انهار
انهار
مطالب خواندنی

فسخ نكاح

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال با سلام من 7 سال پيش با دوشيزه اي ازدواج كردم و بعدها در ازا نصف مهره اش(٢٠٠ سكه طلا) دو دانگ خانه ام را به نام او كردم اكنون فهميدم با مردي در ارتباط هست كه قبل از ازدواج با من با او ارتباط داشته و حتي يكبار دستگير شده اند و به زناي به عرف محكوم شده اند(٣ سال حبس تعليقي و شلاق كه شلاق به جريمه تبديل شده است.) بنده از اين موضوع تا امروز خبر نداشتم آيا نكاح بنده صحيح است? اگر بخواهم طلاق بدهم مهريه تعلق ميگيرد? و آن ملكيي كه به نام او كرده ام( در قبال نصف مهريه اش.كه مكتوب است درقبال مهريه اين انتقال صورت گرفته) چه ميشود?
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)

جواب: سلام علیکم؛البته عقد شما صحیح است و مهریه معین بی اشکال است و پرداخت مهریه به شکلی که انجام داده اید نیز اشکالی ندارد بلکه کار مناسب و صحیح انجام داده اید ولی اینکه ایشان چنین گناهی را مرتکب شده است از چند حالت خارج نیست یا خودتان تحقیق کرده اید و به این نتیجه رسیده اید که چنین تحقیقی از نظر دین و شرعا شرعا اشکال دارد و ما مجاز به بررسی حال و احوال دیگران و خانواده نیستیم. و گناه تجسس در کنار گناه ارتباط با نامحرم هر دو معصیت اند هر چند ممکن است بگوییم این کجا و آن کجا.
یا اینکه نمام و فتنه گری گزارش حال داده و روح و روان شما را به هم زده و شمارا از زندگی با چنین خانمی دلسرد کرده است.
که در پاسخ باید گفت کار این نمام فتنه گری و ایجاد اختلاف بین زن و شوهر است و البته او مطابق احادیث و روایات بوی بهشت را هم استشمام نخواهد کرد. و قطعا به مجازات اعمالش می رسد.
به شما کاربر عزیر توصیه اخلاقی دارم که برای رضای خدای متعال این مساله را فیمابین خود محو کنید ونادیده بگیرید و سعی کنید زندگی را براساس توبه از گناهان و پس از ان براساس ایمان و تقوا ادامه بدهیدو مطمئن باشید حتی در صورت صحت مطالبی که نوشته اید پیگیری شما نسبت به گذشته ان خانم مورد رضای خدا نیست و موجب فاصله ایی عمیق و گناهی بزرگ در زندگیتان می گردد و البته از ناحیه خداوند متعال نیز حمایت و هدایت نمی گردید.
گناه دیگران را باید نادیده گرفت تا خداوند گناه ما را نادیده بگیرد.
تاکید و اصراری که در پایان پاسخ به شما دارم این است که :
گر امر شود که مست گیرند
در شهر هر آنچه هست گیرند
بنده و جنابعالی و درصد بالایی از مردم نمی توانیم خود را معصوم از هر خطایی بدانیم چه این خطا و چه سایر خطاها. یاحق



  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -