سؤال 40 : وضوء گرفتن قبل از وقت نماز به نيّت نماز چه حكمى دارد؟
جواب: در اين فرض به قصد با طهارت بودن وضوء بگيرد و اگر به اين قصد وضوء گرفت مىتواند تمام اعمال مشروط به طهارت چه نماز ادا و چه قضا و چه دست زدن به كلمات قرآن و غيره را انجام داد.
سؤال 41 : آياوضوء به خودى خود استحباب نَفسى دارد يا خير؟ و اگر شخصى در موقع وضوء گرفتن همينقدر كه بگويد وضوء مىگيرم قربة الى اللّه كافى است يا بايد يكى از غايات را كه مطلوب است در نظر بگيرد و نيّت كند؟ و اگر غايت لازم است نفس طاهر بودن غايتى محسوب مىشود يا خير؟
جواب: لازم است يكى از غايات را قصد كند و اگر وقت نماز داخل نشده است به قصد اين كه با طهارت باشد وضوء بگيرد.
سؤال 42 : شخصى كه وضوء مىگيرد چه در وقت، چه قبل از وقت و هيچ غايتى نيز در نظر ندارد، فقط مىخواهد با وضوء باشد، آيا با اين وضوء مىتواند نماز بخواند؟
جواب: لازم است يكى از غايات (اهداف)را در نظر بگيرد اگر وقت نماز است به قصد نماز وضوء بگيرد و اگر وقت داخل نشده است به قصد اين كه با طهارت باشد وضوء بگيرد و اگر مقارن دخول وقت است به قصد اين كه مهيّا باشد براى نماز خواندن نيز مىتواند وضوء بگيرد.
سؤال 43 : شخصى كه هر دو دست او فاقد حس و حركت است طورى كه نمىتواند هنگام وضوء دستها و صورت را آب بكشد و همچنين قادر به مسح سر و پاها نيست براى براى وضوء چگونه بايد عمل كند؟
جواب: واجب است از اشخاص ولو با اجرت در صورت امكان براى شستن و مسح كشيدن كمك بگيرد.
سؤال 44 : شخصى قبل از اين كه مسح سر و پا را بكشد باتر بودن دست چپ باز دست چپ را روى دست راست مىكشد و دستها را به هم مىمالد، آيا اين عمل موجب بطلان وضوء است؟
جواب: لازم است قبل از مسح به اعضاى وصوء دست نزند تا مسح با رطوبتى كه در دست باقى مانده است انجام بگيرد.
سؤال 45 : شخصى كه يك يا دو پايش قطع شده آيا نياز به مسح دارد؟ در صورتى كه جواب مثبت باشد چگونه بايد مسح نمايد؟
جواب: در فرض مذكور مسح ساقط است.
سؤال 46 : آيا كسى كه پاى مصنوعى دارد لازم است به هنگام وضوء، همان را مسح كند؟
جواب: لازم نيست.
سؤال 47 : آيا با دست مصنوعى در فردى كه دستش از مچ قطع شده است مىتوان مسح كشيد؟
جواب: بلى مىتواند و لازم است.
سؤال 48 : شخصى كه زخم يا دمل يا شكستگى در سر يا پاها دارد و روى آن باز است و آب ريختن نيز روى آن ضرر دارد آيا بايد تيمم كند؟ در غير اين صورت چه بايد بكند؟
جواب: در فرض مذكور لازم است پارچه پاكى روى زخم يا دمل يا شكستگى بگذارد و روى پارچه را باترى آب وضوء مسح كند و اگر گذاشتن پازچه ممكن نباشد بايد به جاى وضوء تيمم كند، اين نوع مسح و همچنين موضوع شستن اعضاى وضوء با اين عذر راوضوى «جبيرهاى» مىگويند و در توضيح المسائل از مسأله 345-325 احكام آن ذكر شده است.
سؤال 49 : دست شكسته كه گچ گرفته شده پس از وضوى جبيره تيمم هم لازم است يا خير؟
جواب: در فرض مذكور تيمم لازم نيست.
سؤال 50 : پارچهاى كه براى جبيره در محلّ وضوء مىگذارند علاوه بر طهارت و اباحه، آيا شرط ديگرى هم دارد مثلاً از ابريشم و از اجزاء حيوان حرام گوشت نباشد، يا خير؟ منظور نماز خواندن با آن است كه چه حكمى دارد؟
جواب: نماز با آن صحيح نيست.
سؤال 51 : بقيه آب ظرفى كه از مستراح بر مگردد، با آن آب وضوء گرفتن كراهت دارد يا خير؟
جواب: كراهت آن ثابت نيست.
سؤال 52 : آيا در كلماتى مانند «بسمه تعالى» يا «هو» يا كلمات فارسى مانند «خدا» و غيره اجتناب از دست زدن بدون وضوء به آن لازم است و حكم اسماء جلاله را دارد؟
جواب: ضمير در بسمه تعالى و غيره حكم اسم جلاله را ندارد ولى نام خداى سبحان در هر لغتى حكم اسم جلاله را دارد.
سؤال 53 : آيا افرادى كه اسمشان عبداللّه، حبيباللّه،...اگر بدون وضوء آنرا بنويسند و يا مسح كنند چه حكمى دارد؟
جواب: نوشتن لفظ جلاله (كلمه «اللّه» بدون وضوء اشكال ندارد ولى دست زدن بدون وضوء حرام است هر چند جزءِ اسم كسى شده باشد.
سؤال 54 : آيا وضوء اثرات منفىِ با جنابت شير دادن را از بين مىبرد؟
جواب: نمىبرد.
ج2:
سؤال 37 - آيا فرقى كه در وضو بين زن و مرد در مورد شستن دست از آرنج است - كه اگر مرد است پشت آرنج آب بريزد و بشويد و اگر زن است از جلوى دست - در ابطال وضو دخالتى دارد؟
جواب: خير در بطلان وضو تأثيرى ندارد.
سؤال 38- لمس كردن القاب معصومين مثل رضا، صادق، كاظم و... براى شخص جنب و نيز شخص بدون وضو چه حكمى دارد؟ آيا لمس كردن پول منقّش به القاب معصومين جايز است؟
جواب: اگر هتك احترام آنان باشد، نبايد بدون وضو لمس شوند، و بنابر احتياط مستحب اگر بى احترامى هم نباشد، لمس ننمايند.
سؤال 39- اگر صورت و دستها در وضوء دو مرتبه شسته شوند وضوء باطل مىشود يا خير؟
جواب: اگر بقصد شستن سه بار بشويد وضو باطل است.
سؤال 40- آيا دست زدن بدون وضو (بنابر فتواى كسانى كه مشكل مىدانند «فتوا يا احتياط واجب») به مانند اين اسمها اشكال دارد يا خير؟ «عبدالحسين - غلام حسين و قربان على - رضوى (منسوب به امام رضاعليهالسلام)»
جواب: مسِّ اسامى مذكور اشكال ندارد مگر (رضوى) كه اگر منظور امام رضا باشد و مسّ موجب هتك باشد حرام است و اگر موجب هتك هم نباشد بنا بر احتياط مستحب مسّ نكنند.
سؤال 41- تحقق يكبار شستن در وضوء آيا با نيت يك بار محقق مىشود اگر چه تمام عضو را چند بار آب فراگيرد و يا تحقق يك بار شستن تنها با فراگرفتن آب محقق مىشود بنحوى كه اگر يك بار آب تمام عضو را فرا گرفت يك بار محسوب مىشود اعم از اينكه يك بار را نيت كرده باشد يا يك بار نيت نكرده باشد؟
جواب: معيار چند بار شستن قصد شستن (بار اول يا دوم يا سوم) است نه چند بار آب ريختن.
سؤال 42 - شخصى داخل حمام در حالى كه تمام اعضاى بدنش خيس هست متوجه مىشود كه وقت نماز تنگ است، آيا مىتواند بجاى وضو غسل كند و با آن نماز بخواند در صورتيكه هيچ غسلى بر ذمّه او نيست؟
جواب: در فرض سؤال كه غسل واجب به ذمّه او نيست و وقت هم تنگ است اگر در اوقاتى باشد كه داراى غسل مستحبى است مثل غسل جمعه و غير آن مىتواند به قصدِ آن، غسل مستحبى كند و با آن نماز بخواند. و در غير اين صورت اگر ممكن است بايد محل مسح را خشك نموده و وضوء بگيرد و اگر ممكن نيست لازم است با تيمم نماز را بخواند.
سؤال 43 - در هنگام وضوء گرفتن قطراتى چند از آب شير بر روى آن قرار مىگيرد آيا دست زدن به آن، آب خارج از وضوء مىشود يا خير؟
جواب: در هنگام وضو مانعى ندارد كه دست را به شير آب بگذاريد ولى بعد از تمام شدن شستن اعضاءِ وضوء پيش از مسح كشيدن نبايد آبى كه خارج از آب وضوء است بدستها برسد چون لازم است كه مسح سر و پاها فقط با رطوبت آب وضو باشد.
سؤال 44 - آيا رساندن آب به زير پوستِ موهاى مژههاى چشم لازم است - در صورتى كه رساندن آب به زير موهاى صورت لازم نباشد - يا نه؟
جواب: در صورتيكه پوست از زير مو پيدا باشد شستن آن در وضوء لازم است و اگر پيدا نباشد لازم نيست.
سؤال 45 - در صورتى كه صورتم را براى وضو شستم و بعد مشغول دست راست شدم آيا در اين صورت قبل از تمام شدن وضو خشك كردن صورت موجب بطلان وضو نميشود؟
جواب: در صورتيكه موالات بين اعضاء بهم نخورد اشكال ندارد.
سؤال 46 - اگر كسى قبل از وضو ملتفت پاك بودن اعضاء وضو نبودْ و وضو گرفت چنانچه در مسئله 279 رساله توضيح المسائل نوشته شده است: وضوء او باطل است امّا آيا آب اين وضوء بدن يا اعضاء ديگر را نجس مىنمايد يا خير؟
جواب: به هر مقدار از بدن و لباس كه يقين دارد آب متنجس رسيده نجس است و در جاهائى كه شك دارد طاهر است.
سؤال 47 - گاهى اوقات كلر مخلوط با آب آنقدر زياد است كه وقتى در دست مىگيريم كف دست پيدا نيست در اين صورت آيا آب مضاف است يا خير؟ و وضوء با آن چه حكمى دارد؟
جواب: كلر در آب آنقدر ريخته نميشود كه آب را مضاف كند بنابراين وضو با آن صحيح است.
سؤال 48 - آيا كسى كه هر از چند گاهى در هنگام نماز شك كند كه وضوى او هنوز باقى است يا باطل شده تكليف شخص چيست؟ آيا نماز را بشكند و تجديد وضو كند؟ يا احتياجى به وضو نيست و اعتنايى به شك نكند؟
جواب: تا هنگامى كه به باطل شدن وضو و صادر شدن حَدَث يقين پيدا نكردهاست، به شك و وسوسه اعتنا نكند.
سؤال 49 - دور انداختن و بى احترامى به كاغذى كه در آن عبارت «باسمه تعالى» نوشته شده چه حكمى دارد؟ به ضمير «ه» در باسمه تعالى بايد مانند نام خداوند با وضو دست زد و بى احترامى نكرد؟
جواب: در فرض مذكور مسّ نمودن بدون وضو اشكال ندارد امّا بى احترامى به آن جايز نيست.