انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام وضو

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 40 : وضوء گرفتن قبل از وقت نماز به نيّت نماز چه حكمى دارد؟

جواب:  در اين فرض به قصد با طهارت بودن وضوء بگيرد و اگر به اين قصد وضوء گرفت مى‏تواند تمام اعمال مشروط به طهارت چه نماز ادا و چه قضا و چه دست زدن به كلمات قرآن و غيره را انجام داد.

سؤال 41 : آياوضوء به خودى خود استحباب نَفسى دارد يا خير؟ و اگر شخصى در موقع وضوء گرفتن همينقدر كه بگويد وضوء مى‏گيرم قربة الى اللّه كافى است يا بايد يكى از غايات را كه مطلوب است در نظر بگيرد و نيّت كند؟ و اگر غايت لازم است نفس طاهر بودن غايتى محسوب مى‏شود يا خير؟

جواب:  لازم است يكى از غايات را قصد كند و اگر وقت نماز داخل نشده است به قصد اين كه با طهارت باشد وضوء بگيرد.

سؤال 42 : شخصى كه وضوء مى‏گيرد چه در وقت، چه قبل از وقت و هيچ غايتى نيز در نظر ندارد، فقط مى‏خواهد با وضوء باشد، آيا با اين وضوء مى‏تواند نماز بخواند؟

جواب:  لازم است يكى از غايات (اهداف)را در نظر بگيرد اگر وقت نماز است به قصد نماز وضوء بگيرد و اگر وقت داخل نشده است به قصد اين كه با طهارت باشد وضوء بگيرد و اگر مقارن دخول وقت است به قصد اين كه مهيّا باشد براى نماز خواندن نيز مى‏تواند وضوء بگيرد.

سؤال 43 : شخصى كه هر دو دست او فاقد حس و حركت است طورى كه نمى‏تواند هنگام وضوء دستها و صورت را آب بكشد و همچنين قادر به مسح سر و پاها نيست براى براى وضوء چگونه بايد عمل كند؟

جواب:  واجب است از اشخاص ولو با اجرت در صورت امكان براى شستن و مسح كشيدن كمك بگيرد.

سؤال 44 : شخصى قبل از اين كه مسح سر و پا را بكشد باتر بودن دست چپ باز دست چپ را روى دست راست مى‏كشد و دستها را به هم مى‏مالد، آيا اين عمل موجب بطلان وضوء است؟

جواب:  لازم است قبل از مسح به اعضاى وصوء دست نزند تا مسح با رطوبتى كه در دست باقى مانده است انجام بگيرد.

سؤال 45 : شخصى كه يك يا دو پايش قطع شده آيا نياز به مسح دارد؟ در صورتى كه جواب مثبت باشد چگونه بايد مسح نمايد؟

جواب:  در فرض مذكور مسح ساقط است.

سؤال 46 : آيا كسى كه پاى مصنوعى دارد لازم است به هنگام وضوء، همان را مسح كند؟

جواب:  لازم نيست.

سؤال 47 : آيا با دست مصنوعى در فردى كه دستش از مچ قطع شده است مى‏توان مسح كشيد؟

جواب:  بلى مى‏تواند و لازم است.

سؤال 48 : شخصى كه زخم يا دمل يا شكستگى در سر يا پاها دارد و روى آن باز است و آب ريختن نيز روى آن ضرر دارد آيا بايد تيمم كند؟ در غير اين صورت چه بايد بكند؟

جواب:  در فرض مذكور لازم است پارچه پاكى روى زخم يا دمل يا شكستگى بگذارد و روى پارچه را باترى آب وضوء مسح كند و اگر گذاشتن پازچه ممكن نباشد بايد به جاى وضوء تيمم كند، اين نوع مسح و همچنين موضوع شستن اعضاى وضوء با اين عذر راوضوى «جبيره‏اى» مى‏گويند و در توضيح المسائل از مسأله 345-325 احكام آن ذكر شده است.

سؤال 49 : دست شكسته كه گچ گرفته شده پس از وضوى جبيره تيمم هم لازم است يا خير؟

جواب:  در فرض مذكور تيمم لازم نيست.

سؤال 50 : پارچه‏اى كه براى جبيره در محلّ وضوء مى‏گذارند علاوه بر طهارت و اباحه، آيا شرط ديگرى هم دارد مثلاً از ابريشم و از اجزاء حيوان حرام گوشت نباشد، يا خير؟ منظور نماز خواندن با آن است كه چه حكمى دارد؟

جواب: نماز با آن صحيح نيست.

سؤال 51 : بقيه آب ظرفى كه از مستراح بر مگردد، با آن آب وضوء گرفتن كراهت دارد يا خير؟

جواب:  كراهت آن ثابت نيست.

سؤال 52 : آيا در كلماتى مانند «بسمه تعالى» يا «هو» يا كلمات فارسى مانند «خدا» و غيره اجتناب از دست زدن بدون وضوء به آن لازم است و حكم اسماء جلاله را دارد؟

جواب:  ضمير در بسمه تعالى و غيره حكم اسم جلاله را ندارد ولى نام خداى سبحان در هر لغتى حكم اسم جلاله را دارد.

سؤال 53 : آيا افرادى كه اسمشان عبداللّه، حبيب‏اللّه،...اگر بدون وضوء آنرا بنويسند و يا مسح كنند چه حكمى دارد؟

جواب:  نوشتن لفظ جلاله (كلمه «اللّه» بدون وضوء اشكال ندارد ولى دست زدن بدون وضوء حرام است هر چند جزءِ اسم كسى شده باشد.

سؤال 54 : آيا وضوء اثرات منفىِ با جنابت شير دادن را از بين مى‏برد؟

جواب:  نمى‏برد.

ج2:

سؤال  37 - آيا فرقى كه در وضو بين زن و مرد در مورد شستن دست از آرنج است - كه اگر مرد است پشت آرنج آب بريزد و بشويد و اگر زن است از جلوى دست - در ابطال وضو دخالتى دارد؟

جواب:  خير در بطلان وضو تأثيرى ندارد.

سؤال  38- لمس كردن القاب معصومين مثل رضا، صادق، كاظم و... براى شخص جنب و نيز شخص بدون وضو چه حكمى دارد؟ آيا لمس كردن پول منقّش به القاب معصومين جايز است؟

جواب:  اگر هتك احترام آنان باشد، نبايد بدون وضو لمس شوند، و بنابر احتياط مستحب اگر بى احترامى هم نباشد، لمس ننمايند.

سؤال  39- اگر صورت و دستها در وضوء دو مرتبه شسته شوند وضوء باطل مى‏شود يا خير؟

جواب:  اگر بقصد شستن سه بار بشويد وضو باطل است.

سؤال  40- آيا دست زدن بدون وضو (بنابر فتواى كسانى كه مشكل مى‏دانند «فتوا يا احتياط واجب») به مانند اين اسمها اشكال دارد يا خير؟ «عبدالحسين - غلام حسين و قربان على - رضوى (منسوب به امام رضاعليه‏السلام)»

جواب:  مسِّ اسامى مذكور اشكال ندارد مگر (رضوى) كه اگر منظور امام رضا باشد و مسّ موجب هتك باشد حرام است و اگر موجب هتك هم نباشد بنا بر احتياط مستحب مسّ نكنند.

سؤال  41- تحقق يكبار شستن در وضوء آيا با نيت يك بار محقق مى‏شود اگر چه تمام عضو را چند بار آب فراگيرد و يا تحقق يك بار شستن تنها با فراگرفتن آب محقق مى‏شود بنحوى كه اگر يك بار آب تمام عضو را فرا گرفت يك بار محسوب مى‏شود اعم از اينكه يك بار را نيت كرده باشد يا يك بار نيت نكرده باشد؟

جواب:  معيار چند بار شستن قصد شستن (بار اول يا دوم يا سوم) است نه چند بار آب ريختن.

