انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام غسل

بزرگ نمایی کوچک نمایی

غسل جنابت در ايام عادت

سؤال:زنى كه جنب است و سپس عادت شده است آيا غسل جنابت را مى تواند در ايام عادت انجام داد؟

جواب: بسمه تعالى: مى تواند در حال حيض، غسل جنابت را انجام دهد در اين صورت مكروهات خوردن و نوشيدن در حال جنابت مرتفع مى شود و نيز مى تواند پس از پايان عادت، غسل انجام دهد و يك غسل كافى است ولى در صورت نخست بايد دو غسل انجام دهد يك غسل براى جنابت، و ديگرى پس از پاك شدن از حيض . والله العالم

 

شستن از بالا به پايين در غسل

سؤال:آيا در غسل ترتيبى شستن بدن از پايين به بالا صحيح است؟

جواب: بسمه تعالى: بنابر احتياط واجب بدن از بالا به پايين شسته شود . والله العالم

 

غسل جمعه به جاى وضو

سؤال:آيا غسل جمعه جانشين وضو براى نماز مى شود؟

جواب: بسمه تعالى: فقط با غسل جنابت مى توان بدون وضو نماز خواند . والله العالم

 

غسل جبيره اى و كشف خلاف

سؤال:اگر بيمار به جهت خوف ضرر، غسل جبيره اى انجام دهد ولى پس از خواندن نماز يقين كند كه خوف او بى مورد بوده، وظيفه اش چيست؟

جواب: بسمه تعالى: اعاده لازم نيست هرچند احتياطا اعاده مستحب است . والله العالم

غسل قبل از داخل شدن وقت

سؤال:آيا كسى كه قبل از دخول وقت غسل جنابت به گردنش بيايد و در همان وقت بخواهد غسل كند نيت وجوب كند آيا غسلش صحيح است؟

جواب: بسمه تعالى: نبايد نيت وجوب بكند و در هر حال اگر به هنگام عمل قصد قربت داشته است كافى است. والله العالم

 

غسل قبل از وقت

سؤال:كسى بدون توجّه مدّتى غسل را قبل از دخول وقت به نيت واجب انجام داده است و با آن نماز واجب را بجا آورده، اكنون متوجّه شده كه چنين نيتى صحيح نبوده، نمازهاى گذشته او چه صورتى دارد؟

جواب: بسمه تعالى: جواب اين سؤال از پاسخ سؤال قبل روشن شد.والله العالم

 

كيفيت غسل

سؤال:آيا در هنگام غسل، مخارج ادرار و مدفوع را با هر دو طرف بدن مى شويند يا مانند شكم نصف آنرا و آيا در مخرج مدفوع هر دو باسن را با هم مى شويند يا اينكه هر يك را در طرف خودش؟

جواب: بسمه تعالى: بايد نصف عورتين را با طرف راست و نصف ديگر را با طرف چپ بشويد و بهتر است با هر طرف تمام عورتين شسته شود.والله العالم

 

غسل ترتيبى

سؤال:بعضى از آقايان غسل ترتيبى را چنين مطرح مى كنند كه بايد موقع شستن سر و گردن و يا طرف چپ و راست بايد عضو را بطورى شست كه عضو ديگر شسته نشود لازمه اش اين مى شود كه بايد مثلا موقع شستن سر و گردن بدن خود را از زير افشان دور كند كه آب به بدن ريخته نشود آيا اين نظر صحيح است؟

جواب: بسمه تعالى: در غسل ترتيبى بايد به نيت غسل اول سر و گردن بعد طرف راست و بعد طرف چپ بدن را بشويد و رسيدن آب سر به قسمتى از بدن در حين شستن سر اشكال ندارد. والله العالم

 

غسل در ماه رمضان قبل از اذان صبح و پايان آن پس از اذان

سؤال:اگر نيمى از غسل در داخل وقت و نيمى در خارج وقت در ماه مبارك رمضان انجام گيرد صحيح است؟(غسل را قبل از اذان صبح شروع كرده بود در وسط غسل اذان گفته شد)

جواب: بسمه تعالى: غسل بايد پيش از اذان انجام بگيرد.والله العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -