سؤال: 91- در مسئله 284 توضيح ميفرمائيد (در هر صورت جايي را كه نجس بوده بايد آب بكشد) آيا عدول از فتواي عروة الوثقي است در مسئله 52 في شرائط الوضو: «يجب غسل جميع ما وصل اليه الماء حين التوضي او لاقي محل الوضوء مع الرطوبة»؟
جواب: ما تنافي بين اين دو فرع و بين اين دو عبارت نميبينيم، ولي هر دو، حكم به صحت وضو و بقاء نجاست است. واللََّه العالم.
سؤال: 92- آيا ضرر ميزند در شرائط مباشرت، اين كه آب را بر دست متوضي، ديگري بريزد؟
جواب: ضرر نميزند مادامي كه تمام نكند به آن، شستشوي مفروض را. واللََّه العالم.
سؤال: 93- كف دستمان با خودكار چيزي مينويسيم، آيا اين نوشتن براي وضو اشكالي ندارد؟
جواب: در صورتي كه مانع از رسيدن آب به پوست دست نباشد مانعي ندارد.
سؤال: 94- در دست مصلي دانهاي بيرون آمده به اصطلاح ما (ازق)، اكنون براي كنده شدن او، بيخ او را محكم نخ بسته تا كنده شود، وظيفه او را براي نماز بيان فرمائيد.
جواب: اگر بتواند آن را باز كند در صورتي كه آب زير آن بدون باز كردن نرود، لازم است باز كند براي غسل يا وضو، و اگر معذور باشد از گشودن آن و در جاي مسح نيست، مانند ميان انگشتان، پس تيمم كند و همچنين اگر در كف دست باشد، و اگر در موضع مسح باشد بايد جمع كند بين وضو و تيمم.واللََّه العالم.
سؤال: 95- راجع به وضو، بعضي از مقدسين اهل ايمان در حال وضو، انگشتر خود را بيرون ميآورند و وضو ميگيرند، چون شبهه به ذهن ايشان است چنانچه انگشتر به دست باشد و جا به جا نمايند كه زير آن را آب وضو بگيرد، يا مقدار كمي بالا پائين دهند، يا انگشتر را بچرخانند، آيا شرعاً اشكالي به هم ميرسد يا خير؟
جواب: مقصود وصول آب وضو است، و لذا به هر وسيله كه باشد مانعي ندارد با مراعات الاعلي فالاعلي. واللََّه العالم.
سؤال: 96- اگر شخصي وضو گرفت، سپس جدا كند يك پوست كوچكي از اطراف ناخنهايش را، به طوري كه زير پوست ظاهر گردد، آيا واجب است اعاده كند وضو را قبل از نماز، يا آنكه وضوي او صحيح است و باطل نميشود به جدا شدن پوست از دستش؟
جواب: واجب نيست اعاده نمودن
سؤال: 97- هر آينه ميشنويم كه ميگويند وضو گرفتن در مستراح مكروه است و موجب فقر ميگردد، و لكن در اين زمانها مستراحها با حمام و دستشويي مشترك است، اما در زمانهاي سابق اينها جدا از هم بودند، آيا كراهت در چنين مستراحها، وجود دارد يا خير؟
جواب: آن چه مكروه است نزد ما، آن وضو گرفتن در محل استنجا است امّا وضو گرفتن در چنين صورتي كه ذكر شد، پس كراهت ندارد.