سؤال  42 - شخصى داخل حمام در حالى كه تمام اعضاى بدنش خيس هست متوجه مى‏شود كه وقت نماز تنگ است، آيا مى‏تواند بجاى وضو غسل كند و با آن نماز بخواند در صورتيكه هيچ غسلى بر ذمّه او نيست؟

جواب:  در فرض سؤال كه غسل واجب به ذمّه او نيست و وقت هم تنگ است اگر در اوقاتى باشد كه داراى غسل مستحبى است مثل غسل جمعه و غير آن مى‏تواند به قصدِ آن، غسل مستحبى كند و با آن نماز بخواند. و در غير اين صورت اگر ممكن است بايد محل مسح را خشك نموده و وضوء بگيرد و اگر ممكن نيست لازم است با تيمم نماز را بخواند.

سؤال  43 - در هنگام وضوء گرفتن قطراتى چند از آب شير بر روى آن قرار مى‏گيرد آيا دست زدن به آن، آب خارج از وضوء مى‏شود يا خير؟

جواب:  در هنگام وضو مانعى ندارد كه دست را به شير آب بگذاريد ولى بعد از تمام شدن شستن اعضاءِ وضوء پيش از مسح كشيدن نبايد آبى كه خارج از آب وضوء است بدست‏ها برسد چون لازم است كه مسح سر و پاها فقط با رطوبت آب وضو باشد.

سؤال  44 - آيا رساندن آب به زير پوستِ موهاى مژه‏هاى چشم لازم است - در صورتى كه رساندن آب به زير موهاى صورت لازم نباشد - يا نه؟

جواب:  در صورتيكه پوست از زير مو پيدا باشد شستن آن در وضوء لازم است و اگر پيدا نباشد لازم نيست.

سؤال  45 - در صورتى كه صورتم را براى وضو شستم و بعد مشغول دست راست شدم آيا در اين صورت قبل از تمام شدن وضو خشك كردن صورت موجب بطلان وضو نميشود؟

جواب:  در صورتيكه موالات بين اعضاء بهم نخورد اشكال ندارد.

سؤال  46 - اگر كسى قبل از وضو ملتفت پاك بودن اعضاء وضو نبودْ و وضو گرفت چنانچه در مسئله 279 رساله توضيح المسائل نوشته شده است: وضوء او باطل است امّا آيا آب اين وضوء بدن يا اعضاء ديگر را نجس مى‏نمايد يا خير؟

جواب:  به هر مقدار از بدن و لباس كه يقين دارد آب متنجس رسيده نجس است و در جاهائى كه شك دارد طاهر است.

سؤال  47 - گاهى اوقات كلر مخلوط با آب آنقدر زياد است كه وقتى در دست مى‏گيريم كف دست پيدا نيست در اين صورت آيا آب مضاف است يا خير؟ و وضوء با آن چه حكمى دارد؟

جواب:  كلر در آب آنقدر ريخته نميشود كه آب را مضاف كند بنابراين وضو با آن صحيح است.

سؤال  48 - آيا كسى كه هر از چند گاهى در هنگام نماز شك كند كه وضوى او هنوز باقى است يا باطل شده تكليف شخص چيست؟ آيا نماز را بشكند و تجديد وضو كند؟ يا احتياجى به وضو نيست و اعتنايى به شك نكند؟

جواب:  تا هنگامى كه به باطل شدن وضو و صادر شدن حَدَث يقين پيدا نكرده‏است، به شك و وسوسه اعتنا نكند.

سؤال  49 - دور انداختن و بى احترامى به كاغذى كه در آن عبارت «باسمه تعالى» نوشته شده چه حكمى دارد؟ به ضمير «ه» در باسمه تعالى بايد مانند نام خداوند با وضو دست زد و بى احترامى نكرد؟

جواب:  در فرض مذكور مسّ نمودن بدون وضو اشكال ندارد امّا بى احترامى به آن جايز نيست.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -