انهار
انهار
مطالب خواندنی

احكام غسل جنابت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال:  123- در غسل ترتيبي، نسبت به طرف چپ، فراغ چه وقت است، كه موقع شك در شرايط و اجزاء، وصول آب و عدم آن، اعتنا به شك نكند؟ بيان فرمائيد.

جواب:  به دخول در نماز و يا غير آن، از اموري كه مشروط است به غسل، محقق مي‌شود. واللََّه العالم.

سؤال:  124- هر گاه شخصي غسل جنابت كرد و بر ذمّه او غسل ديگري باشد و بداند و نيّت نكند يا فراموش كرده باشد يا اصلاً نمي‌داند كه غسل ديگري بر ذمه او هست آيا غسل جنابت، كفايت از آن غسلهاي ديگر مي‌كند يا خير؟

جواب:  بر همه تقادير غسل جنابت كافي است. واللََّه العالم.

سؤال:  125- اگر جنب شود مردي و نداند به اين كه جنب است و بياورد يكي از غسلهاي مستحبه كه مجزي از وضو هست آيا اين غسل مجزي از غسل جنابت هست يا خير؟

جواب:  بله مجزي است اين غسل از آن غسل واجب.

سؤال:  126- اگر جمع شود غسل جنابت از حرام (غير مجزي از وضو) با غسل مستحب مجزي از وضو مثل غسل جمعه يا زيارت امام حسين پس آيا اين غسل (جنابت از حرام به غسل زيارت) مجزي از وضو هست يا خير؟

جواب:  مجزي بودن غسل جنابت از وضو مختص به حال بودن او از حلال نيست بلكه حتي شامل صورت غسل از جنابت حرام هم مي‌شود، بله فرق بين اين دو صورت در غسل كردن با آب گرم طاهر مي‌شود بنابر قول به نجاست عرق از حرام، و لكن ما قائل به نجاست او نيستيم، پس جايز است براي او غسل نمودن با آب گرم اگر چه از او عرق در حال غسل خارج شود.

سؤال:  127- شخصي غسل واجب كرد و غسل واجب ديگري به عهده او بوده يا داشته و نيت غسل دوم را نكرده يا فراموش كرده يا نمي‌دانسته غسل ديگري به عهده او هست.

جواب:  غسل واجب او كفايت مي‌كند از غسل ديگر، حتي غسل مستحبي مسلم الاستحباب هم مسقط غسل واجب ديگر است.

سؤال:  128- اگر مردي جاهل بود به چگونگي غسل جنابت قصورا، پس سالياني چنين نماز خواند و روزه گرفت، سپس مسأله را فرا گرفت آيا واجب است بر او قضا نمودن آن چه گذشته از نمازهايش و روزه‌هايش يا خير؟

جواب:  اما روزه‌هايش پس واجب نيست بر او قضا نمودنش، و اما نماز پس واجب است بر او قضا كردن آنها اين در صورتي است كه مراد از جهل، جهل به كيفيت غسل باشد مثلاً از تقديم غسل بدن بر سر و اما اگر مراد از جهل او از ناحيه مقدم انداختن غسل سمت چپ بر سمت راست يا غسل آن دو سمت بدون ملاحظه ترتيب باشد پس در اين صورت واجب نيست قضا نمودن چيزي از آن دو.

سؤال:  129- آيا اين حكم نسبت به زنهايي كه جاهل هستند به كيفيت اغسال واجبه مانند حيض و استحاضه جاري هست يا خير؟

جواب:  بله حكم در مرد و زن يكسان است.

سؤال:  130- شخصي بود نماز مي‌خواند و روزه مي‌گرفت و لكن در اكثر اوقات در غسلش خطا مي‌كرد و نمي‌داند چه وقت خطا مي‌كرده يا آن كه در چند غسل كه نموده به صورت اشتباه بوده و نمي‌داند چه عدد نماز را با آن خوانده و چه عدد روزه با آن غسلها گرفته رأي حضرت عالي راجع به چنين شخصي چيست با آن كه علم دارد به اين كه بعضي غسلهايش اشتباه بوده لكن نمي‌داند كدام بوده؟

جواب:  اما روزه‌هايش پس صحيح است اگر چه غسل او باطل بوده و اما نمازهايش پس وظيفه او اخذ نمودن به قدر متيقن است.

سؤال:  131- شخصي در ماه رمضان غسل جنابت كرده و روزه گرفته بعد از چند روز قطع كرده كه غسلش باطل بوده است، حكم روزه و نمازهايش را بيان فرمائيد.

جواب:  نماز و روزه آن مدت را لازم است قضاء نمايد. واللََّه العالم.

سؤال:  132- شخصي بعد از حصول جنابت طوري شده كه به غسل كردن قطع كرده با اين وضع روزه گرفته بعداً متوجه شده كه غسل نكرده حكم روزه‌اش را بيان فرمائيد.

جواب:  لازم است روزه را قضاء نمايد. واللََّه العالم.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -