انهار
انهار
مطالب خواندنی

متفرقه غسل

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – مقدار تلاوت قرآن برای معذورین و کراهت آن

سؤال:در زمان حیض و جنابت ، تلاوت بیش از هفت آیه از قرآن کریم کراهت دارد؛ سوال این است اولا: آیا این تعداد در هر بیست و چهار ساعت است یا برای هر سوره قرآن و یا برای هر بار قرآن خواندن و یا در طول مدت عادت؟ ثانیا: منظور از کراهت چیست؟

جواب: اولا: مراد این است که در هر بار قرآن خواندن که عرفا مرتبه دیگر محسوب می شود تلاوت بیش از هفت آیه در این اوقات کراهت دارد. ثانیا: کراهت در اینجا به معنی این نیست که اصلا ثواب ندارد بلکه به این معنی است که ثوابش از قرآن خواندن در ایام دیگر کمتر است.

٢ – حکم ناخن مصنوعی در وضو و غسل

سؤال:لطفا بفرمایید کاشت ناخن توسط بانوان چه حکمی دارد و آیا میتوان با این نوع ناخن وضو گرفت و غسل کرد و نماز خواند ؟

جواب: در صورتي که ضرورتي براي اين کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتي وجود داشته باشد و امکان جداسازي ناخن هاي مصنوعي به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبيره اي مي گيرند.

٣ – پشت به قبله بودن با بدن عریان

سؤال:در حالاتی که بدن انسان کاملاً عریان است نظیر غسل، استحمام و آمیزش جنسی، آیا بهتر است انسان رو به قبله یا پشت به قبله نباشد یا اینکه تفاوتی ندارد؟

جواب: در غسل و استحمام تفاوتی ندارد ولی هنگام آمیزش رو به قبله یا پشت به قبله نباشد.

٤ – مصرف بیش از حد آب در غسل

سؤال:در احکام غسل جنابت بیان شده که اگر در غسل آب زیاد مصرف شود غسل "اشکال دارد" اگر اشکال داشتن به مفهوم ابطال است وشخص مجبور به تکرار غسل باشد دراینصورت هدف حکم که به ظاهر عدم اسراف است برآورده نمی شود! یا در مساله دیگر بیان شده که اگر لفظی در نماز از روی وسواس تکرار شود نماز "اشکال دارد". این مساله به چه معنی است؟

جواب: در مسئله اول غسل باطل نیست و در مسئله دوم احتیاط آن است که نماز را بدون تکرار اعاده کند.

٥ – حکم رطوبت های مشکوک بیماران

سؤال:رطوبت مشکوکى که از بیمار خارج مى شود در چه صورتى موجب غسل است؟

جواب: اگر رطوبت هنگامى خارج شود که به اوج شهوت جنسى رسیده، حکم منى دارد و باید غسل کند، و لازم نیست با جستن بیرون آید.

٦ – خواندن نماز ظهر و عصر بعد از غسل جنابت

سؤال:در مورد تعداد نماز بعد از غسل جنابت سئوال دارم که آیا می شود بعد از غسل هم نماز ظهر وهم نماز عصر را خواند ؟

جواب: تا زمانی که یکی از مبطلات وضو از انسان سر نزده به هر مقدار که بخواهد می تواند با آن غسل نماز بخواند یا سایر کارهایی که نیاز به وضو دارد انجام دهد .

٧ – استحباب غسل جنابت قبل از وقت نماز

سؤال:آیا غسل جنابت به خودی خود مستحب است ؟

جواب: آری، به این معناست که تا قبل از وقت نماز خارج شدن از جنابت به وسیله غسل، مستحب است ولی برای انجام نماز و امثال آن واجب می شود.

٨ – ترک مستحبات نماز برای انجام غسل یا وضو در تنگی وقت

سؤال:در رساله توضیح ‏المسائل که مى‏ فرمایید اگر انسان به قدرى وقت دارد که مى‏ تواند وضو بگیرد یا غسل کند و نماز را بدون کارهاى مستحبى آن مثل اقامه و قنوت بخواند، باید غسل کند یا وضو بگیرد بلکه اگر به اندازه سوره هم وقت ندارد مى‏ تواند آن را ترک کند و با وضو نماز بخواند آیا منظور وضو و غسل است یا تنها وضو؟

جواب: به قرینه عبارت بالا غسل و وضو هر دو است چون اثر هر دو یکى است.

٩ – آگاهی از مضر بودن آب پس از غسل یا وضو

سؤال:اگر یقین داشت آب برایش ضرر ندارد و وضو گرفت و غسل کرد، ولى بعد فهمید آب برایش ضرر داشته، وظیفه اش چیست؟

جواب: هرگاه وضو بگیرد یا غسل کند بعد بفهمد آب براى او ضرر داشته، وضو و غسل او صحیح است.

١٠ – آب دریاچه نمک برای وضو و غسل

سؤال:دریاچه های نمک مانند دریاچه ارومیه در احکام نجاست و طهارت، حکم آب مضاف را دارند؟ آیا می توان با آن غسل و وضو انجام داد؟

جواب: نمی شود وضو و غسل کرد و چیزی را با آن طاهر کرد.

 

١١ – آب دریاچه نمک برای وضو و غسل

سؤال:دریاچه های نمک مانند دریاچه ارومیه در احکام نجاست و طهارت، حکم آب مضاف را دارند؟ آیا می توان با آن غسل و وضو انجام داد؟

جواب: نمی شود وضو و غسل کرد و چیزی را با آن طاهر کرد.

١٢ – استفاده بیش از حد آب در غسل

سؤال:آیا ریختن آب زیاد براى غسل ضرر دارد و آیا کسى که عرق زیادى کرده است قبل از شستن عرقهایش غسل او صحیح است؟

جواب: آب زیاد ضررى به غسل نمى زند ولى اگر اسراف باشد مقدار اضافى حرام است اما عرق بدن اگر باعث مضاف شدن آب نشود اشکال ندارد هر چند بهتر این است که اوّل عرق را بشوید بعد غسل کند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -