انهار
انهار
مطالب خواندنی

غسل زيارت امام حسين عليه السلام

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال:  152- اگر غسل كند انسان براي زيارت امام حسين عليه السلام سپس خارج شود از حمام و متوجه ناحيه كربلا بشود و بگويد (السلام عليك يا ابا عبداللََّه الحسين ورحمةاللََّه و بركاته) فقط، و دو ركعت زيارت را بخواند، سپس با آن غسل نمازهاي واجب را بخواند آيا اين نحو از زيارت كافي است در مجزي بودن غسل از وضو؟

جواب:  بله در اين صورت مجزي است كما اين كه در صورت قبل، مجزي بود اگر اولََي، از آن نباشد.

سؤال:  153- اگر داخل حمام شدم به قصد غسل براي زيارت امام حسين عليه السلام قربة الي‌اللََّه، سپس خارج شدم از حمام و نرفتم به زيارت حضرت و نمازهايم را با آن غسل خواندم، پس آيا مجزي است اين غسل از وضو؟

جواب:  مجزي است با رفتن به زيارت حضرت با آن غسل قبل از اينكه ناقضي به هم رسد براي آن غسل، و مجزي نيست با ترك زيارت مقصود از آن غسل، و اگر نمازهاي واجب را با آن غسل بخواني و بعد از آن به زيارت حضرت بروي پس در اين صورت نمازهايي كه خوانده‌اي صحيح است اگر چه زيارت بعد از انجام نمازهاي واجب باشد به شرط آن كه قبل از زيارت غسل انسان باطل نشود. و اما اگر فراموش كني زيارت را و نمازهايت را با آن غسل خوانده‌اي و بعد از آن غسل باطل شود و يادت بيايد زيارت حضرت را پس آن چه خوانده‌اي از نماز با آن غسل باطل است.

سؤال:  154- آيا اين غسل مجزي است از وضو به زيارت آن حضرت فقط، يا اين كه واجب است دو ركعت نماز زيارت را بياورد؟

جواب:  واجب نيست دو ركعت نماز زيارت براي خاطر مجزي بودن غسل، و همچنين صحيح بودن زيارت، به معني اين كه زيارت صحيح است بدون آن دو ركعت نماز.

سؤال:  155- از اغسال مستحبه غسل زيارت امام حسين عليه السلام است و آن غسل مجزي است از وضو، پس آيا زيارت خاصي هست براي إجزايي(1) غسل از وضو، يا هر زيارتي را با آن زيارت كند امام حسين عليه السلام را كافي است؟

جواب:  براي امام حسين عليه السلام زيارتهاي خاصه و زيارتهاي عامه است و هر دو يكسان هستند در حكم استحباب غسل براي هر دو نوع زيارت كما اين كه مجزي است اگر غسل كند براي هر كدام از آنها، اين كه اكتفا كند به آن غسل براي انجام هر عبادتي كه مشروط است به طهارت بدون اين كه وضو بگيرد.

سؤال:  156- آيا اين غسل مختص به كربلا است يا اين كه در هر مكاني باشد كافي است به معني اين كه آيا اين حكم براي زيارت از نزديك يا دور است؟

جواب:  فرق ندارد چه از نزديك و چه از دور اين غسل مجزي است به شرط آن كه با آن غسل زيارت كند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -