سؤال: 105- شخصي مقداري از هر دو دستش سوخته وظيفه او براي نماز چيست؟ يا تمام صورت سوخته طوري كه نميشود دست بمالد يا پارچه روي آن بيندازد؟
جواب: اگر وضوي جبيره ممكن است عمل به وضوي جبيره نمايد، و اگر محتاج به غسل هم در اين حال شد غسل به طريق جبيره كند و اگر از استعمال آب متمكن نيست تيمم نمايد به نحوي كه متمكن از تيمم باشد. واللََّه العالم.
سؤال: 106- شخصي يك دستش به واسطه شكستن به گردنش بسته است اگر وظيفهء وضو دارد، چگونه بگيرد؟ و اگر بخواهد تيمم كند با مباشر چگونه، و در صورت نبودن مباشر، يك دستي مكفي است يا خير؟
جواب: اگر بتواند وضوي جبيرهاي بگيرد خودش به نفسه، و اگر نتواند، ديگري او را وضو بدهد به دستوري كه در رساله منظور است و اگر وضو نتواند، تيمم نمايد يا تيممش بدهند، اگر خود نتواند آن هم به دستوري كه در تيمم كردن شخص معذور، مذكور است و اگر آن هم متمكن نگرديد با يك دست اكتفا ميشود. واللََّه العالم.
سؤال: 107- عمل جراحي پلاستيكي كه ممكن است مانع از غسل و وضو باشد چه صورت دارد؟
جواب: بايد برداشته شود براي غسل و يا وضو و اگر ممكن نباشد وظيفه تيمم است و اگر در اعضاء تيمم باشد جمع كند بين عمل به وظيفه جبيره و تيمم.
سؤال: 108- كسي كه بايد تيمم و وضو جبيره بگيرد اگر جلوتر از وضوي جبيره تيمم نمايد صحيح است يا نه؟
جواب: هر كدام را جلوتر به جا آورد صحيح است.
سؤال: 109- فرق بين قرح و جرح چيست؟
جواب: هر دو بر يك وزن و يك اثر هستند اگر در هر دو خون بوده باشد و واقع شود اوّل (قرح) در مانند دمل و دوّم (جرح) در مانند زخم و پاره شدن به وسيله ـچاقو، پس همين است فرق بين اين دو موضوعاً.
سؤال: 110- اگر سوراخ شود استخوان دست يا پا و يا در حال سوراخ شدن باشد و روي آن محل جبيره بگذارد آيا اين ملحق ميشود به شكستن استخوان در غسل و وضو؟
جواب: بله ملحق ميشود با وضع جبيره.
سؤال: 111- اگر خون منجمد شده روي زخم مانند پوست گردد، به طوري كه اگر پوست را بر طرف كرديم خون جاري گردد، آيا روي آن خون منجمد شسته ميشود براي وضوء و آيا با او معامله پوست طاهر ميگردد يا خير؟
جواب: اگر خون منجمد باشد نجس ميشود آب به ملاقات نمودن با آن.
سؤال: 112- در وضو و غسل جبيره بعد از خوب شدن تجديد غسل يا وضو لازم است يا نه؟
جواب: تا محدث نشده لازم نيست. واللََّه العالم.
سؤال: 113- كسي كه غسل جبيرهاي نموده بعد كه عذرش بر طرف شد و جبيره را برداشت بديهي است عباداتي را كه انجام داده طبق وظيفهاش كه صحيح است، براي عبادات بعدي احتياج به اعاده غسل دارد يا خير؟
جواب: بلي اثر غسلش باقي است و محتاج به اعاده نيست و همچنين است وضويش اگر ناقضي نياورده باشد.