سؤال: 152- اگر غسل كند انسان براي زيارت امام حسين عليه السلام سپس خارج شود از حمام و متوجه ناحيه كربلا بشود و بگويد (السلام عليك يا ابا عبداللََّه الحسين ورحمةاللََّه و بركاته) فقط، و دو ركعت زيارت را بخواند، سپس با آن غسل نمازهاي واجب را بخواند آيا اين نحو از زيارت كافي است در مجزي بودن غسل از وضو؟
جواب: بله در اين صورت مجزي است كما اين كه در صورت قبل، مجزي بود اگر اولََي، از آن نباشد.
سؤال: 153- اگر داخل حمام شدم به قصد غسل براي زيارت امام حسين عليه السلام قربة الياللََّه، سپس خارج شدم از حمام و نرفتم به زيارت حضرت و نمازهايم را با آن غسل خواندم، پس آيا مجزي است اين غسل از وضو؟
جواب: مجزي است با رفتن به زيارت حضرت با آن غسل قبل از اينكه ناقضي به هم رسد براي آن غسل، و مجزي نيست با ترك زيارت مقصود از آن غسل، و اگر نمازهاي واجب را با آن غسل بخواني و بعد از آن به زيارت حضرت بروي پس در اين صورت نمازهايي كه خواندهاي صحيح است اگر چه زيارت بعد از انجام نمازهاي واجب باشد به شرط آن كه قبل از زيارت غسل انسان باطل نشود. و اما اگر فراموش كني زيارت را و نمازهايت را با آن غسل خواندهاي و بعد از آن غسل باطل شود و يادت بيايد زيارت حضرت را پس آن چه خواندهاي از نماز با آن غسل باطل است.
سؤال: 154- آيا اين غسل مجزي است از وضو به زيارت آن حضرت فقط، يا اين كه واجب است دو ركعت نماز زيارت را بياورد؟
جواب: واجب نيست دو ركعت نماز زيارت براي خاطر مجزي بودن غسل، و همچنين صحيح بودن زيارت، به معني اين كه زيارت صحيح است بدون آن دو ركعت نماز.
سؤال: 155- از اغسال مستحبه غسل زيارت امام حسين عليه السلام است و آن غسل مجزي است از وضو، پس آيا زيارت خاصي هست براي إجزايي(1) غسل از وضو، يا هر زيارتي را با آن زيارت كند امام حسين عليه السلام را كافي است؟
جواب: براي امام حسين عليه السلام زيارتهاي خاصه و زيارتهاي عامه است و هر دو يكسان هستند در حكم استحباب غسل براي هر دو نوع زيارت كما اين كه مجزي است اگر غسل كند براي هر كدام از آنها، اين كه اكتفا كند به آن غسل براي انجام هر عبادتي كه مشروط است به طهارت بدون اين كه وضو بگيرد.
سؤال: 156- آيا اين غسل مختص به كربلا است يا اين كه در هر مكاني باشد كافي است به معني اين كه آيا اين حكم براي زيارت از نزديك يا دور است؟
جواب: فرق ندارد چه از نزديك و چه از دور اين غسل مجزي است به شرط آن كه با آن غسل زيارت كند.