انهار
انهار
مطالب خواندنی

احكام جبيره

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال:  105- شخصي مقداري از هر دو دستش سوخته وظيفه او براي نماز چيست؟ يا تمام صورت سوخته طوري كه نمي‌شود دست بمالد يا پارچه روي آن بيندازد؟

جواب:  اگر وضوي جبيره ممكن است عمل به وضوي جبيره نمايد، و اگر محتاج به غسل هم در اين حال شد غسل به طريق جبيره كند و اگر از استعمال آب متمكن نيست تيمم نمايد به نحوي كه متمكن از تيمم باشد. واللََّه العالم.

سؤال:  106- شخصي يك دستش به واسطه شكستن به گردنش بسته است اگر وظيفهء وضو دارد، چگونه بگيرد؟ و اگر بخواهد تيمم كند با مباشر چگونه، و در صورت نبودن مباشر، يك دستي مكفي است يا خير؟

جواب:  اگر بتواند وضوي جبيره‌اي بگيرد خودش به نفسه، و اگر نتواند، ديگري او را وضو بدهد به دستوري كه در رساله منظور است و اگر وضو نتواند، تيمم نمايد يا تيممش بدهند، اگر خود نتواند آن هم به دستوري كه در تيمم كردن شخص معذور، مذكور است و اگر آن هم متمكن نگرديد با يك دست اكتفا مي‌شود. واللََّه العالم.

سؤال:  107- عمل جراحي پلاستيكي كه ممكن است مانع از غسل و وضو باشد چه صورت دارد؟

جواب:  بايد برداشته شود براي غسل و يا وضو و اگر ممكن نباشد وظيفه تيمم است و اگر در اعضاء تيمم باشد جمع كند بين عمل به وظيفه جبيره و تيمم.

سؤال:  108- كسي كه بايد تيمم و وضو جبيره بگيرد اگر جلوتر از وضوي جبيره تيمم نمايد صحيح است يا نه؟

جواب:  هر كدام را جلوتر به جا آورد صحيح است.

سؤال:  109- فرق بين قرح و جرح چيست؟

جواب:  هر دو بر يك وزن و يك اثر هستند اگر در هر دو خون بوده باشد و واقع شود اوّل (قرح) در مانند دمل و دوّم (جرح) در مانند زخم و پاره شدن به وسيله ـچاقو، پس همين است فرق بين اين دو موضوعاً.

سؤال:  110- اگر سوراخ شود استخوان دست يا پا و يا در حال سوراخ شدن باشد و روي آن محل جبيره بگذارد آيا اين ملحق مي‌شود به شكستن استخوان در غسل و وضو؟

جواب:  بله ملحق مي‌شود با وضع جبيره.

سؤال:  111- اگر خون منجمد شده روي زخم مانند پوست گردد، به طوري كه اگر پوست را بر طرف كرديم خون جاري گردد، آيا روي آن خون منجمد شسته مي‌شود براي وضوء و آيا با او معامله پوست طاهر مي‌گردد يا خير؟

جواب:  اگر خون منجمد باشد نجس مي‌شود آب به ملاقات نمودن با آن.

سؤال:  112- در وضو و غسل جبيره بعد از خوب شدن تجديد غسل يا وضو لازم است يا نه؟

جواب:  تا محدث نشده لازم نيست. واللََّه العالم.

سؤال:  113- كسي كه غسل جبيره‌اي نموده بعد كه عذرش بر طرف شد و جبيره را برداشت بديهي است عباداتي را كه انجام داده طبق وظيفه‌اش كه صحيح است، براي عبادات بعدي احتياج به اعاده غسل دارد يا خير؟

جواب:  بلي اثر غسلش باقي است و محتاج به اعاده نيست و همچنين است وضويش اگر ناقضي نياورده باشد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -