انهار
انهار
مطالب خواندنی

كسى كه تقطير بول دارد

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال  59 - جوانى است مجرّد 18 الى 19 ساله كه دچار عارضه‏اى است به اين شكل: وقتى به توالت مى‏رود و بعد از ادرار و استبراء و بعد از بلند شدن پس از چند دقيقه مايعى از محلّ ادرار بيرون مى‏آيد و يقين پيدا مى‏كند ادرار است اما بعد از شستشو باز هم ادامه مى‏يابد، ناگفته نماند به دكتر رفته ولى خوب نشده و طبق آزمايش بدن سالم بوده است. و همچنين هر روز بدون اينكه كه به توالت رفته باشد مايعى بيرون مى‏آيد كه شك دارد كه آيا ادار است يا منى تا غسل انجام دهد. و الآن سه يا چهار ماه به اين درد مبتلا مى‏باشد و واقعاً براى او موجب حرج شده است، تكليفش در مورد نماز، روزه و غسل و يا غيره چيست؟

جواب:  رطوبتى كه از وى خارج مى‏شود و نمى‏داند منى است يا چيز ديگر و نشانه‏هائى كه در مسئله 347 توضيح المسائل ذكر شده را ندارد حكم منى ندارد و وضو را باطل نمى‏كند و موجب غسل هم نميشود ولى رطوبتى كه از وى خارج مى‏شود و يقين دارد كه ادرار است بدن و لباس را نجس كرده وضو را باطل مى‏كند.

سؤال  60 - احتراماً راجع به تقطير بول (كه يك نوع مرضى است) راجع به نماز و وضو وظيفه چيست؟ و ديگر اينكه همين وضعيت اگر براى سرباز در حال خدمت پيش بيايد كه برايش عسر و حرج زياد داشته باشد وظيفه‏اش چگونه مى‏باشد؟

جواب:  در صورتى كه باندازه وضو و نماز نتواند خود را كنترل نمايد و در بين نماز هم بول خارج مى‏شود براى نماز وضو بگيرد و با كيسه‏اى كه در آن پنبه يا چيز ديگرى كه از رسيدن بول به جاهاى ديگر جلوگيرى مى‏كند خود را حفظ نمايد و احتياط واجب آن است كه پيش از هر نماز مخرج بول را كه نجس شده آب بكشد.

براى اطلاع بيشتر به توضيح المسائل مسأله 307 و 308 و 413 مراجعه فرمائيد.

سؤال  61 - كسى كه نمى‏تواند باد شكم را نگه دارد يا ادرارش را كنترل كند و كسى كه نمى‏تواند هر دو را كنترل كند چطور بايد وضو بگيرد؟ و چگونه نماز بخواند؟

جواب:  در صورتى كه مى‏تواند وضو بگيرد و فوراً نماز را بدون مستحبّات آن بجاى آورد بايد چنين كند و اگر چنين چيزى هم مقدور نيست؛ در مورد خروج بول يك وضو بگيرد و نماز را بجاى آورد و اگر بعد از نماز بول خارج شد براى نماز بعد هم وضو بگيرد و نماز را بجاى آورد، و در مورد خروج باد معده در صورتى كه مشقّت نداشته باشد بعد از خروج در بين نماز وضو بگيرد و بقيّه نماز را انجام دهد و اگر مشقّت داشته باشد مانند كسى كه بول از او خارج مى‏شود عمل كند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -