، نمازهائى كه خوانده صحيح است و قضا ندارد.

سؤال  122 - لو أصاب ثوبه دم ولا يدري أي دم هو، أمن حيوان بحري حلال كدم السمك الحلال حتى تجوز الصلاة معه وإن كان كثيرا، أم من بحري حرام كدم السمك الحرام حتى لا تجوز معه الصلاة وإن كان قليلا أم من دم حيوان بري حلال اللحم كالغنم والبقر مثلا حتى تجوز الصلاة معه إن كان أقل من درهم أم من الدماء الثلاثة أو الميتة أو نجس العين حتى لا تجوز معه الصلاة وإن كان قليلا فما تكليفه وهل لنا أصل يرجع إليه في ذلك فيقال لا تجوز الصلاة مع كل دم حتى يعلم الجواز لأن الأصل ذلك أو يقال الأصل جواز الصلاة مع كل دم إن كان أقل من درهم حتى يعلم عدم الجواز. المرجو من فضلكم الجواب مع بعض الإشارة إلى الفروق التى تكون بين الأسئلة ولكم مزيد الشكر.

جواب: كل دم يحتمل إن يكون طاهرا يحكم بطهارته وجواز الصلاة فيه وإن أحتمل كونه من غير المعفو. نعم في المتخلف في الذبيحة إذا أحتمل عدم خروج المقدار المتعارف من الدم فالأحوط معاملة النجاسة معه وكل دم علم بنجاسته تجوز الصلاة في أقل من الدرهم منه مالم يعلم إنه من غير المعفو عنه.

سؤال  123 - آيا با كراوات مىشود نماز خواند يا نه؟.

جواب: گرچه كراوات، شعار مسيحىها است و بر مسلمين لازم است از آن اجتناب نمايند ولى - با شيوع آن در بين مسلمانان از مدتهاى مديده - نماز خواندن با آن فعلا اشكال ندارد


سؤال  124 - نماز خواندن بدون كلاه، كراهت دارد يا نه؟.

جواب: كراهت نماز خواندن با سر باز به نظر نرسيده.

سؤال  125 - لقد اشتهر بين الناس ان العمامة السوداء مختصة به اولاد فاطمة عليها سلام ولا يجوز لغيرهم مطلقا فهذا، صحيح ام لا وعلى الصحة هل لها اساس من نص او حديث او دليل آخر فما هو بينوا توجروا؟.

جواب: لبس العمامة مستحب ولا سيما في حال الصلاة، والنبي الاكرم صلى الله عليه وآله واولاده الأئمة عليهم السلام كانوا يلبسونها والالوان تابعة للعرف كما في العصور المتأخرة عنهم عليهم السلام.

سؤال  126 - كسى كه علم اجمالى دارد كه يا لباس خودش نجس است و يا مثلا لباس همسايه‌اش، مقتضاى قاعده نسبت به هر كدام، شبهه بدوى است ولى اگر مثلا آن جامه را از همسايه خريدارى نمايد حال اگر يك نماز را با هر دو لباس بخواند بطلان آن نماز معلوم است ولى اگر دو نماز با آن دو لباس بخواند يعنى يك نماز با يك لباس و نماز ديگر با لباس ديگر بخواند آيا چنين علم اجمالى منجز است و يا هر دو نماز، صحيح است و نسبت به هر يك شبهه بدوى است؟.

جواب: در فرض سؤال، علم اجمالى، منجز است پس اگر دو لباس را بپوشد و نماز بخواند بطلان نماز، يقينى است و نماز در يكى از آن دو جامه، محتمل البطلان است و موجب برائت ذمه نمىشود و اگر ظهر را در يكى بخواند و عصر را در ديگرى، نماز عصر، يقينى البطلان و نماز ظهر، محتمل البطلان است و موجب برائت ذمه نيست و اگر يك نماز را يك مرتبه در يكى، و مرتبه ديگر در ديگرى بخواند يقين حاصل مىشود كه در لباس طاهر، نماز خوانده و صحيح است.

سؤال  127 - زن در حمام است و وقت تنگ است اگر بخواهد بيرون بيايد و ساتر، تهيه كند وقت مىگذرد. آيا مىتواند برهنه نماز بخواند؟.

جواب: در صورتى كه وقت، بقدرى ضيق است كه اگر بخواهد ساتر، تهيه نمايد نماز قضاء، مىشود برهنه نماز بخواند.

سؤال  128 - آيا مىشود بدون چادر اقامه نماز شود يعنى با روسرى كه امروزه معمول شده است، و روسرى و لباس گشاد جاى چادر را مىگيرد يا خير؟.

جواب: براى نمازگزار اگر زن است لازم و شرط است ساترى كه او را در حين نماز بپوشاند و شرط نيست ساتر خصوص چادر باشد. اگر چه بهتر است خصوصا اگر بدون چادر حجم بدن نمايان باشد بلكه سزاوار است كه چادر در نماز ترك نشود و همچنين در غير نماز، چون در ايران و بعض بلاد اسلامى چادر جزء شعائر است.

سؤال  129 - محبوس هر گاه بداند لباسش غصبى است، بايد چگونه نماز بخواند و هر گاه نداد غصبى است يعنى نتواند مطلع شود چطور؟.

جواب: در فرض سؤال اگر لباسش منحصر به مغصوب باشد واجب است احتياط كند يعنى يك مرتبه برهنه و يك مرتبه در لباس مغصوب نماز بخواند، و با فرض شك اگر مسبوق به علم به غصبيت نباشد نماز در همان لباس صحيح است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -